Köpa villa, är det bra?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Såg ett hus jag skulle kunna tänka mig bo i, vad ska man kolla efter om huset har följande spec?

BYGGNAD
Byggnadsår 1951
Grundläggning Betongplatta
Grundmur Betonghålsten
Stomme Trä
Fasad Puts
Fönster 2-glas
Bjälklag Trä
Tak Betongpannor
Utv. Plåtarbete Lackerad plåt
Uppvärmning Kombipanna -02, med elpatron och olja
Servitut etc Last, Avtalsservitut: Villa och årlig avgäld

Vad är vanliga fällor? Ovanliga fällor? Vad ska man tänka på om driftskostnad?
Huset är i sådant skick att det bör blåsas ut helt för att kunan bli beboeligt så ytskikt och sådant är inte så viktigt.

Markus skrev:
2607473 Såg ett hus jag skulle kunna tänka mig bo i, vad ska man kolla efter om huset har följande spec?

BYGGNAD
Byggnadsår 1951
Grundmur Betonghålsten
Stomme Trä
Fasad Puts
Fönster 2-glas
Bjälklag Trä
Tak Betongpannor

Huset är i sådant skick att det bör blåsas ut helt för att kunan bli beboeligt så ytskikt och sådant är inte så viktigt.

Det enda som ploppar upp rent spontant (med tanke på att kåken skall blåsas ur), är att betonghålstenen kan vara orsak till radongas. Kan behöva ventileras ordenligt...

Olja och el är snordyrt.

Skulle dessutom gissa på att det huset har ganska höga uppvärmingskostnader såvida det är tillägsisolerat osv.

Annars föreslår jag att du tar med följande i lånekalkylen.
Alternativ uppvärmning (bergvärme, kanske?)
Nya fönster
Ny fasad och tillägsisolering.

Du kommer nog undan med 200 000 om du gör en del själv och bara lejer bort dom stora bitarna.

Markus skrev:
2607473 Såg ett hus jag skulle kunna tänka mig bo i, vad ska man kolla efter om huset har följande spec?

BYGGNAD
Byggnadsår 1951
Grundmur Betonghålsten
Stomme Trä
Fasad Puts
Fönster 2-glas
Bjälklag Trä
Tak Betongpannor

Kolla tidigare ägarens elförbrukning. Har de eldat olja kan du översätta 1kubik olja till 8-10MWh.

Markus skrev:

BYGGNAD
Byggnadsår 1951
Grundmur Betonghålsten
Stomme Trä
Fasad Puts
Fönster 2-glas
Bjälklag Trä
Tak Betongpannor

Lättbetong dvs mkt alunskiffer - Radon
EL och Olja Dyrt

Annars räkna med 50 tals standard stammar brukar ruttna efter 50-60 år dyrt

Betongplatta och bjälklag av trä mindre bra - förruttnelse i virket.

Putsad fasad dyrt om det skall renoveras

Räkna med att tot renovera ett normalt hus kostar skjortan om man lejer bort det annars evighetsjobb för fixarfrasse.

Jag skullle tänka till några ggr innan man slår till på renoverings objekt.

Ett 120m2 mordernt hus med bra isolering direktverkande el (bara elpanna ,ej vattenburen värme) gör åt ungefär 12-13000 kw-timmar per år som kostar ca 1 kr per Kw-timme.

1 Kubik olja kostar väl runt 10 000 i dagens läge.

Last edited:
Jag tjackade ny lya idag! Våning 16, Lindhagensterassen. Inflytt 2009.
Blir nog fin utsikt över sthlm!

Markus skrev:

BYGGNAD
Byggnadsår 1951
Grundmur Betonghålsten
Stomme Trä
Fasad Puts
Fönster 2-glas
Bjälklag Trä
Tak Betongpannor

Kolla när taket är omlagt, pannorna har en livslängd på ca 30-35 år.

Markus skrev:

BYGGNAD
Byggnadsår 1951
Grundmur Betonghålsten
Stomme Trä
Fasad Puts
Fönster 2-glas
Bjälklag Trä
Tak Betongpannor

Knepigt val att sätta in kombipanna -02... Hade förra ägaren tillgång till billig olja? :va

Betonghålsten och lättbetong är två helt olika saker.
Den lättbetong som innehåller stora mängder radon är den som kallas "blåsten".
Betonghålsten är just av betong, inte lättbetong.

Olja/el är två svindyra uppvärmningsalternativ som redan sagts, kolla upp vad en installation av en bergvärmepump eller liknande kostar, finns fler alternativ som kan vara tänkbara än bergvärme iom att huset redan har ett vattenradiatorsystem så finns ett par olika alternativ. Ta kontakt med ngn energirådgivare i din kommun och be om råd.
Gör inga glädjekalkyler för att försköna bilden av vad det kostar att bo i hus, snacka med polare som nyligen köpt hus. Dom brukar ha en rätt klar bild av vad kalkyler och verklighet har att säga varandra.
I driftkostnaderna så tillkommer en del som man inte är van vid från lgh, vatten, elräkning i monsterstorlek ( i jämförelse mot lgh ), sophämtning, sotning om du ska behålla pannan ett tag. Mer som jag inte kommer på just nu...
//Tobbe

lättbetong är historiens mest frustrerande matrial, det isolerar vaken ljud eller värme och det är ett helvete att sätta upp något på det.

Markus skrev:

BYGGNAD
Byggnadsår 1951
Grundmur Betonghålsten
Stomme Trä
Fasad Puts
Fönster 2-glas
Bjälklag Trä
Tak Betongpannor

Som sagt, el/olja dyrt. Fördelen är att det sitter ett vattenburet värmesystem i huset som gör att det går att docka en billigare uppvärmningskälla. Vissa komb-, oljepannor går enkelt att konvertera till pellets om man vill göra en lite enklare uppgradering av uppvärmingskälla.

prulle skrev:
2607621 lättbetong är historiens mest frustrerande matrial, det isolerar vaken ljud eller värme och det är ett helvete att sätta upp något på det.
Men det står ju inget om LÄTTbetong det är hålbetongsten.
Som sagt, släpp det nu för hålbetongsten är gjort av gjutbetong och har inget med den radonrika blåstenen som använts sedan 20-talet i sverige att göra.
I detta huset har man alltså murat upp grunden med betong i stenform.

Men annars är det ju rätt att lättbetongen är ett helvetes matrial för boende, lättarbetat när man bygger men opraktiskt när man bor i det.
//Tobbe

ni har det bra ni på landet som får en kåk för 100 lax eller så... här får man pynta minst 4 millar för en decent kåk. å ni klagar på dyr försäkring av hojjar etc...

hittar br i norrland för typ 2 månadslöner.. en br i sthlm, samma strl, 2a, minst en miljon :huvet

:huvet

IronMike skrev:
2607673 ni har det bra ni på landet som får en kåk för 100 lax eller så... här får man pynta minst 4 millar för en decent kåk. å ni klagar på dyr försäkring av hojjar etc...

hittar br i norrland för typ 2 månadslöner.. en br i sthlm, samma strl, 2a, minst en miljon :huvet

:huvet
En tvårummare bostadsrätt ganska centralt Östersund har ett utgångspris på ca 400'. Man får räkna på ca en miljon för de minsta villorna i stan och vill man ha någon större så drar det iväg mot 2-3miljoner i dagsläget.

Och då ska vi inte prata om Åre... Minst två miljoner för minsta villorna/fritidshusen i Åre, ska man ha lite högre standard hamnar det lätt på upp mot 4-5 miljoner. En bostadsrätt 3a eller 4a kan kosta ett par miljoner.

Men som tur är så har vi billigare hojförsäkringar. :)

Först vill jag svara på Iron Mikes inlägg: Vem har tvingat dig att på inne i stan då?? Fattar faktiskt inte varför, men men, man är väl en obildad skogsmänniska som inte förstår bättre. För jag förstår din frustration, vilka fruktansvärda priser det är på ert boende o det mesta i övrigt oxå.
Till trådskaparen, vet inte hur van du är med att bo i hus, jag personligen kan inte tänka mig annat, men det beror ju på att jag gillar att hålla på, ett hus är ofta ett evighetsprojekt, speciellt när man vill göra grejerna själv. Visst kan man leja bort mycket av arbetena kring ett hus men då kostar det duktigt med slasingar o man vet inte kvaliten på jobbet förräns efteråt. Så mitt råd till dig angående det huset du skriver om, tänk först och främst igenom om du verkligen vill ha det huset, om du vill det så är det bara att slå till, arbete finns det på alla hus!! Precis som många skrivit om innan var noga med uppvärmningen det är en grej som man kan spara duktigt med pengar på Olja / el är knappast ett alternativ överhuvudtaget idag.
Lycka till.

*/ ?>
Back