Köpa videokamera, behöver lite proffshjälp

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag VET att det redan finns en tråd men jag behöver er hjälp NU, så låt denna tråd ligga här bara för idag för att sen kastas bort eller nåt...

Jag ska åka och inhandla en videokamera då min kära flickvän säger att vi måste ha en inom kort och jag har bara tid att åka iväg idag.

Törs man lita på säljarna på elektronikvaruhusen? Jag ska till Mediamarkt då de har jävligt bra utbud har jag sett, dessvärre har de ingen sida på nätet där man kan se lista över deras produkter och jämföra med andra butiker *hmm, undrar varför...*

Kraven min flickvän har:
Hårddisk-inspelning eller liknande, ingen DV-kamera då vi redan har en sån som hon inte gillar.
Sån däringa stabilisator-pryl.
Ehh, nåt mer var det men det har jag glömt bort.

Mina krav:
Max 5000:-, gärna mindre då jag är en snålkuk.
Skulle gärna vilja kunna koppla in extern "hjälmkamera" eller vad det heter, så jag kan filma när man åker cross/hoj/skidor whatever.
Det är väl typ det...

Så, vad finns det och vad ska man se upp för? Finns det någon vänlig medlem som har en inblick i detta eller kanske har köpt en nyligen och kan säga vad ni saknar eller är jävligt nöjda med?

Moderator; Om ni klistrar ihop denna tråd med den befintliga innan dagen är slut så ska jag klistra igen något på er :arsele :gnissla

Bådat två såg jävligt intressanta ut, HD-video är ju inte helt fel direkt. Den första hade dock endast 8gb lagring vilket lät lite, den andra var en Panasonic och det får jag tydligen inte köpa för tjejen *de två senaste var panasonic och det var rent skit*
Vilket iofs innebär att det blir en sån bara därför :D

den andra var en Panasonic och det får jag tydligen inte köpa för tjejen *de två senaste var panasonic och det var rent skit*

:va
Har ni köpt budgetmodeller?

Jag har själv en Panna, om än äldre modell och med DV men jag är grymt nöjd. Otroligt bra bild och klarar mörka miljöer.

En Panasonic med 3CCD ger otroligt bra bild. Budgetkameror vågar jag däremot inte uttala mig om.

Edit:
I valet mellan de här två hade jag nog lutat åt Sonyn

Last edited:
Bådat två såg jävligt intressanta ut, HD-video är ju inte helt fel direkt. Den första hade dock endast 8gb lagring vilket lät lite, den andra var en Panasonic och det får jag tydligen inte köpa för tjejen *de två senaste var panasonic och det var rent skit*

Din tjej är dum i huvet, Panasonic tv-apparater är bäst! :fakta

Ingen aning faktiskt vad de tidigare har kostat men runt 5000:- där med så det är väl förvisso lite budget.
Hon köpte en videokamera till sina föräldrar för bara nåt år sen och den var jävligt bra med hårddisk och sånt men den saknade ju ingångar för att koppla till extern kamera :(

Sony känns bäst då jag bara har bra erfarenheter av dem och de kan ju göra kameror sägs det. Ska kolla om de har den modellen, som sagt så låter full-hd lockande på en videokamera *högupplöst amatörporr :banana *

:gnissla

Din tjej är dum i huvet, Panasonic tv-apparater är bäst! :fakta

Haha, du har ju blivit toklurad på det där köpet :D Inom 4-5 månader så har skiten exploderat och tagit din Duster med sig i lågorna :brinnerup

Last edited:
Haha, du har ju blivit toklurad på det där köpet :D Inom 4-5 månader så har skiten exploderat och tagit din Duster med sig i lågorna :brinnerup

Då vet jag vem jag kommer och hälsar på. :gnissla

Den här verkar lite tuff; JVC.

Nu vet jag inte hur JVC står sig mot andra tillverkare, men den hade både bildstabilisator och 60gig HDD. Även HDMI utgång så man kan koppla upp mot TVn (och få för stor bild för TVn klarar inte av upplösningen på kameran).

"Jag ska åka och inhandla en videokamera då min kära flickvän säger att vi måste ha en inom kort och jag har bara tid att åka iväg idag."

Grattis :rullandeu
:D

"Jag ska åka och inhandla en videokamera då min kära flickvän säger att vi måste ha en inom kort och jag har bara tid att åka iväg idag."

Grattis :rullandeu
:D

Det mest roliga är ju faktiskt att han ska bli farsa, och det är garanterat därför hon vill ha en ny kamera. Eller hur Dee_Cati din gamla toffel? :hihi

Det mest roliga är ju faktiskt att han ska bli farsa, och det är garanterat därför hon vill ha en ny kamera. Eller hur Dee_Cati din gamla toffel? :hihi

Huvudet på spiken :näsblod

Ok, amatörporr i full-hd= Dålig idé.
HDMI så att jag kan kolla oklippt film direkt i tv'n eller laptopen *går den åt båda hållen på laptopen?* är ju skitbra, nu är det med på min kravlista.

Ja det var ju lite det babyn symboliserade.

Jag tror han förstod det, därav hans tillägg :D Men som sagt, numera räcker det inte med att byta blöjor och sova dåligt, man ska filma när man gör det också :mad:

Last edited:
Nu vet jag inte hur JVC står sig mot andra tillverkare,

Det är med videokameror som med annan elektronik. Ingen tillverkare gär enbart bra kameror och ingen tillverkare gör överlag dåliga kameraror.
Det är som med platt-TV och allt annat. Jämför modeller i den aktuella prisklassen och bortse från vem som tillverkat den så är det lättare att hitta rätt.

Panna gör t.ex grymt bra medelprisklass-plasmor men blir nog slagna av t.ex Samsung om man går upp en prisklass medan Samsungs billigare skärmar å andra sidan blir slagna på fingrarna om man jämför modeller i den prisklass där Panasonic är bäst.

Något som förvånar mig är att det faktiskt bara finns TRE tillverkare att välja på när man ska ha HD-inspelning samt bildstabilisator. Då räknar jag inte med Canon då de är för dyra...
Fan, varför kan de inte bara gå ihop och tillverka EN kamera som passar alla :)

Det blev en Sony HDR-CX105 till slut, den var riktigt grym faktiskt! Den bästa de hade att rekommendera under 8000:- och jag fick sträcka på mig litegrann och det slutade på 5490:- vilket var helt ok.
Skitliten grej med SD-kort istället för hårddisk och filmar i 1920x1080-upplösning. Jävligt synd dock att det INTE går att koppla in någon pennkamera eller dylikt men det kunde ingen av deras modeller under 20 000:-, kanske jag som har fått det hela om bakfoten helt enkelt med att man kunde koppla till hjälmkamera etc?

Det blev en Sony HDR-CX105 till slut, den var riktigt grym faktiskt! Den bästa de hade att rekommendera under 8000:- och jag fick sträcka på mig litegrann och det slutade på 5490:- vilket var helt ok.
Skitliten grej med SD-kort istället för hårddisk och filmar i 1920x1080-upplösning. Jävligt synd dock att det INTE går att koppla in någon pennkamera eller dylikt men det kunde ingen av deras modeller under 20 000:-, kanske jag som har fått det hela om bakfoten helt enkelt med att man kunde koppla till hjälmkamera etc?

Ingen nyare har AV-in, helt värdelöst..

Riktigt kukigt, men vad ska jag köpa då för något om jag vill ha något som passar på hojen, i backen mm? Syrrans karl köpte nån ren kamera för hjälmen tror jag för drygt 2000:- men jag har inte sett kvalitén på det än...

Riktigt kukigt, men vad ska jag köpa då för något om jag vill ha något som passar på hojen, i backen mm? Syrrans karl köpte nån ren kamera för hjälmen tror jag för drygt 2000:- men jag har inte sett kvalitén på det än...

POV.1 är väl de bästa...

Näe, det var jävligt svårt redan för några år sen då det skulle filmas i rallybil med en liten kamera på bågen.

Då blev det en dyr Sony som fick beställas för att ingen hade den hemma.

Hmm, jag får väl tillverka nån jävla hållare att sätta på skid/crosshjälmen då :D
Hoppas hemförsäkringen täcker eventuella skador bara :näsblod

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...