Köpa VFR 800 -00 Bra eller?

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Hejs

Nu har jag börjat tröttna på min Hornet 600, vill ha mer vrid & komfort.

Sneglar just nu på en fin röd/silver VFR 800i -00

Kan ej mycket om dessa hojar, men har förstått att dom är rätt trevliga att köra & äga.
Hojen är en import & saknar tyvärr bok, men ska ha rullat 2200 mil.

Vad ska jag titta efter för fel & fällor?

Tack på förhand! :tummenupp
 
HönaPower skrev:
Hejs

Nu har jag börjat tröttna på min Hornet 600, vill ha mer vrid & komfort.

Sneglar just nu på en fin röd/silver VFR 800i -00

Kan ej mycket om dessa hojar, men har förstått att dom är rätt trevliga att köra & äga.
Hojen är en import & saknar tyvärr bok, men ska ha rullat 2200 mil.

Vad ska jag titta efter för fel & fällor?

Tack på förhand! :tummenupp

Det är en mycket bra hoj (hade en importerad 99), det finns ínga fel på den som någon sa den är bra på allt utom att vara bäst.
Bara kolla vanligt slitage som däck broms drivning och allt funkar som den ska.

Kolla det vanliga att den inte är krockad dvs inga bucklor eller veck på ram och sving skrapad , omlackad etc.
 
OK, tack!

Har nyss provkört & blev helt såld!
Vilken sjukt skön motor den har....som en blandning mellan radfyra & V-Twin, & ljudet med BOSS Slipon var makalöst, vinande & härligt!

Hojen hade dock en spricka i lyktglaset, samt små repor vänstra sidans backspegel , lite på blinkersen & en motorkåpan, ser ut som den kanske ramlat från stödet nån gång.

Mätaren står på 2200 mil, om jag får den för 48.000:- är det rätt OK för denna hoj va?
Det är dessutom jubileumsutgåvan i silver & rött, med cuts, och BOS slipon.
 
HönaPower skrev:
Det är dessutom jubileumsutgåvan i silver & rött, med cuts, och BOS slipon.
Jubileums modellen i silver o rött var på årsmod -99, står det verkligen i papprena att det är en -00.
I övrigt är det en MYCKET bra maskin, som det redan är sagt, bra på allt utan att vara bäst.
 
Hej

Nja...årsmodellen är lite märklig, den är uttagen 08 / 2000 i Tyskland, men mycket möjligt att det är en 99:a uttagen året efter.

Snackade med en Honda verkstad & tydligen ska man kunna se årsmodell på ramnumret, räknat 8:e bokstaven bakifrån, är det ett "X" så är det en 99:a.
 
HönaPower skrev:
Hej

Nja...årsmodellen är lite märklig, den är uttagen 08 / 2000 i Tyskland, men mycket möjligt att det är en 99:a uttagen året efter.

Snackade med en Honda verkstad & tydligen ska man kunna se årsmodell på ramnumret, räknat 8:e bokstaven bakifrån, är det ett "X" så är det en 99:a.

Har själv en VFR 800 av 02 modell. Mitt tips är att prova en -02:a, VTEC motorn ger en annan karaktär, lite bättre vrid, lite piggare på topp. Man får också något annan körställning...
Har inte haft VFR tidigare än denna, men jag är toppen nöjd... :tummenupp

/K
 
Jubileumsmodellen är -99.

I övrigt kan jag bara hålla med föregående talare. Allt är bra med en VFR men det är ingen räcerhoj var förberedd på det. Jag kuskar runt på bana med min då och då, det är skitkul men man hänger inte med räcerhojarna, för lite effekt. Glöm att stunta med den, visst en o annan wheelie går väl. Men att dra iväg på en 30 - 50 mila runda är en baggis, den är byggd för sportig touring

I övrigt så tycker jag du ska söka här i forumet på VFR, det dyker upp såna här frågor emellanåt och det finns finfin info att hämta i massor av dessa.

Lycka till med Viffern!
 
Tja Maverick!

Jag har sökt som en galning, men alltid skoj med fler tips! :tungan

Mina enda reservationer är att den har en spricka i lyktan, samt några mindre repor på kåporna, men den är trots allt snart 6 år gammal....

Den går bra. låter perfekt, 2200 mil är ju inte mycket (om det stämmer såklart...)

Helhetsintrycket var "bra bruksskick" lite kul med jubileumsfärgerna också.

Antar att 48 papp är ett mkt bra pris för en sån hoj?

Tack för input grabbar! :tummenupp
 
Tänk på att ventiljusteringintervallet är 2400 mil och det behöver snart göras om hojen gått 2200mil.
Kostar runt 3000-4000 på verkstad.
Annat tips är att kolla bromskivor samt drivpaketets skick.
Om drivpaket är nytt så kan du utgå ifrån att mätaren är skruvad. 2200 mil låter lite på en -00.
Har själv en VFR800 som gått snart 4000 mil och jag har precis bytt drivpaket.
 
Kompisen plockade ut en ny -04 i höstas med Devil system(skönt ljud), alldeles för gubbig enligt han som är väldigt missnöjd. Han köpte pga försäkringspremierna.
Vill du toura är det ju helt rätt hoj dock, men tydligen inte nån kul hoj om man jämför med de lite sportigare.
 
Min VFR800 är en -99, gått 1300 mil (importerad i år). Är det 98 hkr så är det nog en 99, 00:an har 110 om jag inte minns fel.
Jag blev tipsad om den innan jag köpte den och är nöjd, det var ett bra tips. Modellen har funnits länge som 750 och tydligen varit en pålitlig maskin.
Vad du bör tänka på är väl nästa service, precis som någon annan här sa så är 2400 milaservicen dyr.

Gav för övrigt 59000 för den, gå in och kolla på min profil, har bild på den där.
 
Last edited:
Offpist skrev:
Tänk på att ventiljusteringintervallet är 2400 mil och det behöver snart göras om hojen gått 2200mil.
Kostar runt 3000-4000 på verkstad.
Annat tips är att kolla bromskivor samt drivpaketets skick.
Om drivpaket är nytt så kan du utgå ifrån att mätaren är skruvad. 2200 mil låter lite på en -00.
Har själv en VFR800 som gått snart 4000 mil och jag har precis bytt drivpaket.
Bytte själv drivpaket nu på min (3500 mil) pch det var orginal så jag håller med, en titt där kan nog ge ett tips om hurvida 2200 mil är okej.
Den köps ju mest för att köra lite längre turer med så milen bör rinna iväg, 700 - 900 mil per år är nog ett rätt bra riktmärke.
Sen får man väl acceptera lite repor o skit på en 6 år gammal hoj, jag har själv tappat min stillastående både till höger o vänster (klumpigt, javisst)
 
Tack för alla tips & tankar killar det uppskattas! :tummenupp

Jag tycker den är fin för sina år, visst några repor på kåporna, men som sagt, det blir ju det på 6 år.

Visst kan milen vara backade, det verkar troligt.
Men någon ägare har ängnat en del kärlek & pengar på hojjen då följande är gjort:

- Högt BOSS Slipon (ser nytt ut)
- Kedjeskydd i aluminium, med VFR instansat
- Motivlackad framskärm, smaklöst, men lite kultigt!
- Omlackade fälgar, silver ekrar med röda inlägg + VFR loggan på fälgbanan
- Cuts
- K&N insatsfilter + original medföljer

Vertygssats, + diverse delar följer med, + ett extra drev.

Får hojjen för 48 som det ser ut nu....

Som vanligt med Honda, så känns motor & bromsar / driv, nytt, så det är grymt svårt att veta om den gått 2200 mil, eller 5200 mil...

Mycket hoj för pengarna om allt håller....


:rolleyes:

Vågar man "chansa" ?
Har köpare på min Hornet nu...så det är bara bestämma sig....hua!
 
Last edited:
...att det ska bli fredag! :tummenupp

Nej men det känns alltid lite skakigt att sälja en felfri hoj & köpa nått okänt, speciellt utan s-bok....
Men den kändes ju tight & såg överlag bra ut, så för dom slantarna så känns det som en bra affär....
 
Det är ju bara räkna att den kostar vad du kan komma lägga ut om nånting inte är som det utger sig för att vara. Verkar ju vara helschysst ändå. Mig spelar det ingen större roll om de e 2000 eller 5000 mil på mätaren bara den känns och är fräsch. Motorer kan rasa på tusen mil också och det är ju något man nästan får räkna med (även om det är väldigt väldigt ovanligt, speciellt på en VFR...)

Förövrigt så är VFR den bästa hoj som finns. (pungt) Att jag inte kör den beror på att jag behöver en hoj som e bra/bäst på en viss inriktning ;)
 
Försök pruta till 45 loppor. Den har ingen servicebok med vad jag förstår och så är den omlackad
 
Last edited:
Vilken årsmod, är det på den???
Om det är en -00, så köp den istället för den importerade -99:an
Du får 10hk mer på köpet :tummenupp
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top