Köpa TV

Till en viss del gillar inte plasma stillbilder, har haft stillbild i 6 timmar, utan permanent inbränning. Tyvärr kan jag inte säga hur många timmar man måsta ha stillbild för att få permanent inbränning på en modern plamsa av känt märke.

Sen en annan sak, hur många använder PC ingång (VGA) nu för tiden när det finns HDMI, och framför allt DVI till HDMI kabel (graffakort till TV / reciver)

Kommer du att spela spel på datorn till 50% och TV 50% köp en plasma, 60% spel upp till dig att välja mellan LCD & Plasma. 70% spel, du bör överväga LCD. Tänk oxå på att du kanske blir äldre och kommer att spela mindre, samt att ditt "familje liv" ändras, tjej, barn osv.

Sen om du ser filmer och TV serier eller surfar från datorn så ska du ha plasma, det är bara med SPEL LCD kommer in i bilden.

För att du ska bli 100% nöjd så rekomenderar jag denna <panasonic PX80 8985kr inkl frakt. Du hittar inge bättre, om du vill ha en som är bättre så får du betala 17000kr för en pioneer.

Lycka till med TV köpet, har du frågor så är det bara fråga

Uffe

PS:
Tänk på att du gör en sämre affär om du köper en TV för 7000kr som du blir missnöjd med efter att tag än att köpa en tv för ca: 10 000 kr som du bli nöjd med

Tack för många bra svar!

Det kanske blir en plasma istället då för att det blir mest kolla på tv och film genom datorn.
Kollade på PX80 och den skulle vara perfekt!
Har fått bra betyg osv också.

:tummenupp

Man blir imponerad av vilken kunskap det finns på sh.

Jag var en hårsmån från att köpa en Pioneer PDP-LX5090H vilken är den absolut bästa Plasma som går att få tag på på marknaden idag. Något jag älska med den är svärtan som är helt enorm. 33K får man fröjsa för den 50"

Jag åkte in till city för att slanta upp men bestämde mig för att gå förbi en polare först som hade köpt en Samsung LE-46A656. Efter en demo av den hemma hos honom så kände jag bara WOW varför köpa Pioneern för 33 när jag kan köpa denna LCD för 17. Denna Samsung har en riktigt jävla bra bild med en mycket bra svärta.

Det kommer att bli Samsungen för mig nu istället. Jag köper TV för tre saker, Se Blue Ray, Spela TV-spel och ytterst lite dator.

När vi ändå håller på. Är 50-52" för stort idag? Finns ju en panasonic px i +50" för typ 12000:-. Visst, det blir ju fult med en sån på väggen, men det får man ta.

Sitter ca 5m från tv,n och vill absolut inte ha någon projektor. Ingen data, inget spel. Endast film och tv.

Så?

Plasma gillar inte stillbilder,kan bränna in bilden. sen måste man titta på vad tv:n klarar för upplösning på pc ingången ,det är relevant om du ska köra pc.

Somnat med datorn kopplad till tvn o vakna ca 10h senare o haft stillbild hela tiden.
Lite myrkrig o 1 dags vanligt tvtittande tog bort allt.

Så ska du få permanenta inbränningar på en relativt ny plasma får du nog kämpa på bra ordentligt.

För att du ska bli 100% nöjd så rekomenderar jag denna <panasonic PX80 8985kr inkl frakt. Du hittar inge bättre, om du vill ha en som är bättre så får du betala 17000kr för en pioneer.

Kompisen har den o jag har den modellen innan, px60 tror ja den heter.
Båda är mycket nöjd så bara att köpa.
Överlägsen bild om jag jämför med föräldrarnas lcd.

Last edited:
När vi ändå håller på. Är 50-52" för stort idag? Finns ju en panasonic px i +50" för typ 12000:-. Visst, det blir ju fult med en sån på väggen, men det får man ta.

Sitter ca 5m från tv,n och vill absolut inte ha någon projektor. Ingen data, inget spel. Endast film och tv.

Så?
Jag brukar rekomendera att köpa så stor TV som du bara har råd med med till en viss gräns förstås, du har 5 meter till TV så då blir 50" rätt bra, men du kommer att vänja dig fort, det är synd att det är så stor skillnad i pris mellan 50 & 60"

Du får 50" av PX70 för 12995kr, det är ruskigt bra

Lycka till

Tack för många bra svar!

Det kanske blir en plasma istället då för att det blir mest kolla på tv och film genom datorn.
Kollade på PX80 och den skulle vara perfekt!
Har fått bra betyg osv också.

:tummenupp

Man blir imponerad av vilken kunskap det finns på sh.

Tänk på att det där jag skrev är en spegling av mina erfarenheter/kunskap. Det kanske finns andra här som tycker nå annat, och kan skriva fakta som lockar dig att köpa någon annan bildvisare tex LCD

Säger sig självt. Varför tror du alla datorskärmar är lcd? det är därifrån tekniken kommer you know... Som någon annan nämnde, det är bara att kolla vad DVI/Vga ingången klarar för upplösning på valfri plasma och lcd..

En av orsakerna varför LCD har blivit poppis inom datorer är pga att det inte går att producera plasma skärmar i dom storlekerna.

Last edited:
Back