Köpa TV

Ludenben

Med lem
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
zx9r -99
Jo det är så att jag är sugen på att köpa en ny TV.
Har idag en tjock rackare på 32" som iofs funkar bra men vill ha större bild, snyggare och platt.
Kommer förmodligen koppla datorn till den ganska mycket och vad jag förstått så är det en LCD som gäller då.
Vill ha typ 42" men det är egentligen allt jag vet. :gnissla
Behöver inte vara någon värsting med en massa special och bla bla utan en TV som är bra för vanligt hemmabruk räcker för mig.

har kollat på denna:
http://www.dustinhome.se/pd_5010148122.aspx

Är det ett bra alternativ?
Den är ganska billig, ser bra ut, full-hd(bra tydligen?) men jag känner inte till märket..

Sen står det en massa om svarstid, kontrast, ljusstyrka osv. och där är jag helt lost.

Ett bra alternativ?
Någon som har erfarenhet av Zepto?
Andra bra tips?

Jag kör min dator till plasman och det har jag inga problem med. Kör datorn mot lcd'n i sovrummet emellanåt men det är fortfarande bättre bild på plasman i vardagsrummet.
Ska snart köpa ny tv till stugan och det blir garanterat en plasma igen, ser liksom ingen anledning till att köpa en lcd.
Min åsikt.

*host host...samsung...hostar*

hehe drev lite bara :)
Jag har en Sony fullhd lcd som jag är sjukt nöjd med, finns inget på den som skulle behöva vara annorlunda eller som jag kan tänka mig bli bättre. Självklart har väl alla märken sånna modeller så samsung är säkert också jättebra.
Dock har jag bara erfarenhet av Sony och den är jag kanon nöjd med!
Känns som att märkes disskutionen aldrig tar slut, egentligen handlar väl bara märket om vilken design man vill ha, det är väl det som skiljer...
Bakom skalen är teknologin så gott som identiskt på två jämförbara modeller från t.ex Sony och Samsung!

Min tv: http://www.pricerunner.se/pl/2-972744/TV/Sony-Bravia-KDL-40W3000-priser

Ska du koppla den till datorn o surfa runt på den?
Eller ska du koppla den till datorn för att se på film?

För ska du se på film så är det Plasma som gäller oavsett om den sitter kopplad till datorn, ps3an, dvdn eller tvkabeln.

Enda anledning att skaffa en Lcd enligt mig är fall man Ofta använder den som datorskärm när man surfar etc.

Personligen skulle jag aldrig hänga en Lcd på min vägg.

Last edited:
Ska du koppla den till datorn o surfa runt på den?
Eller ska du koppla den till datorn för att se på film?

För ska du se på film så är det Plasma som gäller oavsett om den sitter kopplad till datorn, ps3an, dvdn eller tvkabeln.

Enda anledning att skaffa en Lcd enligt mig är fall man Ofta använder den som datorskärm när man surfar etc.

För 2 år sen ja.. Nu stämmer dock inte detta längre.. LCD och plasma kan visa en blueray film eller dvd film nästan exakt lika bra, krävs ett tränat öga för att se skillnaden, dock hanterar LCD en data signal mycket bättre vilket gör att ska man koppla in datorn på tv'n så är lcd ett bra val.

edit:
Dock vill jag inte införa en till "PLASMA vs LCD" tråd om vilket som är bäst :P dom är så gott som lika bra och deta är en smaksak. Jag har en LCD tv nu bara för att jag kör mycke dator på den, därimot om jag skulle köpa en ny tv idag och veta att jag aldrig ska koppla in en dator skulle jag faktiskt välja en plasma. Fortfarande tycker jag att man gör bort sig om man köper en plasma tv om man ska koppla in datorn eftersom lcd ligger steget före när det gäller att hantera datorer. Medans det faktiskt inte är så stor skillnad när man kollar på en dvd film, möjligtvis är det svärtan som skiljer.

Last edited:
För 2 år sen ja.. Nu stämmer dock inte detta längre.. LCD och plasma kan visa en blueray film eller dvd film nästan exakt lika bra, krävs ett tränat öga för att se skillnaden, dock hanterar LCD en data signal mycket bättre vilket gör att ska man koppla in datorn på tv'n så är lcd ett bra val.
Tur att man har en 1-2 år gammal plasma då :)

Köpte en sony lcd te tjejen o koppla in häromdan, första som visades på tvn när jag slog på den var fotboll, perfekt tänkte jag, nu kan ja se va den går för.
Inga som helst problem, tittar likagärna på den som på min 42" plasma, om man bortser från storleken...

Sitter på en Zepto dator..

Vad jag har läst om deras TV apparater så ska dom vara gryma!
Datorn är grym iaf!

I inlägg 3 här så är det en länk, läs gärna igenom den, sen får gärna "Gumpa" flytta denna tråd till den länken

Uffe

LCD och plasma kan visa en blueray film eller dvd film nästan exakt lika bra, krävs ett tränat öga för att se skillnaden, dock hanterar LCD en data signal mycket bättre vilket gör att ska man koppla in datorn på tv'n så är lcd ett bra val.

Jag är extremt otränad, och jag ser en jävla skillnad i svärta och betraktningsvinkel på plasma/lcd när jag står på Mediamarkt och glor. Och hur menar du att LCD hanterar en datasignal bättre? Finns det någonstans man kan läsa mer om faktan bakom det påståendet?

Plasma gillar inte stillbilder,kan bränna in bilden. sen måste man titta på vad tv:n klarar för upplösning på pc ingången ,det är relevant om du ska köra pc. Går inte att säga att tex Sony är jättebra,,de har ju miljoners modeller i alla prisklasser.Som att säga att Yamaha är den bästa hojen..beror helt på vad du ska ha den till.

Plasma gillar inte stillbilder,kan bränna in bilden. sen måste man titta på vad tv:n klarar för upplösning på pc ingången ,det är relevant om du ska köra pc. Går inte att säga att tex Sony är jättebra,,de har ju miljoners modeller i alla prisklasser.Som att säga att Yamaha är den bästa hojen..beror helt på vad du ska ha den till.

Till en viss del gillar inte plasma stillbilder, har haft stillbild i 6 timmar, utan permanent inbränning. Tyvärr kan jag inte säga hur många timmar man måsta ha stillbild för att få permanent inbränning på en modern plamsa av känt märke.

Sen en annan sak, hur många använder PC ingång (VGA) nu för tiden när det finns HDMI, och framför allt DVI till HDMI kabel (graffakort till TV / reciver)

Kommer du att spela spel på datorn till 50% och TV 50% köp en plasma, 60% spel upp till dig att välja mellan LCD & Plasma. 70% spel, du bör överväga LCD. Tänk oxå på att du kanske blir äldre och kommer att spela mindre, samt att ditt "familje liv" ändras, tjej, barn osv.

Sen om du ser filmer och TV serier eller surfar från datorn så ska du ha plasma, det är bara med SPEL LCD kommer in i bilden.

För att du ska bli 100% nöjd så rekomenderar jag denna <panasonic PX80 8985kr inkl frakt. Du hittar inge bättre, om du vill ha en som är bättre så får du betala 17000kr för en pioneer.

Lycka till med TV köpet, har du frågor så är det bara fråga

Uffe

PS:
Tänk på att du gör en sämre affär om du köper en TV för 7000kr som du blir missnöjd med efter att tag än att köpa en tv för ca: 10 000 kr som du bli nöjd med

Last edited:
Du får min tjock-SONY 32" för 500.-
Ställ den bredvid befintlig TV så får du stor bild.

Gör som Uffe säger och köp en PX80. Har svårt att tänka mig en bättre tv under 15k faktiskt.

nej...yamaha är den bästa hojen :tungan

Jag är extremt otränad, och jag ser en jävla skillnad i svärta och betraktningsvinkel på plasma/lcd när jag står på Mediamarkt och glor. Och hur menar du att LCD hanterar en datasignal bättre? Finns det någonstans man kan läsa mer om faktan bakom det påståendet?

Om du ser en "jävla" skillnad så är du väl inte otränad? Men du kanske har nått medfött.. angående din andra fråga så ska jag leta fakta, finns så sjukt mycke artiklar om detta så jag måste hitta nån vettig. Men frågan behöver inte ens ställas... Säger sig självt. Varför tror du alla datorskärmar är lcd? det är därifrån tekniken kommer you know... Som någon annan nämnde, det är bara att kolla vad DVI/Vga ingången klarar för upplösning på valfri plasma och lcd..

Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...