Köpa trimmad hoj?

Bryne

Den med mest prylar då han dör vinner
Gick med
15 Aug 2007
Hoj
Kawasaki Z1000 -08 & Yamaha YZF750R -93 FIGHTER
Hej,

Är otroligt sugen på att byta till en ZX-12R. Vet inte riktigt vad det är som lockar, men sugen är jag. De ligger dessutom bra till i pris, och det känns som om man skulle få mycket hoj för pengarna.
Har nu hittat en passlig, som dessutom finns några kilometer bort. Skulle annars slå till, men saken är att den är trimmad en hel del. Har blivit körd dragrace med några gånger, men annars inte mycket körd.

Hur förhåller ni er till att köpa en trimmad hoj? Har ingen lust att börja storskruva på länge...

Länk till annonsen. (På finska, men iallafall... ) :)
http://www.nettimoto.com/viewVehicl...rom=&mileageTo=&id_domicile=&search=Hae+>>&PN[0]=simp_search&PL[0]=simpleSearch.php?show=inline@status=F@id_bike_type=2@id_sub_type=@id_make=157@id_model=1324@id_engine_model=1740@pfrom=@pto=@yfrom=@yto=@efrom=@eto=@eng_type=@mileageFrom=@mileageTo=@id_domicile=@search=Hae+%3E%3E

kan tyvärr inte läsa finska, men en hoj som är trimmad "lagom" brukar ju inte vara några problem om den som trimmat kan sin sak och kan skruva.
Samtidigt så är den körd dragracing kanske den är trimmad så mycket att det krävs att man måste byta vissa saker med jämna mellanrum. Kanske inte hjälper så mycket, men lagom trimmat då tror ja det inte är några problem!
Lycka till med den ev. nya hojen!

Är du osäker och inte vill skruva så skall du försöka hitta en så oskruvad hoj som möjligt. Tycker inte alls det är fel att köpa trimmad bil/hoj så länge man vet vad man ger sig in på.

Om det innebär annan pipa, Dynojet/power commander och high flow filter så anser jag att det inte ingår i kategorien:
"trimmad en hel del" och detta gör inte att jag tvekar.

Dvs är det sådant det syftas på så är det inte så mycket att bry sig om ;)

Åk och provkör den och snacka med killen. Bli inte för ivrig och känn efter.

Om inte annat blir du en erfarenhet rikare ;)

Är inte motivlacken ett större problem isf??

Hej,
Motivlacken är inget problem då familjeföretaget lackar grejer... Hojen skulle bli pärlemorvit med svarta detaljer innan våren.

Kollade upp försäkringen nyss, och tyvärr var den i saftigaste laget.
Ca 1000€/helår. :huvet

Angående trimmningen just på denna hoj så vet jag att den är ordentligt gjord med bra delar, men det är just det "normala" slitaget på dragracinghojar jag funderar över... Ska det bytas kolvar en gång per säsong är det ju lika bra att glömma. :gnissla

Förstår inte ett skit i annonsen förutom att han vill ha 10000 euro för hojen?
Vad är gjort med den, trimmässigt?
Är väl ingen fara att det körts dragrace med den. Du ger fullt i 402 m, so what?
Det enda som tar stryk är kopplingen och den är ju inte dyr att byta.
Min ena gixxer har gått ca 60 repor på strippen och den är inte sämre för det! Har bara bytt koppling en gång, annars går den kanon.
Hur många fullgasrepor gör man inte ute på vägarna? Och det är antagligen mer än 402 m. Hade jag velat ha den och priset är rätt så hade jag köpt den.

Hur är den trimmad??
Är det bara PC, helsystem och kn filter så är det väl inte så mycket att prata om, men är det borrat, portat, lättat, turbo osv. då får du kanske underhålla mycket.
Och är det väldigt stora effektuttag så kan det bli mycket koppling/växellåda skruva..

Hur är den trimmad??
Är det bara PC, helsystem och kn filter så är det väl inte så mycket att prata om, men är det borrat, portat, lättat, turbo osv. då får du kanske underhålla mycket.
Och är det väldigt stora effektuttag så kan det bli mycket koppling/växellåda skruva..

Är Muzzys kolvar, lager, portat med mera.

Kollade nyss upp försäkringen och kan bara konstatera att det hela är att glömma... Förbannade försäkringspremier!!! :huvet

Är Muzzys kolvar, lager, portat med mera.

Kollade nyss upp försäkringen och kan bara konstatera att det hela är att glömma... Förbannade försäkringspremier!!! :huvet

Ja, då var det enkelt=)

Jag kan inte heller en stavelse finska men 10000 euro för en 00a är ganska dyrt. Om du tvekar att köpa en trimmad så får du ju en otrimmad 12a för 50-60 tusen. En liten detalj kanske men på biden är orginalljuddämparen monterad, kanske en gammal bild men om den är trimmad så borde det sitta en annan ljuddämpare på.
Synd att försäkringen är ett hinder, i sverige är det faktiskt ganska billigt att försäkra en 12a.

Hej,
Motivlacken är inget problem då familjeföretaget lackar grejer... Hojen skulle bli pärlemorvit med svarta detaljer innan våren.

Kollade upp försäkringen nyss, och tyvärr var den i saftigaste laget.
Ca 1000€/helår. :huvet

Angående trimmningen just på denna hoj så vet jag att den är ordentligt gjord med bra delar, men det är just det "normala" slitaget på dragracinghojar jag funderar över... Ska det bytas kolvar en gång per säsong är det ju lika bra att glömma. :gnissla

1000Euro är det för halv försäkring?, annars så låter det biligt. Betalar själv 16k hel/hel och kan bara köra ca 5 månader.

Tycker du 1000 euro/år är dyrt? Skojjar du med mig? Oavsett om det är hel eller halv så är det ju gratis.
Frågan är ju om det är originalkubik eller om det är större borrning iom kolvbytet, och är det borrat så bör man veta om det är borrat för gatåka eller rejsåka. För gatåka är det inga problem men är det borrat för rejs så är det mycket större spel mellan kolv/cylinder för att minska friktionen och det går inte jättemånga mil på gata. Annars bör det inte vara några större problem, Muzzys grejor är bra och är det vettigt ihopskruvat så vållar det inga bekymmer. Tävlar man ser man dessutom till att serva cykeln efter varje tävling osv. Kopplingen är nog den svaga länken i sammanhanget men det lär mest gälla vid rejs.

Tycker du 1000 euro/år är dyrt? Skojjar du med mig? Oavsett om det är hel eller halv så är det ju gratis.
Frågan är ju om det är originalkubik eller om det är större borrning iom kolvbytet, och är det borrat så bör man veta om det är borrat för gatåka eller rejsåka. För gatåka är det inga problem men är det borrat för rejs så är det mycket större spel mellan kolv/cylinder för att minska friktionen och det går inte jättemånga mil på gata. Annars bör det inte vara några större problem, Muzzys grejor är bra och är det vettigt ihopskruvat så vållar det inga bekymmer. Tävlar man ser man dessutom till att serva cykeln efter varje tävling osv. Kopplingen är nog den svaga länken i sammanhanget men det lär mest gälla vid rejs.

Tack för infon, det är just sånt här jag funderat på då jag inte är speciellt insatt i trimmning av motorcyklar.

Och ja, jag tycker ~1000€ per år är dyrt, då jag har 70% bonus på allrisken och 20% på trafikförsäkringen. Med lån skulle hojen börja kosta runt 250€ i månaden, och det har JAG inte råd med.

Jag kan inte heller en stavelse finska men 10000 euro för en 00a är ganska dyrt. Om du tvekar att köpa en trimmad så får du ju en otrimmad 12a för 50-60 tusen. En liten detalj kanske men på biden är orginalljuddämparen monterad, kanske en gammal bild men om den är trimmad så borde det sitta en annan ljuddämpare på.
Synd att försäkringen är ett hinder, i sverige är det faktiskt ganska billigt att försäkra en 12a.

Går inte riktigt att jämföra priserna på detta sätt. Både bilar och hojar är generellt sett dyrare på begagnatmarknaden i Finland. Finns inte många ZX12:or under 10000€ här på sidan tyvärr...

Kan då tipsa om en blå ZX12:a på www.twowheels.se i Umeå (finns inte på hemsidan än, precis inbytt), det är ju bara att ta pråmen över från Vasa. För info så får jag böta 3800 halvförsäkring alternativt 6200 helförsäkring helår (kronor, inte euro) på en 12:a. Svårt att hitta mer hoj för pengarna om du frågar mig...

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!