Köpa traktor - Någon som lyckats?

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Kung! Bra med exempel på modeller och vad man tycker dom fungerar till.

Tack som fan! =)

Har faktiskt liknande eldragning på att göra listan, elektrikern vill ha röret på ett spaddjup åtminstone men inte övertalat mig själv hur jag ska få det att hända. Berg och lutning som ställer till det för dom flesta överkomliga maskinerna är det som tar emot men en vacker dag så.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Ännu en frassefråga, kollat på ett otal auktionsvideos och fått den uppfattningen att dom demonstrerar ex. frontlastare som i detta fall och hur snabbt det går att manövrera.

Går det att avgöra om detta är full fläkt eller snigelkör han bara skopan? Ser tätt ut av det man ser på bilderna men dom visar inte allt.

 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ännu en frassefråga, kollat på ett otal auktionsvideos och fått den uppfattningen att dom demonstrerar ex. frontlastare som i detta fall och hur snabbt det går att manövrera.

Går det att avgöra om detta är full fläkt eller snigelkör han bara skopan? Ser tätt ut av det man ser på bilderna men dom visar inte allt.

Han verkar ju ha motorn på tomgång då han visar lastaren, på mina traktorer gör det ganska fort skillnad på flödet i hydraulsystemet om man varvar lite. Att gå från tomgång till 1500 rpm gör ganska stor skillnad.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Absolut det verkar helt rimligt men jag trodde i min lilla värld att den varvade efter input från spak eller joystick på en något nyare maskin, typ så =)
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag köpte för några år sen en Jcb cx2 traktor grävare.. Den är halvdan på både och då... De du harmer behov av är både traktor å grävare. .
Svårt att få allt på en samma då å traktor grävare har begränsningar me grävandet.. Som jag har så är de monterat en krok för att typ dra en kärra efter, men den är I vägen om man ska flytta grävagregatet i sidled..
För att någe så lägg på en 100. till på budgeten..
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Absolut det verkar helt rimligt men jag trodde i min lilla värld att den varvade efter input från spak eller joystick på en något nyare maskin, typ så =)

Jag tror i alla fall att de flesta jordbrukare med frontlastare funkar på det sättet läget på spaken joysticken reglerar ventilen som påverkar oljeflödet i paketet och motorns varvtal påverkar hur mycket flöde man får ut från oljepumpen. Dessa två styr få tillsamman hur fort hydrauliken går. Har faktiskt ingen aning om hur lastarna funkar på riktigt moderna jordbrukare om det är elstyrda ventilpaket men på mindre lite äldre jordbrukare brukar ha mekanisk styrning av ventilpaketet via vajrar.

För övrigt så är jag förbannat less på traktorer just nu, körde av en vinkeladapter på ett trycker under traktorn så jag tappade oljan i bakänden utan att märka detta innan jag hade tömt ut hyfsat med olja. Fixade till traktor och tänkte ta tag med att gräva klart det sista med kabeln till hundhuset men då funkar inte stickan på grävaren. Det visar sig att hydraulcylinden farit invändigt och då den skulle lossas så fastnade ena tappen halvvägs ut och går nu inte åt nåt håll trots 10 kg slägga.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Bekants bekant blev av med en arm när dom tryckte ner stolp.
Har haft några Volvo BM 350 Boxer. Några små MF. Kört en del andra traktorer.
Beror helt på vilka jobb man vill göra. Problemet är att moderna lantbruk kräver stora maskiner. så dom mindre som finns är ganska gamla.
Storleken beror på hur mycket frontlastaren ska lyfta.
En traktorgrävare är ganska opraktisk till det mesta. Frontskopan är väl okej, men dom är ganska klumpiga att köra. Sen måste man planera grävjobb bättre. En runtomsvängande maskin är mycket lättare att köra. Så det är bättre att hyra en liten grävmaskin och satsa på en jordbrukstraktor.
Med den verksamhet jag har nu har jag en liten kinestraktor plus en 6 tons hjullastare, en 1,5 tons hjullastare och en 1,5 tons grävmaskin.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Spännande =) Ja inte armen då tvi tusan, men precis det lutar väl mer åt en frontlastare med uttag bak för diverse. Får dock dåliga nerver av att leta runt för det är väl typ noll logik i auktionspriser åtminstone.

Vilken av de exotiska asiaterna har du då?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Messade lite med en som har en Belarus till salu och tänkte att en rysstraktor kanske är hur basic och bra som helst men efter att ha forskat lite så vette tusan. Många verkar ha låga timmar, kanske av en anledning samt köra och växla den verkar lika logiskt som om det skulle ha stått instruktioner på kyrilliska.

Fördelen är bra 4wd enl. internet, hyfsat lagom tung och inte svindyr i inköp men kvalitén känns lite svävande. Delar verkar hyggligt billiga men man vill inte skruva i tid o otid heller.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Messade lite med en som har en Belarus till salu och tänkte att en rysstraktor kanske är hur basic och bra som helst men efter att ha forskat lite så vette tusan. Många verkar ha låga timmar, kanske av en anledning samt köra och växla den verkar lika logiskt som om det skulle ha stått instruktioner på kyrilliska.

Fördelen är bra 4wd enl. internet, hyfsat lagom tung och inte svindyr i inköp men kvalitén känns lite svävande. Delar verkar hyggligt billiga men man vill inte skruva i tid o otid heller.
Far hade en Belarus. Den var spännande att köra. Framvagnen var sådär härligt ryskt otajt, och traktorfan gick i 70. De två i kombination var riktigt intressanta, för i hastighet började framhjulen fladdra nå så djävulskt ibland, och då tappade man all styrförmåga.
Den var byggd för att servas på en leråker av en full bonde, så det mesta gick att laga provisoriskt med en hammare och/eller svets.
Man fick efterdra och slå in saker på rätt plats emellanåt med. :hihi
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Låter helt rimligt :smasha

Var o kika på en gammal MF idag mest för att det var nästgårds men nä. Bra gubbe i.a.f., han hade 15 min resväg dit där den stod och jag försökte höfta när jag skulle vara framme.

-Eller vill du kolla på den själv? Nyckeln sitter i, bara koppla på batteriet.
-Det bestämmer du, jag hör av mig om vad jag hittar och mitt reg.nr är * ifall ilskna grannar med bössa ringer.

Det tog han med ro så jag kunde skrota runt där o kika. Hade beväpnat mig med ficklampa, hammare och bräckjärn men räckte med lyse och skiftnyckel som råka ligga i.

+ Bakdäck (2wd), batteri, ny dieselpump, starta på ett halvvarv kall och svartrök knappt något vid gas, lät frisk, dugligt med olja i som inte var kolsvart, inga föroreningar i kylvätskan, växla bara stillastående men kändes som allt gick i.

- Framdäcken höll på att ramla i bitar med förmodad punka på ena, ett öra på skopan var knäckt och tveksamt svetsat, minst två hydraulcylindrar läckte så att det droppa ganska ivrigt och därav kunde jag inte provköra frontlastaren, läckte från båda sidor på bakaxeln till den grad att en stor pölfläck bildats på ena fälgen, växellådan var bultad x 4 underifrån med dom två främre som satt bra snett och inte fullt iskruvat o.s.v..

Tackade för titten men knappt ens som bortskänkes med hemleverans i artig ton så han svarade likaså.

Jaja, säkert nyttigt att glo runt lite ändå.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Frontlastare med grävskopa bak, har jag haft hemma och bökat runt med (svägerskas som de köpte billigt för något år sedan). Går att gräva och böka sten med, men inte på långa vägar lika smidig som en grävmaskin. Fast har man inte bråttom så. Frontskopan var fin att skyffla snö med och lägga jord i och flytta runt. Skulle kunna ha en själv, om det inte vore för pengarna och att det sällan är det behövs. Krävde mycket underhåll och kärlek för att gå. Inkl att vi fick byta topplockspackning och en del hydralgrejer. Däcken är inte billiga när de väl tar slut. Kostnadsdrivande om vi så säger...
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Absolut, sorterar väl efter såpass billigt att det är värt att kosta på eller bra skick/renoverat av någon som kan.

Gissar att jag blir ombedd att banka i 20-30 stolp till helgen så nu är det en fråga om överlevnad ;) Skeptisk till att jag hinner få hem en maskin till dess i nuvarande takt så kollar lite på uthyres, som sagt överlevnad men närmsta nasare ska ha 4300 pengar för en helg och då är det nog det minsta skrot banddrivet o helv.. som går att frambringa. Då är det nog väderleksrapporten som styr om jag sänkt den ute i hagen sen.

Letar vidare..
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Är det bara för stolparna så...


Du kan köpa dig lite tid för att hitta en roligare och bättre traktor. Själv har jag en gammal Volvo BM320 Buster, med tillhörande problem med alger i tanken för att den körs för lite.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Är väl ingen dålig idé, ska jag ha i åtanke :tummenupp

Min borrhammare skulle säkert duga för ändamålet med någon egensnickrad visp men så har jag inte 1000m skarvsladd förstås =) Nä men fick nyss reda på att stolpen klarar vi oss utan i en månad iaf, är det väl tjäle istället..

Leta, leta..
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Messade lite med en som har en Belarus till salu och tänkte att en rysstraktor kanske är hur basic och bra som helst men efter att ha forskat lite så vette tusan. Många verkar ha låga timmar, kanske av en anledning samt köra och växla den verkar lika logiskt som om det skulle ha stått instruktioner på kyrilliska.

Fördelen är bra 4wd enl. internet, hyfsat lagom tung och inte svindyr i inköp men kvalitén känns lite svävande. Delar verkar hyggligt billiga men man vill inte skruva i tid o otid heller.
Även min far hade en Belarus. Fantastiskt enkel maskin på alla sätt, både bra och dåliga. En vinter när jag sov över i farsans hus (han var bortrest) vaknade jag till typ 40 cm nysnö. Min låga personbil hade problem att ta sej fram redan vid 5 cm snö så att åka hem var det inte tal om. Kom att tänka på hans Belarus som stod färdig och klar med snöslungan påkopplad bakom. Instruktionsboken var på typ 2 sidor och trots att jag aldrig kört den tidigare så kunde jag inom någon timme slunga bort snön från både gårdsplan och 3 km skogsväg. Busenkelt.

Däremot var väl inte detaljkvaliten något att hurra för. På farsans Belarus fanns en axel i fördelningslådan som var tillverkad av sprödaste gjutjärn. När den brast låstes hela lådan och alla hjul. Delen var billig men typ hela traktorn var tvungen att tas isär för att byta den så det blev riktigt dyrt ändå. Detta hände två gånger.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Ska iväg o kolla på en gammal sak igen och fundera på vevhustryck, alltså om det pustar satan när oljestickan är ur begriper jag också att det är obra men är något tryck att räkna med på Perkins D25 i ok skick? Vet inte hur fattningen ser ut för oljestickan men optimalt är väl om jag kan hålla tummen för och på så vis bilda mig en uppfattning.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top