kajlyl skrev:
Planerar att köpa en Canon 300D inom den närmaste framtiden..
Ska åka till bl.a. indonesien och singapor i vinter, och funderar över vintern, och kamror o sånt har ju alltid varigt billiga där nere.. men hur är det idag? någon som har koll på hur stor skilland det är? Finns det världsgaranti?
Tjenare!!
Jag kom precis hem från Singapore i tisdags!! Har varit där på en kort höst semester.
Jag spanade runt mycket på det sexvåniga elektronikvaruhuset SimLim. Det hela slutade med att jag köpte en fin kamera åt min pappa. Det är en Nikon Coolpix 8800. I Sverige kostar den 9800kr på scandinavianphoto.se Jag gav 6500kr där nere. Tyvärr gick det inte att pruta så mycket eftersom det är en precis ny modell..... Hade man valt något annat... tex en Coolpix 8700 som är något äldre, hade jag fått ge ca 4500kr. I Sverige kostar den 8900kr på scandinavianphoto.
Tyvärr kunde de inte ge världsgaranti på Nikonkameror av nån anledning... Men en del andra märken gick bra... Jag fick ett års Singapore garanti... kostar 300kr att skicka den till Nikon,Singapore.. så det är inte så farligt.
Jag köpte en stativ och en vidvinkel lins till min egen kamera! (Sony DSC-F717) Jag gav ca 250kr för linsen... i sverige får man lägga 700kr eller så... Stativet kostade 140kr
En KonicaMinolta Dimage A2 kunde jag fått för ca 4500kr... tror den går på 7600kr i Sverige...
Dataprylar är rätt billiga med.. men vi har nog ganska pressade priser på sånt i Sverige redan.. så det skiljer inte så jättemycket. Jag köpte 2 hårddiskar, Seagate 120gig 8mb cache SATA, kostar 899kr st på datorbutiken.se. Jag gav 634kr.
PS. Har en telelins som inte passade min kamera.... den är på 2.5x och har 58mm gänga. Fick ge 420kr för den.... nån som vill ha en så har jag en.