Köpa Supermotard

den nya aprilian svx 5.5 drar vell husan eller?

funderar på en svx till nästa år då jag fyller 18 då:)

För det första ska man nog hålla sig till de "stora" märkena här i sverige. Då det blir lättare att få tag på reservdelar än till tex Gasgas eller TM.

Vidare förstår jag inte det roliga i att åka en extremtrimmad 450cc tävlingsmotard på vägen. Största anledningen måste vara coolhetsfaktor?? Det korta registret borde bli ganska stressande, tråkigt och lätt hysteriskt på en landsväg?
Sen blir det ju overkligt täta serviceintervaller på en tävlingshoj, vem vill söla med filter och oljebyte efter en tur på lördagen?

Därför skulle jag rekomendera en Honda XR650 då de kräver lite eller nästan inget underhåll jämfört med andra alternativ. Eftersom du även nämner grusvägsåka kanske ett billigare alternativ i föregångaren XR600 passar allra bäst! Ja, kanske tom. min XR från -97 med motard, cross och dubbdäck?! :tummenupp

EDIT: Broder, du åker juh ducce... beställ en Hypermotard, http://www.ducati.com/docs_eng/model06/hypermotard/flash051115/home.html , o vänta till våren!

Last edited:
frekke skrev:
2444494 För det första ska man nog hålla sig till de "stora" märkena här i sverige. Då det blir lättare att få tag på reservdelar än till tex Gasgas eller TM.

Vidare förstår jag inte det roliga i att åka en extremtrimmad 450cc tävlingsmotard på vägen. Största anledningen måste vara coolhetsfaktor?? Det korta registret borde bli ganska stressande, tråkigt och lätt hysteriskt på en landsväg?
Sen blir det ju overkligt täta serviceintervaller på en tävlingshoj, vem vill söla med filter och oljebyte efter en tur på lördagen?

Därför skulle jag rekomendera en Honda XR650 då de kräver lite eller nästan inget underhåll jämfört med andra alternativ. Eftersom du även nämner grusvägsåka kanske ett billigare alternativ i föregångaren XR600 passar allra bäst! Ja, kanske tom. min XR från -97 med motard, cross och dubbdäck?! :tummenupp

EDIT: Broder, du åker juh ducce... beställ en Hypermotard, http://www.ducati.com/docs_eng/model06/hypermotard/flash051115/home.html , o vänta till våren!

Ktm 640 har ganska schysta intervallen också har jag hört, ryktet om var 300 mil kan det stämma?

Jag gillar hypermotarden men absolut inte framstänkan, den påminner om bmw's försök till balla hojar. Sen är den lite platt om du förstår vad jag menar, ingen uppkäftigt lutande bakdel. Men annars helt ok :tummenupp

640 strypning

Någon som vet om det går att strypa en ktm 640 lc4 till mellanklass (25kw)? Om det går, är det någon som vet var man beställer?

Vad väger modellerna runt -01 i tjänstevikt? får man ha 25kw eller blir det lite mindre pga 0,16kw/kg?

Är jäkligt sugen på en 640 just för att de inte har så täta intervaller på service samt att de är snäppet billigare än 625 och 660.

Det är mycket snack om serviceintervaller. Med service räknar man då in petitesser som kolvbyte, vevlager, kamkedja etc.

Jag skulle personligen inte våga dra mer än 200 timmar på en vassare motard innan man klyver den. Om ens så länge.

Blip skrev:
2445051 Det är mycket snack om serviceintervaller. Med service räknar man då in petitesser som kolvbyte, vevlager, kamkedja etc.

Jag skulle personligen inte våga dra mer än 200 timmar på en vassare motard innan man klyver den. Om ens så länge.

tror det är 50 eller 100 timmar som gäller! och skulle kanske inte kalla det petitesser :va

NisseNutz skrev:
2444747 Någon som vet om det går att strypa en ktm 640 lc4 till mellanklass (25kw)? Om det går, är det någon som vet var man beställer?

Vad väger modellerna runt -01 i tjänstevikt? får man ha 25kw eller blir det lite mindre pga 0,16kw/kg?

Är jäkligt sugen på en 640 just för att de inte har så täta intervaller på service samt att de är snäppet billigare än 625 och 660.

det är ganska enkelt att strypa 640n finns nån tråd om det som inte är så gammal vill jag minnas!

Last edited:
NisseNutz skrev:
2444610 Ktm 640 har ganska schysta intervallen också har jag hört, ryktet om var 300 mil kan det stämma?

Jag gillar hypermotarden men absolut inte framstänkan, den påminner om bmw's försök till balla hojar. Sen är den lite platt om du förstår vad jag menar, ingen uppkäftigt lutande bakdel. Men annars helt ok :tummenupp

Tjena,på 640 är det 500 mil intervall, så ännu bättre :)

NisseNutz skrev:
2444747 Någon som vet om det går att strypa en ktm 640 lc4 till mellanklass (25kw)? Om det går, är det någon som vet var man beställer?

Senare modeller av 660 har samma intervall som 640 väll?
Samt så mkt dyrare är inte 625 o 660 än 640.

Tänk då oxå på att du slipper strypa ner etc vilket går väll på runt 2k allt som allt samt endel jobb.
Så mkt dyrare än 2k skiljer det väll inte.
Sen kmr du tröttnat på 640 snabbare o villja trimma o då kostar det ännu mer än att köpa en 625 lr 660 direkt.

Freddola skrev:
2445312Sen kmr du tröttnat på 640 snabbare o villja trimma o då kostar det ännu mer än att köpa en 625 lr 660 direkt.

Har tröttnat på min 640 står i valet å kvalet att byte modell eller behålla.. Skulle 660 finnas med elstart skulle valet inte vara så svårt.. Nu vet i faan..

Håller med dig är man osäker vilken modell så ska man nog välja 625an den är en skön kompromiss mellan 660 å 640 *tycka* (Åker 640 nu å har haft 625*saknar*)

Jonasson skrev:
2446006 Har tröttnat på min 640 står i valet å kvalet att byte modell eller behålla.. Skulle 660 finnas med elstart skulle valet inte vara så svårt.. Nu vet i faan..

Har du testat att kicka nån gång? En kick för att starta hojen är inte så jobbigt..

Jonasson skrev:
2446006 Har tröttnat på min 640 står i valet å kvalet att byte modell eller behålla.. Skulle 660 finnas med elstart skulle valet inte vara så svårt.. Nu vet i faan..

Håller med dig är man osäker vilken modell så ska man nog välja 625an den är en skön kompromiss mellan 660 å 640 *tycka* (Åker 640 nu å har haft 625*saknar*)
Det är bara skitsnack att det är så jobbigt att kicka igång en 660. Den ska ju starta på max 2 stamp, om inte vet man ju att det är dax för ventiljustering.

Ångrar inte en sekund att jag bytte min 640 till 660, den är ju så jävla mycket roligare att köra.

Synd bara att min måste bort nu (ska köpa hus).
köp den, du kommer inte ångra dig!!!

Okej då har ja förstått att en husa är det mer jobb med än tex KTM men är det jätte svårt att lära sig allt man ska göra i service väg? klyva motorn lät lite små kompliserat men det övriga då?

Är sjukt sugen på en Husa 650 nu men ni skrämmer mig med allt service snack ;)

Eller en CR 500 motard.
Bara för bana då såklart.

Minst underhåll och högst effekt,vrid än någon ovanstående :tungan

Kyckling skrev:
2446054 Varför böt du från 625 till 640?
Åkte lite annat imellan, sen dök det upp en 640 och jag fick ett bra inbytespris på den hoj jag åkte då.. Så jag bytte.. Skulle ALDRIG bytt bort min 625a om jag visste att jag skulle fastnat i motardträsket såsom jag gjort..:huvet

skoteridioten skrev:
2446152 Har du testat att kicka nån gång? En kick för att starta hojen är inte så jobbigt..

Det var en 625a -02a jag hade så det var bara kick, så jag vet hur KTM är å kicka, skitlätt. MEN jag gillar elstart å är lite bekväm av mig, skönt som fan på morgonen när man ska til jobbet eller när man får "pilsner" vid ett rödljus osv..

Last edited:
Tyldenhong skrev:
2445104 Tjena,på 640 är det 500 mil intervall, så ännu bättre :)

lät ju schyst :tummenupp. Passar på att fråga om din personliga åsikt om 640n eftersom du har en. Jag har hittat en 02:a med 1050mil på mätaren med nytt bakdäck och ktm-slipon för 40t. Funderar på att åka och kika på den. Vad tycker du?

Ny hoj!

Äntligen har jag hittat min nya pärla. Det blev en KTM 660 SM -04 :yoparty Har inte hämtat den ännu men jag är ändå sjukt nöjd med affären. 43 lakan fick jag ge för den och den är riktigt fin.

Supermotardåkare se upp för orangeafaran nästa sommar :tomten

affromannen skrev:
2441975 Tack för alla svar!

Jag måste ju erkänna att jag inte är någon riktig meckare men som jag förstått det så är det inge svårt utan bara någon visar det en gång så får man till det själv nästa gång!?? eller?

Jag ska köra mest stadskörning, skog m.m så inge långkörningar eller motorvägar eller så!

Den jag kollat mest på är Husaberg 650, som de märks så är den väldigt omtyckt! men hur är dom att mecka med? mer eller mindre än tex KTM?

vet inte om jag är ute och cyklar nu men så här resonerade jag vid mitt köp:
vad skall den användas till= busa, hur ofta ska jag meka= så sällan som möjligt, om jag får problem har jag råd att lämna in den på rep eller ska jag se om jag kan fixa det själv?= fixa själv..... och då är det ju bra om man har en liknande som många har, fler har mekat och kan maskinerna, kanske kan få hjälp här, rent utav= vanlig hoj.... mitt val föll på ktm 660 just för att den är vanlig, bra servicemässigt, rolig som bara faan.... och inte så jättedyr samt att jag tycker den är bra kvalitetsmässigt åxå......

titta runt lite men ha i åtanke att det du inte klarar själv får du BETALA för...

sacsters skrev:
2464358 vet inte om jag är ute och cyklar nu men så här resonerade jag vid mitt köp:
vad skall den användas till= busa, hur ofta ska jag meka= så sällan som möjligt, om jag får problem har jag råd att lämna in den på rep eller ska jag se om jag kan fixa det själv?= fixa själv..... och då är det ju bra om man har en liknande som många har, fler har mekat och kan maskinerna, kanske kan få hjälp här, rent utav= vanlig hoj.... mitt val föll på ktm 660 just för att den är vanlig, bra servicemässigt, rolig som bara faan.... och inte så jättedyr samt att jag tycker den är bra kvalitetsmässigt åxå......

titta runt lite men ha i åtanke att det du inte klarar själv får du BETALA för...
kan vara det smartaste jag läst hittills.
köp efter användningsområde.
Har ägt både gatmotarder och recemoppar.
älskar dem alla.

En rolig historia att läsa om ni har tid :) Jag har fruktansvärt dåligt lokalsinne så skratta inombords :tungan

Här kommer min resa från mitt garage till rotebro med uppdrag: hitta dit och komma hem med en ny ljuddämpare :tungan

Först åkte jag mot stockholm och sen fortsatte jag följa min vägbeskrivning men vid vällingby blev jag osäker. Jag stannade och tänkte till sen letade jag mig till e4/e20 norr.

När jag åkte vid st eriksplan så vart jag lite nervös för det stod en mc-snut parkerad vid sidan av vägen.

Tro det eller ej men dagen innan så tappade jag min regplåt påväg hem från sveavägen. Så jag hade gjort en egen som jag skrivit ut från datorn.

Så när jag kört förbi mc-snuten kollade jag bakåt en stund men han följde inte efter. Men längre fram blev jag invinkad av en annan snut. Stannade snällt och försökte förklara mig men jag tror inte att snuten trodde på att jag tappat den dagen innan (Det är sanningen men det låter ju som en RÅLÖGN)

Jag klarade mig från böter och passade på att fråga om vägen. Fick en skaplig beskrivning och sen när jag skulle köra ut från vägkanten var han till och med snäll nog att stoppa bilarna som kom för att jag skulle få köra ut (helt otroligt, en snäll polis).

Började känna igen skyltarna men jag letade efter avfart nr 174. Rätt som det var såg jag nr 155 och tänkte: bara att köra vidare en stund då ... fel fel fel. Efter nr 155 kom 154 och sen vid 153 svängde jag av. Halv irriterad och trött svängde jag efter ett tag in vid en mack och frågade en annan knutte där. Men han bröt nå grymt på finska så jag hörde ungefär hälften av vad han sa.

Gick in och frågade samma sak vid kassan och fick reda på att jag skulle svänga vänster och bara fortsätta rakt fram sen kom jag till rotebro.

Men på hemvägen gick allt som smort. Ljuddämparen stannade kvar i ryggan och nu sitter den på hojen. Låter fortfarande bra men inte lika högt, precis som jag ville ha det :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT