Köpa Supermotard

affromannen

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Hoj
er6n
Nu kan jag ej hålla mig längre, nu är det dags att köpa en supermotard!! :)

Men vilken är jag mer kluven på! Husaberg? Ktm? GasGas? honda? vilken är överlag den bästa hojen tycker ni? Detta blir min första motard..

affromannen skrev:
2436869 Nu kan jag ej hålla mig längre, nu är det dags att köpa en supermotard!! :)

Men vilken är jag mer kluven på! Husaberg? Ktm? GasGas? honda? vilken är överlag den bästa hojen tycker ni? Detta blir min första motard..

Hur sugen är du på att mecka?

XR650 ekar först i mitt huvud om du ser till den bästa på så vis att du har en hyffsat underhållsfri hoj som är skapligt rolig.
Ska du ha något som går utav bara fan men som kräver stor omvårdnad (utan att för den skull inte vara värt det) så är det KTM eller Husaberg du ska kolla på. GasGas kan jag inte rekommendera till någon, men samtidigt har jag heller alrig ägt någon.
MEn sen måste du veta vad du ska ha den till. En XR650 är inget du tar ut på banan även om det går. En CRF450 däremot funkar perfekt där, men itne speciellt bra på vägen. Samma med Husaberg och KTM, lite mer racing över det hela om man som jag syftar på 525:orna gällande KTM. Husaberg har ingen som passar på väg egentligen men de funkar ju helt klart även där.
Så mitt råd är att du provkör de 3 rekommenderade och sedan bestämmer du dig. Köp ingen tråkig LC4/duke eller dylikt, du kommer tröttna fortare än du har fått igång den.

vanligaste valen för en gatmotard är väl ktm 660 alt husa 650 där är det mest underhålls frågan som avgör!

Dee_cati skrev:
2436889 XR650 ekar först i mitt huvud om du ser till den bästa på så vis att du har en hyffsat underhållsfri hoj som är skapligt rolig.
Ska du ha något som går utav bara fan men som kräver stor omvårdnad (utan att för den skull inte vara värt det) så är det KTM eller Husaberg du ska kolla på. GasGas kan jag inte rekommendera till någon, men samtidigt har jag heller alrig ägt någon.
MEn sen måste du veta vad du ska ha den till. En XR650 är inget du tar ut på banan även om det går. En CRF450 däremot funkar perfekt där, men itne speciellt bra på vägen. Samma med Husaberg och KTM, lite mer racing över det hela om man som jag syftar på 525:orna gällande KTM. Husaberg har ingen som passar på väg egentligen men de funkar ju helt klart även där.
Så mitt råd är att du provkör de 3 rekommenderade och sedan bestämmer du dig. Köp ingen tråkig LC4/duke eller dylikt, du kommer tröttna fortare än du har fått igång den.
Kan nog inte riktigt hålla med här, jag har en KTM 660 (som är till salu) som aldrig har strulat, och den är galet rolig att köra!!

Jag menar, intervallerna på en 660 är 100 eller 250 (va det nu är) olja, filter och vid 500, ventilerna.
Det är ju så enkelt att fixa det själv, det tar ca 30min!

husan kräver ju mycket mer vård

Jag håller med om XR650 men det är ju som sagt vad man ska ha den till.

Jag skulle rek. en 660 eller en 625:a som är roliga och ganska underhållsfria

Glöm för all del inte å kolla på lite andra märken än de nedan oxå.
Husqvarna har en hel del trevliga hojar ... 450/510, 570, 610 osv
Aprilia har SXV och Pegaso 650
Vertemati finns med olika kubik 450/501/570, rejser på 600
Yamaha har väl 450 å xt660
etc.

Finns ju som sagt en uppsjö olika hojar, vilken som passar dig beror ju väldigt mycket på vad du tänkt använda den till, vilka krav du har och hur mycket du är villig å ta hand om den ... gissar att du kommer få mer specifik information om du är lite mer beskrivande om vad du letar efter.

Sök gärna efter gamla trådar med då detta är ett ämne som tas upp ofta, du lär hitta massor med information om saker du undrar i gamla trådar.

affromannen skrev:

sanken skrev:
2437106 Kan nog inte riktigt hålla med här, jag har en KTM 660 (som är till salu) som aldrig har strulat, och den är galet rolig att köra!!

Jag menar, intervallerna på en 660 är 100 eller 250 (va det nu är) olja, filter och vid 500, ventilerna.
Det är ju så enkelt att fixa det själv, det tar ca 30min!

husan kräver ju mycket mer vård

Jag håller med om XR650 men det är ju som sagt vad man ska ha den till.

Jag skulle rek. en 660 eller en 625:a som är roliga och ganska underhållsfria

Hur fasen kunde jag glömma 660'n :va Den är ju också ett givet val för en som är ny på området, helt klart.

Däremot håller jag inte med Kiko angående att rekommendera Vertemati till någon som är ny på det hela. OCh varför göra det så mycket svårare för sig att skaffa en hoj som det uppenbarligen är svårare att leta fram delar till?

Nu har jag iåförsig inte rekommenderat någon hoj över huvud taget, bara påpekat att det fanns fler märken och modeller än de han nämnde i sitt ursprungsinlägg samt gett några exempel.

Sedan förstår jag inte ditt resonemang men det kan bero på att jag e korkad :)
På vilket sätt skulle det vara lättare å köpa en Vertemati om jag haft 30 KTM innan? Att skaffa en udda hoj har inget med om man e ny på motard å göra eller ej, möjligtvis om man e ny på hoj över huve taget men det framgår ingenstans. Att äga uddahoj handlar ju om i stort sett samma saker oavsett om det råkar vara en motard eller annat ... erfarenhet å sådant ägande framgår det inget om i tråden, det passar vissa och andra inte men det har väldigt lite med motard å göra.
Vad har du själv för erfaranhet av just Vertemati som du bygger ditt svar på? Själv vet jag mycket väl varför jag valde att "göra det så mycket svårare för sig att skaffa en hoj som det uppenbarligen är svårare att leta fram delar till"

Hur kunde du själv skaffa en Husaberg resp. Ducati? Det är ju inte heller hojar som "rekommenderas" för personer som e "nya" på sina resp. område!? ;)

Anyways ...

Mitt ursprungliga inlägg handlade mest om att kolla på flera hojar för att se vilken som passar just honom. Inte säkert att hojen H är den bästa för just honom bara för att 100 pers tycker den e bäst för dem. Ta lite tid på sig å kolla in mer än bara ett alternativ ... det finns ju en uppsjö med hojar, frågan e ju vilken som bäst passar in på de krav han ställer, krav som inte nämns.
För frågan var ju vilken hoj som var bäst, men det preciserades ju inte till vad och på vilket sätt den skulle vara bäst.

Dee_cati skrev:
Däremot håller jag inte med Kiko angående att rekommendera Vertemati till någon som är ny på det hela. OCh varför göra det så mycket svårare för sig att skaffa en hoj som det uppenbarligen är svårare att leta fram delar till?

affromannen skrev:
2436869 Nu kan jag ej hålla mig längre, nu är det dags att köpa en supermotard!! :)

Har en Honda 450 hm -05 och det är min första motard (haft en dr 650 -00 innan oxå fast inte i motardutförande). Är givetvis en racemaskin som behöver vårdas men för mig har det inte varit särskilt mycket. Olja/filter rekommenderas varje 15tim (jag har bytat efter 5tim) & ventiler som ska kollas med 15tim mellanrum. Min har gått ca 38 tim & jag har inte behövt att ställa ventilerna en enda gång. Är en grymt rolig hoj som gör sig bäst på mindre vägar, stadskörning och/eller bana. Om jag förstått det rätt så ÄR det ganska stor skillnad att köra typ crf450, husa, ktm 525 osv gentemot då ktm 625/640/660 osv då de skall kännas som "bussar" i förhållande mot racemaskingerna. Man får givetvis ställa sig frågan själv vad man ska välja och fundera på hur man ska använda den innan man tar sitt beslut:tummenupp Om du bestämmer dig för att provköra några motarder för att bilda dig en uppfattning så är förmodligen 9/10 säkra på att de vill ha en racemotard!!:yoparty Vill du inte serva och lägga någon tid alls på underhåll så hade jag köpt typ en lc4 utan att först prova då tex honda 450, ktm 525, husa osv.... så du inte blir "besviken" och tycker att då tex lc4:an är för slö och tung och inte så rolig som de andra.. Min är förövrigt till salu:tummenupp

Vilken är roligast en 660 eller 525 om man nu ska skita i intervaller osv, det handlar om gatåka/busåka.. *bara undrar*

Jonasson skrev:
2439069 Vilken är roligast en 660 eller 525 om man nu ska skita i intervaller osv, det handlar om gatåka/busåka.. *bara undrar*

Ktm 525, tveklöst!

Mer botten osv i en 660 eller vadå "mer motor" :va 660tar man uu knappast ut i endurospåret.. Svårt som fan att välja..

chukabowa skrev:
2439078 tror 660 e lättare att busa med..

vad är busa för dig egentligen?

Det ENDA som är till 660s fördel som jag kan komma på är att den har längre serviceintervaller

chukabowa skrev:
2439078 mer motor i 660

more junk in the trunk... mao

Last edited:
Tack för alla svar!

Jag måste ju erkänna att jag inte är någon riktig meckare men som jag förstått det så är det inge svårt utan bara någon visar det en gång så får man till det själv nästa gång!?? eller?

Jag ska köra mest stadskörning, skog m.m så inge långkörningar eller motorvägar eller så!

Den jag kollat mest på är Husaberg 650, som de märks så är den väldigt omtyckt! men hur är dom att mecka med? mer eller mindre än tex KTM?

Ktm motard

Jag ska byta upp mig och jag har länge sneglat på Ktm motarderna. Vilken av de tre som jag har tittat på ska man välja och varför, det finns ju 620, 640 och 660. Eller ska man välja någon annan?

Hojen ska gå strypt som mellanhoj (25kw el 0,16kw/kg). Jag har ingen större lust att hålla på med underhåll var femte timma eftersom jag kör väldigt mycket. Skulle få underhålla den kanske 2-3 ggr i veckan.

Burnouts Rules! :yoparty

NisseNutz skrev:
2442288 Jag ska byta upp mig och jag har länge sneglat på Ktm motarderna. Vilken av de tre som jag har tittat på ska man välja och varför, det finns ju 620, 640 och 660. Eller ska man välja någon annan?

Hojen ska gå strypt som mellanhoj (25kw el 0,16kw/kg). Jag har ingen större lust att hålla på med underhåll var femte timma eftersom jag kör väldigt mycket. Skulle få underhålla den kanske 2-3 ggr i veckan.

Burnouts Rules! :yoparty
Av dom alt. du har här så skulle jag vilja byta ut 620 mot 625, 620 börjar bli till åren nu. 640:n är lite av en "turing hoj" tycker jag, hade en för 2 års sedan och det är mycket stor skillnad på den och 660:n jag har nu. Så då återstår ju bara 625 och 660 och där tycker jag det är dött lopp. 625 har längre service intervall medans 660 har mer motor. Prova alla och bilda en egen uppfattning är nog mitt bästa råd:tummenupp

Sen finns det ju många andra som t.ex husa och honda med fler. Men ska man se till busfaktorn resp. mek så är det nog en av de nämda KTM hojarna du ska gå på.

En liten fråga bara. Har du tänkt att köra med strypningen i ?!!

Min är reggad på 24kw och till salu, kanon skick, hör av dig om du är intresserad eller vet någon annan som är sugen. Ska köpa hus och skit nu så då får man ju göra sig av med det roliga vettu, så det kan bli ett bra pris vid snabb affär:tummenupp

Last edited:
affromannen skrev:
2441975 Tack för alla svar!

Jag måste ju erkänna att jag inte är någon riktig meckare men som jag förstått det så är det inge svårt utan bara någon visar det en gång så får man till det själv nästa gång!?? eller?

Jag ska köra mest stadskörning, skog m.m så inge långkörningar eller motorvägar eller så!

Den jag kollat mest på är Husaberg 650, som de märks så är den väldigt omtyckt! men hur är dom att mecka med? mer eller mindre än tex KTM?

Du får meka mycket mer med en husaberg än ktm. Ju vassare motard du skaffar ju mer service behövs för att den ska hålla. Som med vilken motor som helst.

Köp husa 650 :) Redig hoj å väldigt väldigt fin. Värt att meka för att få ha en sån. Drar även allt på motard fronten.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT