Köpa styrdämpare

Mycket gör ju i Kina och jag tror att ställer man krav på kineserna och ger dom betalt för det så får man nog den kvalité man vill ha, men man får nog betala då. Det svåra idag är väl att avgöra vad som är bra och dåligt, det finns bra och dåliga grejer, billiga grejer som är bra och dyra grejer som är lika dåliga.

Där är väl fördelen att håller man sig till kända märken så håller dom förhoppningsvis den kvalitetsnivå dom är kända för.

Bara en tanke från en amatör. Har du kollat upp konditionen/funktionen på fjädringen och styrlager/hjul lager/ däck slitage och att allt är rätt monterat och åtdraget? Tänkte en gammal cykel som kanske aldrig fått fjädringen servad?

Mycket gör ju i Kina och jag tror att ställer man krav på kineserna och ger dom betalt för det så får man nog den kvalité man vill ha, men man får nog betala då. Det svåra idag är väl att avgöra vad som är bra och dåligt, det finns bra och dåliga grejer, billiga grejer som är bra och dyra grejer som är lika dåliga.

Där är väl fördelen att håller man sig till kända märken så håller dom förhoppningsvis den kvalitetsnivå dom är kända för.
Ja, det mesta är ju producerat i Asien idag, med Kina som dominerande producent. Att dra hela landet över en kam är inte riktigt rättvist, men med tanke på statsapparatens ambitioner och tolerans för att snylta på väst, och det faktum att den inhemska marknaden, i en skyddad bubbla, sväljer stora produktionsvolymer, så är det ju väldigt tacksamt att fulkopiera saker där. Alla når inte riktigt upp till svensk standard vad gäller att kopiera saker, vi har ju tom slagit originalet: https://www.robotmuseum.se/MOTOR/Motorhistorik/ARM_A2_Motorsamlingen/ARM_C_Kolvmotorer/STWC-3.htm

Bara en tanke från en amatör. Har du kollat upp konditionen/funktionen på fjädringen och styrlager/hjul lager/ däck slitage och att allt är rätt monterat och åtdraget? Tänkte en gammal cykel som kanske aldrig fått fjädringen servad?

Framänden är repad och det är nya olja, nya bussningar, tärningar och skrapringar, även anridiven har varit isär och ventilerna fungerar som som ska men den jan nog avskrivas då jag inte rörde bromsen då den började vobbla. Hjullager tänkte jag byta då jag hade loss hjulen men dom kändes väldigt bra som nya så det fick vara, styrlager och svinglager känns inte ut glappa eller nåt annat konstigt vad jag har kunnat känna. Testade vrida på gaffeln med hjulet mellan knäna men gaffeln känns då stum. Däcken är bra men då det gäller slitage inga plattslitna däck men nya däck är det tänkt att bli hur som helst.

Bakfjädring har jag inte tänkt på men känner inga glapp i grejerna eller så och hojen är faktiskt komfortablare än Thruxtonen som har Hagon dämpare bak (än så länge för den lär ju bli obekväm om jag bygger om den ? ).

Som sagt den ska kolla upp hojen ordentligt under vintern om jag kan hitta nåt.

Hoppas att du hittar någon bra lösning. Är jäkligt jobbigt att köra och bara sitta och vänta på nästa gång det ska börja wobbla igen tar liksom bort tjusningen

Hoppas att du hittar någon bra lösning. Är jäkligt jobbigt att köra och bara sitta och vänta på nästa gång det ska börja wobbla igen tar liksom bort tjusningen

Japp det är det man blir ju lätt nojig, har inte suttit på en landsvägshoj efter denna krasch, nu beror det mer på älgjakt och avsaknad av lämplig hjälm än att jag varit nojjig.

Är det en äldre variant med 16 tums framhjul? De är kända för att villa wobbla. Hade själv en 1100 som ville göra det. Särskilt med packning eller passagerare.
För hög växel (För lågt motorvarv) i "låg fart" gav någon form av resonans så wobblet kunde komma.
Satte styrdämpare på den och sedan gick det bra. Ang slaglängd får du som någon skrev tidigare anpassa fästpunkten ifrån ramen så att slaglängden räcker till.
De hade 16 tum på någon årsmodell sedan blev det 17 igen.

Lutar nog åt en YSS med 120 mm slagländ, den borde gå fint att göra ett fäste och fästa i ramen där skruvarna till stativet för kåpan och fästet för signalhornen sitter skruvade i ramen.

Nu är velandet över, köpte en YSS med 120 m slag på eBay från Tyskland för drygt 1800 kr. Klokt eller inte men det blev en sån.

Det blir nog bra.
Jag diskuterade YSS stötdämpare med vår lokala Öhlins-guru och han menar att de är helt OK för normal användning.
Och han är petig.
Jag ska ev byta bak på GSX,en.

Hur upplever du skillnaden?
Dag och natt. Som en helt ny hoj. Absolut bästa uppgraderingen man kan göra på en enstånka för grusbus tycker jag.

När jag slängde på progressiva fjädrar fram när jag körde XT660 var det också en grym skillnad. Och sen ett ännu större steg i förbättring när Wilbersdämpare åkte på bak.

Blir en YSS bak på min Kawa KLE650 också, till våren.

Satte YSS bak på min XT. Helt ok. Men inte i klass med Wilbers.

Jag misstänker att YSS stötdämpare kan må bra av oljebyte även om dom är nya. Eller påfyllning och luftning.

Bara en gissning baserat på att många relativt nya KYB-dämpare jag servar till skoter ser ut att ha varit dåligt luftade från fabrik. Och man kan ju misstänka att YSS är sämre.

KYB's såväl som YSS stötdämpare är sannolikt vakuumfyllda någonstans längs produktionslinan, men knappast i form av en mer tidsödande flerstegsfyllning. Sannolikt lämnas någon procent luft kvar i stötdämparen innan oljan fylls på. Oljan själv är sannolikt inte heller avgasad innan fyllning eftersom även det tar extra tid. Oljan innehåller därför mer lösta gaser än nödvändigt.

Båda dessa samverkar till ganska stor mängd utfälld gas / luft som upptäcks vid första servicen.

Jag håller med om behov av tidigt oljebyte på relativt nya produkter, särskilt på sådana som har aluminium cylinderrör utan invändig ytbehandling. Har för mig att KYB's kitmanual säger redan efter första träningspasset på nya MX-prylar...?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman