Köpa & strypa R6:a - bra eller pinsamt??

Weidmann

Stadspojke
Gick med
8 Sep 2009
Hoj
R6-99
Nu behöver jag hjälp SH..

Som rubriken antyder har jag planer på att köpa en -00 r6a. Problemet är att jag tog kortet i höstas och nyss fyllt 21. Det innebär ett och ett halvt år till av tråkåk, vilket för övrigt är djävulens påfund.. Jag kom nyss över en större summa pengar och är sjukt sugen på att köpa min drömhoj redan nu. Strypsats skulle tillkomma, vilket väl kostar 1500-2000 kronor..? Jag skulle även tvingas betala för montering av denna nu i vår och avmontering till säsongen -13. Hur mycket kostar på/avmontering av strypsats till -00 r6? 1500 per veva? Det blir isf en ganska kostsam affär men 4500 kronor är absolut ingenting som märkbart påverkar min ekonomi. Försäkringen går bara upp ca 200kr/mån jämfört med min nuvarande hoj.

Så vad tycker ni, är det värt det eller ska jag försöka genomlida 1,5 år till på min Kawa -93 zzr600? Är det hädelse att strypa en r-hoj överhuvudaget? Någon som har någon liknande erfarenhet?

Död åt begränsningar... Jag får köra Ferrari trots att jag tog körkort på en Volvo men jag får inte köra en r1/r6. Löjligt.

Fast en Ferarri går ju ungefär som en strypt R6 så det kanske är därför :D

(Lätt överdrift)

Köp och stryp, gilla den billiga försäkringen och ha kul på hjul :tummenupp

Men man får väl köra obegränsat om man fyllt 21?

"Tung motorcykel med obegränsad effekt får du köra om du har körkort med behörighet A med begränsad effekt och

* har haft behörigheten under minst två år eller
* har fyllt 21 år och godkänts i ett körprov för sådan motorcykel. "

Men man får väl köra obegränsat om man fyllt 21?

"Tung motorcykel med obegränsad effekt får du köra om du har körkort med behörighet A med begränsad effekt och

* har haft behörigheten under minst två år eller
* har fyllt 21 år och godkänts i ett körprov för sådan motorcykel. "

Han tog kortet i höstas, då 20 år. Så han uppföljer inga av ovanstående kriterier!

Aha, då omformulerar jag mig:

Varför inte se till att godkännas i ett körprov för sådan motorcykel?

Enligt den info som TS ger, kommer strypnings varianten att sluta på 4500:-

En uppkörning för tung hoj kostar 3000(?). Där borde ju det vara det enklaste alternativet?

Misslyckas du har du ju fortfarande kortet... :tuttar

Rätt lustigt, om man tänker lite. Svänger in på parkeringen med strypt 600, misslyckas med uppkörning på MC och kör därifrån på en MC :banana

En fråga, räcker det inte med att du bara kör upp med tung hoj (600kubik nu för tiden) och på så sätt får kortet packat och klart istället för att vänta dem två åren man måste?

Om så är fallet så är det mitt tips, skit i strypa du kommer ändå inte orka stå ut med den "begränsade" effekt som hojen får..

Enligt den info som TS ger, kommer strypnings varianten att sluta på 4500:-

En uppkörning för tung hoj kostar 3000(?). Där borde ju det vara det enklaste alternativet?

Misslyckas du har du ju fortfarande kortet... :tuttar

Rätt lustigt, om man tänker lite. Svänger in på parkeringen med strypt 600, misslyckas med uppkörning på MC och kör därifrån på en MC :banana

...missade lite fakta, skulle nog köra så jag med istället för att bekosta en strypning av hojen. :)

numera får du dessutom köra upp på motard :D då min 640 räknas som tung motorcykel! gör uppkörning! gogog!

Tror inte du behöver oroa dig över kostnad för strypning då du kommer få betala multum för försäkringen istället........

Jag kan meddela dig att försäkringen kommer att gå som en OSTRYPT hoj, min tjej gick i samma tankar och vi kollade upp med olika försäkringsbolag, genom att många fuskar med försäkring så kan man inte längre köpa en "fulleffektshoj" och strypa den längre, eller kan o kan, det blir samma pengar. :(

Fin hoj dock, går som fan. ;)

kör upp för tung eller köp en motard :tummenupp som så många andra sagt skiter försäkringsbolagen oftast i att hojen är strypt på pappret, och att köra en strypt r6 är ungefär som att piska en död häst.

Jag förstår inte hur en R6a kan kosta så lite som 300kr mer per månad. Kolla upp det ordentligt med regnr på just den hoj du tänkt köpa innan du slår till.

Sen gör du som alla andra redan skrivit: Kör upp igen.

Jag förstår inte hur en R6a kan kosta så lite som 300kr mer per månad. Kolla upp det ordentligt med regnr på just den hoj du tänkt köpa innan du slår till.

Sen gör du som alla andra redan skrivit: Kör upp igen.

Det här verkar vara de genomgående svaren.. Jag hade kollat upp med Folksam och fått ett försäkringspris på 6000 för halv, helår. Efter att ha läst de skeptiska svaren här ringde jag och dubbelkollade. De hade i offerten tydligen gjort misstaget att räkna med 25kw istället för ursprungseffekten. Försäkringen går i själva verket på 12000 för halv, helår. Det positiva är att hojen jag tänkt köpa redan är reggad som 25kw, vilket sparar mig en hel del pengar och strul.

Just nu betalar jag ca 300 i månaden så om jag lyckas sälja min hoj ganska omgående ökar bara månadslostnaden med 700 kr/månad.

Hur mycket brukar det kosta att försäkra en r6:a? Åker jag på ockerpris för att jag bara är 21 år och bor i Göteborg eller är 1000 i månaden rimligt för halv? Inte avställningsbar..

Mina uppkörningsdagar är definitivt över, den skiten genomlider jag inte en gång till :mad:
Kan tilläggas att jag är väldigt köpsugen !

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!