Köpa sporthoj

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Är lite sugen på att köpa en sporthoj som komplement då det är lite drygt att köra längre sträckor på motarden. Har kollat lite på äldre modeller(90-talet) av CBR 900, zx9r, gsxr 750 och FZR1000. Hade tänkt lägga mellan 20 och 30tusen.

Några andra förslag? Vad bör man se upp med och ungefär hur höga är försäkringspremierna om man är runt 30 och bor i sthlm?
 
Köp en GSX1100RW klockren sport/torinhoj!
Billig försäkring, går som satan och drar förhållandevis lite soppa!
Har haft en och jag saknar den fortfarande!!
 
Nej, nej.. "Förhållandevis" lite soppa. Dvs. den drar lite soppa för att vara en långtradare.
 
En svensksåld ZX7R har ju lägst effekt på pappret... :)
 
Har även börjat kolla lite på mindre hojar runt 600cc (typ Triumph TT, cbr600 eller zx6r). Fast vill då helst ha någon med ett bra mellanregister så man slipper varva så jävligt.

Sen kan man väl få mer förmånliga premier beroende på vilket märke (Honda, Triumph) man väljer? Är lite nyfiken på ungefär vad man hamnar i försäkring på en lite äldre sporthoj. Hörde någonstans att om mcn var över tio år så blev premien mycket lägre.
 
Själv tycker jag GSXR 750 är klart snyggast, skulle jag nog själv köpt om jag skulle skaffa sporthoj. http://www.blocket.se/vi/20977531.htm?ca=12_s

Skulle själv någon dag vilja ha en mer "sport/touring" hoj som man kan åka lite längre sträckor med och har själv kollat lite på Suzuki TL 1000 alt. Honda VFR 800. Det är väl inga sporthojar men tror nog att de är bra roliga att köra ändå och är inga problem att åka längre sträckor med.
 
centertanksen skrev:
hur höga är försäkringspremierna om man är runt 30 och bor i sthlm?

Stor skillnad på över eller under 30. Jag skulle få ge 9k/år halvförsäkring för min R1 -02 om jag ställer på den idag. Väntar jag tills söndag när jag fyller 30 kostar samma försäkring 6k/år
 
Hur funkar dessa hojar att köra lite längre med? Det är ju framförallt det och kunna skjutsa som jag saknar med 625an.
 
Hur funkar dessa hojar att köra lite längre med? Det är ju framförallt det och kunna skjutsa som jag saknar med 625an.

Du sitter ju aldrig bra på en sporthoj längre sträckor. Är det detta som är viktigast så tjöp en sporttouring istället.
Gammelgixxern har ju en mjuk svampsadel som lurar till att den skulle vara bekväm längre turer men låt dig inte luras. Efter 30 mil så vill man stoppa in ansiktet i drevet och bara göra slut på smärtorna. Men det kanske är individuellt iofs med längd och så.
Försök att hitta en en gixxer 750 med en 1100 motor påhängd. Sjukt kul hoj. :)
 
.
Gammelgixxern har ju en mjuk svampsadel som lurar till att den skulle vara bekväm längre turer men låt dig inte luras. Efter 30 mil så vill man stoppa in ansiktet i drevet och bara göra slut på smärtorna. Men det kanske är individuellt iofs med längd och så.
Japp så är det, sadeln är troligen tillverkad av tvättsvamp och galon, man får kyrkobänksröv efter en stund, men det är bara att bita i styret och gasa.

Det fina med Gammelgixxers är den extremt låga bränsleförbrukningen samt den skottsäkra moroten, det trista är att den upplevs tung och klumpig.

Det går att köra bana med en Gammelgixxer, känslan av att baxa järnlok genom böjarna är unik, dessutom sitter det troligtvis ett dolt gångjärn någonstans i ramen som gärna flexar lite när man minst anar det.
 

Bifogat

  • 3.jpg
    3.jpg
    91.2 KB · Visningar: 103
Mitt tips är att kolla på Suzuki-utbudet, då Suzuki/Länsförs. verkar vara ett av de mest förmånliga försäkringsalternativet just för tillfället.
Men kolla då på "sportcyklar" som kanske inte går i värstingklassen.

Fick en premie på sv1000s på under 4000 kr/hel/hel.

(sen att jag köpte Honda hör ju inte hit :) )
 
Back
Top