Köpa sporthoj. vad tror ni om värdeminskningen?

twist

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
karlstad
Hoj
kawasaki zx10r -05
tjenare. jag vet inte om jag fick detta i rätt forumsdel men jag är iaf sugen på att köpa mig en sporhoj. lutar år en zx10r från -04 eler -05. vad tror ni om värdeminskningen på en sådan om man säger 2 år. nu ligger de som inte har gått allt för långt och i fint skick över 70k. men om man tänker att man köper en för 70 hur mycket lägre måste man gå om 2 år.

hade tidigare en zx6r från -99 i mycket fint skick som jag köpte för 35k och sålde för 39k i sommras, hade den 2 år och kostade inte på den en krona mer än oljebyte, försäkring och bensin. nu förväntar jag mig inte att tjäna på zx10an. men vore gött om man inte förlorade mer än 10k. man måste ju tänka på ekonomin ;)

mvh/v.r
 

*Jonte*

** Schteekare **
Gick med
5 Sep 2005
Ort
zero-eight !
Hoj
El såldo !
att köpa en sporthoj är nog den sämsta investeringen du kan göra! Dock är det väldigt kul.........Har du inte pengarna så får du nog hitta en annan hobby !!!:tummenupp
 

twist

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
karlstad
Hoj
kawasaki zx10r -05
jag har pengarna men har en förmåga att vara lite snål ;) ingen som har en aning ? får väll se hur jag gör. står i valet och kvalet.
 

Bjässen

Medlem
Gick med
4 Oct 2005
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki RMZ 250 och Yamaha YZF 426:a
köper du nu kan du säkert pressa lite på utsatt pris me tanke på säsong..sen va lite snabb o sälj den i mitten på nästa sommar så tror jag inte du förlorar många kronor..snarare tvärtom =)
Köpte min i början av sommaren o sålde den förra veckan gick en lusentapp plus så man kan ju göra helt ok affärer

Lycka till!!
 

twist

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
karlstad
Hoj
kawasaki zx10r -05

njae. tror inte de.. den kommer väll sjunka precis som zx10an och då föredrar jag den.

köper du nu kan du säkert pressa lite på utsatt pris me tanke på säsong..sen va lite snabb o sälj den i mitten på nästa sommar så tror jag inte du förlorar många kronor..snarare tvärtom =)
Köpte min i början av sommaren o sålde den förra veckan gick en lusentapp plus så man kan ju göra helt ok affärer

Lycka till!!

okey. men förhoppnigsvis kommer jag ha 10an mer än en sommar.

det jag är ute efter är en zx10 hellst 05a som gått nära 1000mil. ska hellst ha ngn slipon och powercommander, styrdämpare, ensits cuts. och vara i väldigt bra skick.. är en sådan hojj värd 70k idag eller är det ett överpris ?
 
Last edited:

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
Har man lite känsla för det där tror jag inte du behöver förlora en enda krona! men 5-10 tusen låter annars rimligt för min del!
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Det är bättre att köpa en ny. Den kan du sälja för samma som man köpt den för 3år senare. Iaf verkar det så när man kollar på säljannonserna här på SH.
 

twist

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
karlstad
Hoj
kawasaki zx10r -05
Desto nyare mc desto större chans att förlora pengar. och denna är bara 3 år. men å andra sidan så måste r1orna av de lite tidigare modellerna osv sjunka rätt mkt i pris för att zx10an ska gå ner.. för sålänge man får 50 för dem så känns de som om man får 15-20k för en zx10r. kanske blir att slå till på en snart. /victor
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Värdeminskningen är nog det sista du ska kolla på när du tjackar sporthoj, särskilt i tusenkubiksklassen. Kolla försäkringen istället, där kan du spara ~20 000 per år om du väljer rätt bolag och rätt hoj.
 

twist

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
karlstad
Hoj
kawasaki zx10r -05
försäkring är sådan som jag kollat upp och har redan räknat på de. var bara lite fundersam angående värdeminskningen.. men eftersom de inte känns som om dom kommer sjunka några överdrivna summor på ett par år kanske jag slår till.

Men du, vem tänker på sånt när det gäller ett genuint intresse?


JAG!! fråga mig inte varför. men så är de. och genuint intresse finns. både för snabba bilar och motorcyklar. har haft bmw m3 cab,supra. och håller nu på att bygga en bmw e30 325 turbo med ca 450hk.. vill bara inte förlora allt för mkt pengar. men som läget är idag kanske man förlorar allt man har på banken endå och då är man nog glad att man har en zx10 i garaget. haha
 
Last edited:

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Ska du köpa hoj nu och inte loosa stålar så det bästa jag tror du kan göra är att stoppa pengarna i fickan och åka över till säljaren (försäljare eller privat spelar ingen roll) och sen skambjuda.

Jag är helt säker på att speciellt nyare cyklar kommer sjunka i pris nu med tanke på hur det ser ut i sverige för tillfället.

Ska du köpa nyare så det vara riktigt bra pris
 

4:20

Ett fuckobarn...
Gick med
16 Mar 2008
Ort
Överallt..
Hoj
Såld: ZX6RR "BanEdition" lolz RVF NC35 *såld
Nästan ALLA sporthojjar drar ner i värde efter nått år bara.
och det är ju inte så lite heller för den delen...

men inte min... inte här i sverige i allafall.. :yoparty :)
skulle vell mer säga att det är tvärtom... typ.
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Nästan ALLA sporthojjar drar ner i värde efter nått år bara.
och det är ju inte så lite heller för den delen...

men inte min... inte här i sverige i allafall.. :yoparty :)
skulle vell mer säga att det är tvärtom... typ.
Polisen lär väl gjort en rejäl värdeminskning på den?
 

4:20

Ett fuckobarn...
Gick med
16 Mar 2008
Ort
Överallt..
Hoj
Såld: ZX6RR "BanEdition" lolz RVF NC35 *såld
Polisen lär väl gjort en rejäl värdeminskning på den?

njae nu ska vi inte vara negativa här... :näsblod :tungan

den kommer se ut som den har rullat ut ifrån fabriken, om inte bättre!?
När allt är klart. :)
och några "xtra" hästkrafter med för den delen.. :hojraket

och det som hände var bara ytliga skador, som vänstra fotpinne, och en del av kåpan på vänster sida. "typ det enda som är paj"


och så har jag ju köpt delar för 15k på ebay som ska skruvas dit... :yoparty
 
Last edited:

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
IOM att så gott som alla FB endast kör med årsförsäkring nu så lär väl priserna droppa till nästa höst redan! Eller vad tror ni?
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top