Köpa sportbil. Vad vill jag ha?

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Att få ihop kombon sportbil, 5 sitsig, cab å under 100.000 går inte... 3 av 4 går, men inte allt...
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Galet kul bil men allt beror på bygget. 280 turbohäster låter overkill i en så lätt bil spontant. Bilder och lite mer fakta skulle vara bra:fakta

Övermotoriserat är ju jättekul :)

Ska fixa mer fakta. Men 850 T5 motor med chip kopplad till en BMW låda är det i alla fall. Ram i 25x25x2 mm. Volvo 740 bakaxel. Volvo bromsar.
Gått 7,34 på 201 m med 160 någonting i slutfart. Har gått slalom och sådant också och funkat finfint.

Ser ut så här:

sjua.jpg
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Övermotoriserat är ju jättekul :)

Ska fixa mer fakta. Men 850 T5 motor med chip kopplad till en BMW låda är det i alla fall. Ram i 25x25x2 mm. Volvo 740 bakaxel. Volvo bromsar.
Gått 7,34 på 201 m med 160 någonting i slutfart. Har gått slalom och sådant också och funkat finfint.

Ser ut så här:

View attachment 431555

Klart det är :tuttar

Problemet är bara (om jag minns rätt, är ingen bilbyggare) att det finns en begränsning på 15kw / 100 kg för att du ska kunna regga den för gatan. Blir en väldigt tung Superseven med 280 hk....
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Klart det är :tuttar

Problemet är bara (om jag minns rätt, är ingen bilbyggare) att det finns en begränsning på 15kw / 100 kg för att du ska kunna regga den för gatan. Blir en väldigt tung Superseven med 280 hk....

Jo, 15 kW/100 kg är det. Finns förslag på 20 kW/100 kg men det är inte igenom ännu.
Vikt och effekt i papperna kanske inte alltid överensstämmer med verkligheten :hihi Det kan vara så att den är reggad med en 850 GLT motor på 170 hk :rodnar Och kanske är det så att den viktades ner lite vid vägningen innan reggning :hihi
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jo, 15 kW/100 kg är det. Finns förslag på 20 kW/100 kg men det är inte igenom ännu.
Vikt och effekt i papperna kanske inte alltid överensstämmer med verkligheten :hihi Det kan vara så att den är reggad med en 850 GLT motor på 170 hk :rodnar Och kanske är det så att den viktades ner lite vid vägningen innan reggning :hihi

Ungefär som när du reggade turbomoppen med 0,1 bars laddtryck?:banana:banana
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jajävlar. Var det en Mustang från efter 2000? Har inte bra väghållning blivit populärt i staterna ännu? :gnissla Nä, nu var jag kanske taskig. Corvette, från C5:an, svänger i alla fall rätt hyggligt.
Ja. Utan att vara någon expert så skulle jag tippa på max tio år gammal, troligen nyare. Corvette verkar vara det som gäller om man vill åka jänkejärn och kunna ändra riktning på ekipaget frivilligt...
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Åkte i en rätt hårt kompressormatad C5. Rätt brutal acceleration. Helt ok väghållning. Akilleshälen var att växellådan rasat minst en gång sedan bilen trimmats. I övrigt plastig inredning på amerikanskt vis. Prisvärd sportbil begagnad.

Det verkar vara rätt populärt med amerikanska bilar på nytt. Man ser en del Mustang, Camaro etc på vägarna numera. Senaste versionerna har ju t om fått rätt fina omdömen även på väghållningen av europeiska motorpressen. Annat var det förr på den punkten. Man har även till skillnad från sina europeiska bilmärken hållit fast vid manuella alternativ. Det är nästan en omvänd värld vi ser.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Det verkar vara rätt populärt med amerikanska bilar på nytt. Man ser en del Mustang, Camaro etc på vägarna numera. Senaste versionerna har ju t om fått rätt fina omdömen även på väghållningen av europeiska motorpressen. Annat var det förr på den punkten. Man har även till skillnad från sina europeiska bilmärken hållit fast vid manuella alternativ. Det är nästan en omvänd värld vi ser.

M.a.o. ligger jänkarna fortfarande efter, innan var det väghållningen, numera är det "bara" växellådan.
På gott och ont, ibland är det ju faktiskt kul att vispa om i bensinen manuellt :)
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Personligen tycker jag att det är ett jävla otyg med PDK med mera, sportbil kör man för känslan.
Med PDK etc kan jag lika gärna köra Gran Turismo på PS4.

Jag är en bakåtsträvare...
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Kör bara manuellt själv. Testat bilar med traditionella automatlådor och det passar vissa biltyper och dubbelkopplingslådorna som jag tycker tar bort interaktionen som bara en manuell kan ge. Att man kan köra fortare med en dubbelkopplingslåda eller semi-automatiska enkelkopplingslådorna är en annan sak. De är bara roliga om man kör på attack. Resten av tiden gör de bara en passiv som förare. Det är min personliga åsikt.

Tids nog kanske vi alla kör el-bilar och då är det som att köra radiobil på tivoli. Kul i ett par minuter. Får se mig om efter en ny hobby den dagen.
 

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
Vad tycker ni om QS pa hojen da? Jag tror att jag skulle tycka om dubbelkoppling pa bilen av bara den anledning att jag alskar QS pa hoj. Kanner faktiskt inte vad det stora nojet med att vaxla manuellt ar, dock har jag aldrig testat bil med dubbelkoppling. Forutom det behaller jag garna bilen analog.

:)
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Jo, 15 kW/100 kg är det. Finns förslag på 20 kW/100 kg men det är inte igenom ännu.
Vikt och effekt i papperna kanske inte alltid överensstämmer med verkligheten :hihi Det kan vara så att den är reggad med en 850 GLT motor på 170 hk :rodnar Och kanske är det så att den viktades ner lite vid vägningen innan reggning :hihi

Men dåså:tummenupp Mötte en Caterham Super7 på macken igår, riktigt fin. BMW 1,8l motor och öppna sidepipes. Ägaren hade precis varit på Nurburgring o gasat, det hade gått rätt bra tydligen :)

TJÖÖÖÖP:rock:rock:rock
 
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Det blev denna :yoparty

2016-08-04 20.08.25.jpg
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Helt rätt att pruta på de praktiska aspekterna! :yoparty
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Bra val av bil!
Den lär ha kostat något över 100 kkr, men körglädje ska den kunna bjuda på.
Jag åkte Speedster till vardags förut och bortsett från att defrostern var lite klen var det allt man behöver i dagliga livet.
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Top