köpa sport-touring för 30-40.000

thoren

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ducati 748 SP
hej!

jag är helt ny på detta forumet och har tagit körkort för ca 2 veckor sedan...
just nu har jag en yamaha XJ900 -83 som första hoj..

men jag känner att jag vill ha något nyare.
det jag är ute efter är en snygg hoj med kåpor som ser sportig ut men är skön att köra längre sträckor med.

jag har kikat på Honda VFR och då från 90 och uppåt.. vad tror ni om detta?

vad finns det för alternativ!:confused:
jag är ganska lång 187cm så jag kan ju inte ha någon liten hoj heller...

bomba mig med idéer :)

Mvh / Joel
 
Kawasaki ZZR1100 passar väl rätt bra in på din beskrivning.
 
Yamaha Thundercat om du vill ha en 600cc
Yamaha Thunderace om vdu vill ha en 1000cc


Har själv thundercaten och är supernöjd, hade acen innan var väl nöjd med den med men byta av ekonomiska skäl.
 
hej!

jag är helt ny på detta forumet och har tagit körkort för ca 2 veckor sedan...
just nu har jag en yamaha XJ900 -83 som första hoj..

men jag känner att jag vill ha något nyare.
det jag är ute efter är en snygg hoj med kåpor som ser sportig ut men är skön att köra längre sträckor med.

jag har kikat på Honda VFR och då från 90 och uppåt.. vad tror ni om detta?

vad finns det för alternativ!:confused:
jag är ganska lång 187cm så jag kan ju inte ha någon liten hoj heller...

bomba mig med idéer :)

Mvh / Joel


Fem st, bara att välja. Du måste förstås pruta ca 5000:- för att hålla budgeten. Eller panta vigselringarna. Hur som helst så kommer du inte att ångra dig.

http://www.blocket.se/li?q=blackbird&ca=23_11_s&c=6&w=3&ps=&pe=6&vt=&aws=&awe=
 
Jag röstar också för GSX750F, det är en hoj som inte går att slita ut, en motor som överlever allt. Blir det kärnvapenkrig så kommer allt som blir kvar att vara Suzuki luft/oljekylda 750 och 1100-motorer som står här å var :hihi
 
VFRen är ett jävligt bra val för sporttouring. Motorerna verkar vara helt outslitliga. Har sett ex som gått över 10k mil. Dock höga begpriser.
 
Jag har själv en Thunderrace 1000 -00 som jag är jäkligt nöjd med.. Min har rullat 5000 mil och jag funderar inte på sälja den.. Den hänger med de flesta om man inte jämför med värsta sporthojarna..

Jag är 185 cm lång och den fungerar bra att höra långt med...
 
Jag rekommenderar starkt VFR.

Dels är motorerna nästan intill outslitliga, min har gått 10 000mil och funkar ändå perfekt. Har flera vänner (bla en mekaniker) som erbjudit mig bra pengar för den, även fast jag inte vill sälja nu.

Sen tycker jag att det inte finns knappt nån annan hoj från den eran som är snygg nog, dvs före ca 1997... Kollar man ännu tidigare, ca 1990, så finns det väl inte ens nån som kan matcha designen.

Perfekt hoj till en som är ny på MC, du har kraft nog för flera år framåt i din utveckling, samtidigt som den är skön nog att köra långt på. Jag har hittills tagit 70mil på en dag utan större besvär.

Och för övrigt så visst är dom lite dyra, men det tror jag man tjänar in på att de är så stabila i motorn, och att i alla fall jag nu har bud på 2000kr mitt inköpspris för 2år sen... dvs nada värdeminskning
 
Last edited:
...det jag är ute efter är en snygg hoj med kåpor som ser sportig ut men är skön att köra längre sträckor med.
...vad finns det för alternativ!:confused:
jag är ganska lång 187cm så jag kan ju inte ha någon liten hoj heller...

RF900R - glöm inte bort att i a f ägna den en stund av eftertanke!

http://www.blocket.se/vi/12023287.htm?ca=1_11_s

Ett exempel på en hoj med (enligt mig) hyfsad design om än vissa har problem med bakcutsen, oerhört trevlig motor och en hyggligt sportig körställning. Dessutom går den utmärkt att vara två på under längre sträckor.

Hojen i exemplet verkade vettig (om man bortser från dravlet med "morsan"), det finns några "firmahojar" med fantasipriser också.

Jag hade en sådan tidigare (är 184 cm, 85 kg), och har bara gott att säga om RF:en. Motorn har på typiskt Suzuki-maner "lite razzel och lite pling" för sig, men kolla växellådan (att växlarna inte hoppar ut under belastning - se RF-tråden för mer info) så ska motorerna närmast vara "skottsäkra" enligt förstå-sig-påarna.

Fördelen gentemot viffern är motor och prestanda, nackdelen att Hondans kvalitet och finish generellt är strået vassare...

Men en maskin som inte förtjänar att glömmas bort när man jagar i det prisintervall Du nämner:tummenupp

Lycka till, och...

Ha de!
 
Last edited:
Jag måste ju instämma och säga att VFR är ett helt perfekt val.

Senaste månaden har jag lagt cirka 500-600 mil på min vfr, och jag har aldrig blivit trött av att åka hittills. Fast jag är lite kortare än du, så det bästa är nog om du helt enkelt kan prova någonstans.
 
VFRen är ett jävligt bra val för sporttouring. Motorerna verkar vara helt outslitliga. Har sett ex som gått över 10k mil. Dock höga begpriser.

10k mil då är motorerna precis inkörda. Med normal skötsel håller motorerna LÄTT 25000mil. Har ännu inte träffat på en motor som är slutkörd pga. normal användning (dvs. som inte är krockad edyl.)



"Dock höga begpriser."

Tja, priset hänger liksom ihop med livslängden/kvalitén. Det är ganska naturligt! :tummenupp

Mvh!
// Niklas
 
Det som kan tala mot VFR för din del är din längd så mitt råd blir därför att noga provköra en hoj du känner för. Gärna en lite längre tid så du verkligen känner hur du sitter.

I övrigt finns ganska mycket att välja mellan så gå runt och kolla lite se vad du fastnar för rent designmässigt. Provkör! Läs tester/fråga kompisar och här på forumet om ev. problem och bilda dig sedan en uppfattning om vad du söker! Dvs. det är lättare att få bra svar om du ställer frågan om en/flera specifika modeller och en konkret fråga därtill!

Lycka till!
// Niklas
 
Ett tips.
Köp ingen nyare hoj , svinhöga försäkringspremier som tar kål på allt som heter budget.
Begagnatmarknaden rasar bla pga dom höjda försäkringpremierna.
Behåll den du har så slipper du att förlora så mkt pengar.
 
Ett tips.
Köp ingen nyare hoj , svinhöga försäkringspremier som tar kål på allt som heter budget.
Begagnatmarknaden rasar bla pga dom höjda försäkringpremierna.
Behåll den du har så slipper du att förlora så mkt pengar.
Alla har ju faktiskt inte svinhöga premierer trots att dom har sporthoj:) . Beror ju på omständigheterna. Dessutom så går tex VFRen i klass 6 om jag inte minns fel.

10k mil då är motorerna precis inkörda. Med normal skötsel håller motorerna LÄTT 25000mil. Har ännu inte träffat på en motor som är slutkörd pga. normal användning (dvs. som inte är krockad edyl.)




Tja, priset hänger liksom ihop med livslängden/kvalitén. Det är ganska naturligt! :tummenupp

Mvh!
// Niklas
Visst är det så. VFR kostade mycket som ny och har ett grundmurat rykte som trotjänare. Det drar så klart upp begpriserna. Å andra sidan har man ju igen det när man säljer:tummenupp
 
Last edited:
nu vet jag inte om jag svär i kyrkan här men, från en passagerares synvinkel så kan jag iaf rekommendera Blackbird :) , tillbringade det mesta av våren baktill på en sådan och har inget att klaga på.

annonsexempel
 
Köp en VFR skottsäker cykel... köper du min så får du dessutom en välputsad och hoj! :D

//KaliZ
 
Köp en Thunderace kanonhoj jag köpte min för 30k -98 hade en fj 1100/1200 tidigare också en kanonhoj för vettiga pengar
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top