Köpa Snowboard...

Peccus skrev:
Flowbindningar... Det är inte step-in och inte sådana med band som man pumpar fast utan en helt annan lösning, eller?

Det är någon slags mellanting. Du fäller ner bakkappan och kliver i bindningen bakifrån och fäller sedan upp bakkappan och spänner fast.
Det är relativt smidigt men en nackdel är att det är svårt att få bra tryck på skon.
flow_inset_picture.gif

Tänk dig själv en vanlig bindning som du dragit åt ordentligt... då kommer spännena att trycka ihop skon. Skulle du däremot spänt så löst så du kan sticka i en sko efteråt kommer det sitta halvtaskigt. Nu har de iofs löst det i.o.m att bakkappan "trycker" in skon i bindningen men du får ändå inte samma effekt som en vanlig bindning...

......om du inte efterdrar med de spännen som finns på flowbindningen men då måste du å andra sidan fixa med de spännena varje gång..

Vissa gillar flow, andra ogillar det.

det där med längden är ju också en smaksak, jag har altid fått lärt mig att brädan ska vara nånstans mellan axeln/hakan - näsbenet/pannan.

Jag är själv 175 och åker på 158 brädan, det är perfekt! - köper u ny bräda så hjälper dom dig!i

FLOW FLOW FLOW FLOW. enligt mitt tycke ska du ha flowbindningar. dels för att det är lättar & går snabbare att knäppa på sig, och för att det är mycket bättre än step-in.

Det finns flowbindningar som är hårda - mjuka - lagom, sen finns det olika typer av flow, "hopp"flow och "åk"flow, som är anpassade efter att hoppa i parken eller att åka friåkning. det är olika från bindning till bindning. så det går att anpassa efter eget tycke.

jag åker själv på en burtonbräda ( rekomenderar starkt ) med flowbindningar. det är kalas, jag stortrivs i flow.

många av mina kopisar som INTE har testat flow tycker inte alls om det, dom TROR att det löser ut sig eller är obekvämt - stämmer inte nånstans. eller så är dom avensjuka att jag är färdigspänd i liften medans dom sätter sig i snön och blir blöt i skjärten medans dom pumpar sina bindningar :hihi

så skaffa flow du ! :D

Mvh

Edit : som förrgående skrev om trycket på skon, visst är det svårt i början att hitta trycket över skon, men får du åka i en stund och känna lite, spänna om, så får du snart in trycket kalasbra! (Y)

Peccus skrev:
Flowbindningar... Det är inte step-in och inte sådana med band som man pumpar fast utan en helt annan lösning, eller?

Man sätter in foten och drar upp en flärp som inte behöver pumpas, det spänner man en gång bara...

Smidigt som fan! Man slipper pumpa som fan i backen :)

Får börja med att tacka för alla svar! Grymt skönt att prata med någon som har koll innan man ger sig iväg för att handla.

Jag bor i skogen, vilket gör mina val till rätt begränsade när det gäller att testa skor. Vi har ett intersport som jag iofs inte varit in till än, men om man tittar här http://www.intersport.se/Produkter/ProduktList.asp?SectionId=1362 så har de ett rätt litet (men kanske tillräckligt utbud?). Vidare har vi en annan butik som säljer brädor och de säljer prylar av märket Blizzard http://www.blizzardskis.com/en/default.asp. Rent spontant känns Blizzards utbud roligare, men det kan iofs vara påverkan av en bra försäljare...

Några kommentarer på de som Intersport erbjuder i fröhållande till Blizzard? Har någon någonsin hört talasom Blizzard brädor? :)

Hata mig inte nu...

Trots kalasbra förslag och tipps på båda märken, bindningar och skor så har jag handlat något helt annat.. :)

Det vart en Stuf Mamba på 158cm, men standard pump-bindning och tillhörande skor. Fick ett bra pris på de prylarna och slog till. Har redan hunnit med en handfull vurpor. :) En stilla reaktion vart att jag upplever verkligen en skillnad från step-in och dessa, här är jag ett med brädan på ngt sätt... Step-In så stod jag mera uppepå.. Idiotiskt uttryckt med det var en upplevelse iaf.

Hoppas jag blir nöjd. :)

Peccus skrev:
Hata mig inte nu...

Trots kalasbra förslag och tipps på båda märken, bindningar och skor så har jag handlat något helt annat.. :)

Det vart en Stuf Mamba på 158cm, men standard pump-bindning och tillhörande skor. Fick ett bra pris på de prylarna och slog till. Har redan hunnit med en handfull vurpor. :) En stilla reaktion vart att jag upplever verkligen en skillnad från step-in och dessa, här är jag ett med brädan på ngt sätt... Step-In så stod jag mera uppepå.. Idiotiskt uttryckt med det var en upplevelse iaf.

Hoppas jag blir nöjd. :)

Vi gillar dig ändå :pannkyss

Men körde du med step-in utan bakkappa förut? Isåfall förstå jag att du tycker detta är mycket skönare, man känner som du säger brädan mycket bättre och det är mycket skönare att åka.

korvgubbe skrev:
Step In är dyrare och kräver soms agt att du köper sko och bindning från samma tillverkare. jag kör själv med step in och är grymt nöjd. Jag har K2 Clicker-sko och bindning där själva färstanordningen är tillverkad av Shimano.

Det beror lite på vilket stepin-system man använder. Jag har en sko som är väldigt stabil invändigt och har ett vristspänne som ökar stabiliteten... Men en annan nackdel med stepin är just att skon behöver vara lite högre och betydligt vridstyvare..
05BIK2--U0D.jpg

05BOK2--M0A_bi.jpg

:va Jag har åkt bräda i 12 år men aldrig hört talas om fenomenet...

Däremot kan begagnade budgetbrädor tappa i flex om de körts mycket och har skumkärna.

Kör med likadan bindning som du, min är dock röd :yoparty

Är faktiskt grymt nöjd! Kan bara rekomendera till trådskaparen... dom har varit med överallt nu i fyra år, Veyzonas, Chamonix, Salbaach och imorgon bär det av till Norge! Dom har funkat hur bra som helst!

Körde flowbindning innan och det var väl skönt att "ovansidan" också satt fast, men jag tycker inte det påverkar min åkning... så sämre tror jag inte step in är!

Hoppas du finner fram i snowboarddjungeln!

//N. Orrmannen

Back