Köpa Snowboard...

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Hyrde mig en snowboard i helgen efter att inte sett en backa på ca 8 år, tror jag slog världsrekord i vurpor första dagen.. :) Men det var kul, roligare än skidor tyckte jag och då jag är i stort behov av ett vinterintresse så ska jag ta och inhandla en, vilket leder mig till frågan:

Jag är 177cm lång (ca 70Kg), brädan jag hyrde var 145, är det en bra längd till mig? Om inte, vad ska jag ha för längd? Vet inte om det finns, men jag vill inte gärna ha en super-newbie bräda (även om det är exakt vad jag är) som jag måste byta tämligen omgående.

Hade bindningar som jag bara satte skon i så låste de kring en "stav" som låg mitt i skosulan, toksmidigt tyckte jag, men ser att i princip inga kör så. Varför inte? Jag lyckades inte få dem till att lösa ut iaf.

Något speciellt jag bör tänka på inför ett köp som inte är med är? Några märken man ska passa sig för? Köpa beggat, är det en bra idé eller blir det faktiskt slitna?

Har 42,5-43 i skostorlek om det spelar någon roll.. :)

- Peter -

Last edited:
Peccus skrev:
Hyrde mig en snowboard i helgen efter att inte sett en backa på ca 8 år, tror jag slog världsrekord i vurpor första dagen.. :) Men det var kul, roligare än skidor tyckte jag och då jag är i stort behov av ett vinterintresse så ska jag ta och inhandla en, vilket leder mig till frågan:

Jag är 177cm lång, brädan jag hyrde var 145, är det en bra längd till mig?

Hade bindningar som jag bara satte skon i så låste de kring en "stav" som låg mitt i skosulan, toksmidigt tyckte jag, men ser att i princip inga kör så. Varför inte? Jag lyckades inte få dem till att lösa ut iaf.

Något speciellt jag bör tänka på inför ett köp som inte är med är? Några märken man ska passa sig för? Köpa beggat, är det en bra idé eller blir det faktiskt slitna?

- Peter -

145 är definitivt för kort. Du bör ha en bräda som är åtminstonde 155.

Stepinbindningar är vanligare på hyrbrädor än andra. priset är en orsak. Det rent opraktiska att vara bunden till en bindning/sko är en annan...

Att de inte löste ut är inte så märkligt då de inte ska lösa ut.. Eftersom man står fast på en å samma bräda så skulle skador förväras om de löste ut.

Begagnat är det bästa alternativet om du inte har någon butik som har bra utfärsäljningspriser förståss..

Däremot bör du satsa på skor. BRA SKOR är a och o. Skor är avgörande för åkupplevelsen och påverkar mer än själva brädan!

För nybörjare funkar de flesta märken bra. Nuförtiden har budgetalternativen blivit fullgoda särskillt för nybörjare.

jag började åka snowboard nu i vintras (tidigare "backe-erfarenheter" var endast skidor för cirka 4-5 år sen)
jag har kollat på burtons hemsida och fick där (och efter lite research på freeride.nu) att längden på min bräda borde vara mellan 150-160, och jag är 180 ungefär, däremot har jag märkt att jag helst kör på mellan 150-155, ju kortare desto lättare att kontrollera tycker jag.

annars är mitt tips att göra som mig, köpa snowboard först när säsongen är slut och därmed spara en eller några tusenlappar på bräda, skor och bindningar. och har du bara tänkt köpa bräda, så kör istället bara skor - för det är det viktigaste i din utrustning, skor som sitter hårt/bestämt men bekvämt (hört att när man testar skor innan man köper bör man ha minst 10-15 minuters tid, för att knyta åt, gå runt, "värma upp" skon och fötterna och sedan knyta om igen, känns dom bra då, då ska man köpa dom)

Werzion skrev:
ju kortare desto lättare att kontrollera tycker jag.

Det stämmer hyggligt om man kör mycket freestyle och i mindre backar.. Börjar man åka lite större och hårdare i större backar med mer fart är en längre bräda övelägsen då den ger bättre stabilitet...

hehe, jo det har jag märkt :brinnerup

jag gillar mest när jag har lite mer än lagom fart och svänger/sick-sackar hela tiden. så fort det går rakt fram och farten höjs för mycket så blir jag osäker och känner ingen kontroll, och sen brukar det sluta med att brädan svänger skarpt åt något håll och jag inte gör det :huvet

så fort jag slutar svänga så känns det som att det är inte jag som bestämmer längre :död

Werzion skrev:
hehe, jo det har jag märkt :brinnerup

jag gillar mest när jag har lite mer än lagom fart och svänger/sick-sackar hela tiden. så fort det går rakt fram och farten höjs för mycket så blir jag osäker och känner ingen kontroll, och sen brukar det sluta med att brädan svänger skarpt åt något håll och jag inte gör det :huvet

så fort jag slutar svänga så känns det som att det är inte jag som bestämmer längre :död

Det är som med att köra hoj. Kontrollen kommer med tiden. Och hastigheten är verkligen relativ. 70km/h på bräda för mig är säkert som 200km/h för dig...

Medan mitt hojtempo säkert känns som om jag parkerat för dej...

V12 blir det alperna.... Där kan man stå på! :tummenupp

Edit1:
Ah, såg att du hade en XT.. då kanske du inte kör så mycket snabbare än mig på hoj trots allt! :tungan

Edit2:
...eller jo.. alla kör snabbare på hoj än jag..

Last edited:
korvgubbe skrev:
145 är definitivt för kort. Du bör ha en bräda som är åtminstonde 155.

Stepinbindningar är vanligare på hyrbrädor än andra. priset är en orsak. Det rent opraktiska att vara bunden till en bindning/sko är en annan...

Att de inte löste ut är inte så märkligt då de inte ska lösa ut.. Eftersom man står fast på en å samma bräda så skulle skador förväras om de löste ut.

Begagnat är det bästa alternativet om du inte har någon butik som har bra utfärsäljningspriser förståss..

Däremot bör du satsa på skor. BRA SKOR är a och o. Skor är avgörande för åkupplevelsen och påverkar mer än själva brädan!

För nybörjare funkar de flesta märken bra. Nuförtiden har budgetalternativen blivit fullgoda särskillt för nybörjare.

Så step-in är dyrare?

Menar du att man sliter ut skorna före brädan i normala fall? Jag tyckte verkligen att "step in" var toksmidiga... har de inga negativa egenskaper i själva utövandet, och skorna är bra, så är de kanske att föredra då.. Eller?

Jag menade att de inte löste ut, som om det skulle var ett problem då jag inte förstod varför inte alla kör med sådana. :)

Några tipps på hur en bra sko är? Ska de vara tight, modell MCkläder, när man köper dem eller är det "nu är de bra, bara att köpa" som gäller?

Fammlar lite i mörkret som kanske märks, tar alla tips jag får. :)

Werzion skrev:
(hört att när man testar skor innan man köper bör man ha minst 10-15 minuters tid, för att knyta åt, gå runt, "värma upp" skon och fötterna och sedan knyta om igen, känns dom bra då, då ska man köpa dom)

Det där var kalasbra förslag! Får ta och masa mig ned till stan och kolla vad de erbjuder.

Finns det någon logik i att köpa skor + bindningar nya, och sedan köpa en beggad bräda? Om det nu är viktigt att skorna sitter bra så är det kanske svårt att hitta bra begagnade menar jag.

Peccus skrev:
Så step-in är dyrare?

Menar du att man sliter ut skorna före brädan i normala fall? Jag tyckte verkligen att "step in" var toksmidiga... har de inga negativa egenskaper i själva utövandet, och skorna är bra, så är de kanske att föredra då.. Eller?

Jag menade att de inte löste ut, som om det skulle var ett problem då jag inte förstod varför inte alla kör med sådana. :)

Det jag tycker är negativt med step-in är att själva foten sitter fast i brädan på undersidan. Det ger mer stabilitet och är 100 ggr skönare att använda hela foten när man åker. Jag tycker att det tillochmed kan bli jobbigt just pga att det är mest undersidan av foten som styr brädan. Ett tips är att testa vanliga bindningar och känna hur dom känns.

Är step-in bara en annan sorts bindning eller är hela brädan annorlunda? Kan jag klämma på step-in-bindning på min nuvarande bräda som nu har vanliga bindningar (som jag blir galen av att knäppa och knäppa upp hela tiden)?

korvgubbe skrev:
Det är som med att köra hoj. Kontrollen kommer med tiden. Och hastigheten är verkligen relativ. 70km/h på bräda för mig är säkert som 200km/h för dig...

Medan mitt hojtempo säkert känns som om jag parkerat för dej...

V12 blir det alperna.... Där kan man stå på! :tummenupp

Edit1:
Ah, såg att du hade en XT.. då kanske du inte kör så mycket snabbare än mig på hoj trots allt! :tungan

Edit2:
...eller jo.. alla kör snabbare på hoj än jag..

haha, tack för dagens asgarv! :rofl
japp, jag har inte ens varit uppe i 200 bakom styret (däremot suttit med på farsans goldwing i liknande hastigheter)
lyckas pressa denna till 140 ungefär, sen händer inte mycket mer. :7peta

Richard skrev:
Är step-in bara en annan sorts bindning eller är hela brädan annorlunda? Kan jag klämma på step-in-bindning på min nuvarande bräda som nu har vanliga bindningar (som jag blir galen av att knäppa och knäppa upp hela tiden)?

de som kan va annorlunda är väl hålen antar jag..
men med step in så blir de tyngre bindning + tyngre sko.
kan va negativt..
jag kör med ett par gamla baseless bindningar..
dom väger ingenting nästan pga att de inte finns nån botten.

Sök lite. Jag har skrivit två trådar om snowboard och utrustning. Nu letade inte jag nybörjar grejjor men det finns mycket matnyttigt där.

Du åkte inte med pjäxor då? Finns det med... Inte så vanligt kanske för allaround bruk mer alpint kanske...

Jag är lite petig så jag hade köpt nytt. Beggade brädor kan se fina ut men har föregående ägare åkt mycket offpist kan kärnan i brädan va fukt skadad.
Ny valla undertill så känns ju bärdan Ok men i själva verket vara pung.

Skor hade jag också köpt nytt. Känns nasty att knalla omkring i någon annans footjuice. Lättare att hitta ett par skor som passar med nya också.

Angående bindningar så är det tycke och smak tycker jag. Vissa älskar sina step-in bindningar medan andra föredrar de vanliga.

Peccus skrev:
Så step-in är dyrare?

Menar du att man sliter ut skorna före brädan i normala fall?

Några tipps på hur en bra sko är?

Finns det någon logik i att köpa skor + bindningar nya

Step In är dyrare och kräver soms agt att du köper sko och bindning från samma tillverkare. jag kör själv med step in och är grymt nöjd. Jag har K2 Clicker-sko och bindning där själva färstanordningen är tillverkad av Shimano.

problemet är som sagt att du är bunden till den skon och den bindningen. Jag kan inte byta ut sko utan att byta bindning och tvärtom. ett annat problem är just att det inte finns någon direkt standard för step in och det är stor risk att systemet försvunnit när du ska köpa ny sko..

En bra sko är en som sitter bra. Den ska sitta som en strumpa utan att klämma och trycka. Hälgrepp är A och O!!!!!! :mattias Köp inte en för stor sko då de går ut sig. Att testa en sko ska vara som att testa en hojhjälmm. Den ska sitta så tight det bara tänkas går när de är nya. Testa med ETT PAR vanliga skidstrumpor. Inte med intersportstrumpa och en raggsocka utanpå..
KÖr du med dubbla strumpor ryker hälgreppet..

Nej, det finns ingen logik i det. Köp en ny sko och en begagnad bräda med bindning. De flesta säljer brädorna med bindning.
Mest valuta för pengarna brukar man få när butikerna säljer ut årets brädor på våren.

seyou skrev:
Det jag tycker är negativt med step-in är att själva foten sitter fast i brädan på undersidan. Det ger mer stabilitet och är 100 ggr skönare att använda hela foten när man åker. Jag tycker att det tillochmed kan bli jobbigt just pga att det är mest undersidan av foten som styr brädan. Ett tips är att testa vanliga bindningar och känna hur dom känns.

Det beror lite på vilket stepin-system man använder. Jag har en sko som är väldigt stabil invändigt och har ett vristspänne som ökar stabiliteten... Men en annan nackdel med stepin är just att skon behöver vara lite högre och betydligt vridstyvare..
05BIK2--U0D.jpg

05BOK2--M0A_bi.jpg

_CoB_ skrev:
Beggade brädor kan se fina ut men har föregående ägare åkt mycket offpist kan kärnan i brädan va fukt skadad.

:va Jag har åkt bräda i 12 år men aldrig hört talas om fenomenet...

Däremot kan begagnade budgetbrädor tappa i flex om de körts mycket och har skumkärna.

Snabbbindning?? ja då e d Flow du skall ha, smidigare å bättre kan du knappast få d.
Skulle aldrig få för mig å ha en "konventionell" bindning igen, där man får sitta å jucka med spännena, å få olika inställning för varje åk.
Nä Flow e vad som e bäst enligt mitt tycke.

//Jösse

Varför rekommenderas flow till nybörjare? det är ju whatever egentligen, man bara sitter ner o ta på sig dem, så klarar man ta på sig vilka bindningar som helst! De är ofta mjukare och då får nybörjaren kämpa extra för att kunna brädan att följa kroppens rörelse.

Jag rekommenderar ett par VANLIGA bindningar, tex Drake eller burton. För de är stabila som fään! Burtsons nya bindningar har inte en vanlig strap över foten, utan sitter numera framme på ändarna av dina tår. De trycker in foten mot bak-cappen för extra stabilitet.

Köp inget billigt nytt, utan köp ett beggagnat som varit dyrt, så slipper du bli skitprylar. Då slipper du vara sä jäkla rädd om dina prylar heller, då det är beggat. Alt är att köpa ett par dyrare bindningar och en billigare bräda.
:tummenupp

http://www.oneoff.se/store/product.asp?product_id=1113&brand_id=62&pc_id=23
http://www.oneoff.se/store/product.asp?product_id=1096&brand_id=75&pc_id=23

Last edited:
korvgubbe skrev:
:va Jag har åkt bräda i 12 år men aldrig hört talas om fenomenet...

Däremot kan begagnade budgetbrädor tappa i flex om de körts mycket och har skumkärna.

Träkärnor kan bli fuktskadad om man åkt över stenar och repat upp ordentliga revor...
Polare gjorde det på sin bräda för något år sen... Bara att kasta...

_CoB_ skrev:
Träkärnor kan bli fuktskadad om man åkt över stenar och repat upp ordentliga revor...
Polare gjorde det på sin bräda för något år sen... Bara att kasta...

Ja, men har man skadat brädan så mycket att kärnan exponeras så lär det ju, för det första synas väldigt tydligt och för det andra vara värt att titta på en annan bräda p.g.a. av själva skadan som sådan.

Jag har själv spräckt nosen på två brädor men aldrig råkat ut för fuktskador. Däremot kan den typen av skador sakta men säkert vidga sig så brädan till slut delar sig. (Ett problem som iofs är ovanligare i.o.m alla möjliga cap-konstruktioner som i stort sätt ersatt de tidigare sandwich-konstruktionerna)

Köp en bräda som är typ... 155-160 cm

och köp till flowbindningar! Lika smidigt som stepin, fast bättre och tryggare kännsla!!!

sirSmokealot skrev:
Köp en bräda som är typ... 155-160 cm

och köp till flowbindningar! Lika smidigt som stepin, fast bättre och tryggare kännsla!!!
Flowbindningar... Det är inte step-in och inte sådana med band som man pumpar fast utan en helt annan lösning, eller?

Back