Köpa snowboard...?

Axeru

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2004
Hoj
Nystulen korvomobil!
Har under en längre period haft en Burton Clash bräda, som nu efter tre säsongers offpist inte håller måttet. Nu till frågan, skall köpa ny bräda men INTE burton, vad rekommendare?

:pannkyss :pannkyss

Extreme :tummenupp, de från Åre.

Jag har iofs en Rossignol-bräda, kan rekommendera den. Bindningarna från Crazy Banana är däremot rena skrotet.

Någon som kan rekommendera några bra bindningar?

Last edited:
Salomon har riktigt sköna och fina brädor. Jag köpte precis en Burton men har kört på Salomon i några säsonger. Snart bär det av till Trysil, ska bli grymt.

morlock skrev:

Jag har iofs en Rossignol-bräda, kan rekommendera den. Bindningarna från Crazy Banana är däremot rena skrotet.

Any FLOW-bindningar

Axeru skrev:
Har under en längre period haft en Burton Clash bräda, som nu efter tre säsongers offpist inte håller måttet. Nu till frågan, skall köpa ny bräda men INTE burton, vad rekommendare?

Inte Burton:)?
Why not? Jag har en bra Burton T6 till salu, PM:a om du är intresserad.

Axeru skrev:

Inne pa min sjatte brada och min andra Ride Timeless - kanonbra for pow OCH pist! Bradan ar styv och lojligt stabil i hog fart, men ger trots det grymt bra respons och kickar fint ur svangarna. Ar du tung och vill ha en mer kompromisslos puderbrada sa prova Ride Yukon (samma brada som Timeless fast bredare). En annan kul renodlad puderbrada ar Burtons Fish, men den ar inte sa kul nar det inte handlar om lossnoakning.

Stadium brukar rea ut forra sasongens Ridebrador sa har ars och du kan da hitta en Timeless for 2500:- (kostar normalt 5500 - 6000). Har overtalat tre vanner att byta till Timeless och Yukon och de ar alla kanonnojda.

morlock skrev:

Bytte mina sladdriga Burtonbindningar till forman for ett par Salomonbindningar i karbon, tror modellen heter "SPX Carbon", efter att min bergsguide domde ut mina davarande "nudelbindningar" totalt. Lite ovant i borjan med sa harda bindningar, men efter lite invanjning sa tycker jag de funkar riktigt bra och ger en helt annan precision och respons an mjukare bindningar. Inget for pipen dock.

Efter 17år på bräda så har man ju provåkt en hel del skit samt en del bra brädor. Brukar varje år hyra någon bräda bara för att få prova på annan, ingen gång så har min gammla 90tals bräda åkt på däng. Mitt stora problem är att 45or i skor kräver en bred bräda, för fötterna ska ju nästan stå helt på tvären. Jag måste byta ut mina skitbindningar i år frågan är bara till vad? Flow är bra men rutinerade åkare säger att har man slitit in sig 15år på vanliga så klarar man aldrig av bytet till flow, annars tycker jag att dom ser smidiga ut.
En bräda ska vara mjuk och följsam, kort och i mitt fall bred. Ju mjukare ju bättre respons från underlaget, har provåkt ett par skräck exempel som var styva som spett och känsla lika med noll om man inte bara åkte fort ner för pisterna. Med en mjuk och fin bräda kan man ta offpist svängen och chocka svensson med att även killar över 25 leker i backarna. Enda grejjen är att ju äldre man blir ju ondare gör det när man faller.

Skor. Efter mycket hårt och intensiv preiod av provande, funderande så hittade jag ett par dojjor att ersätta min 10år gammla snik skor. Ett par salomon blev det, minst på utsidan och hyffsatt styva, mjuka och följsamma framåt och bakåt men i sidled så är det styft, tog ett tag att vänja sig men åkningen blev bättre, matchar min mjuka bräda perfekt. Fundrar på om jag inte ska komplettera brädan med salomon bindningar, dom ser ju bra ut.

Finns väll bara ett givet val om man ska vara kung i backen denna vintern :tuttar

Bifogat

• sims.jpg
    sims.jpg
    91.7 KB · Visningar: 120
MT skrev:
Finns väll bara ett givet val om man ska vara kung i backen denna vintern :tuttar

...efter 3 år på en Salomon är det kanske dags att uppdatera mig.. min gamla Sims - Palmer är den skönaste bräda jag haft så det är kanske dags att gå tillbaka till Sims...

Haft 2 Ride, En Burton, en Sims och har nu en Salomon som hängt med ett par år... Blir 12:e säsongen i år...

Qwerty skrev:
Jag måste byta ut mina skitbindningar i år frågan är bara till vad? Flow är bra men rutinerade åkare säger att har man slitit in sig 15år på vanliga så klarar man aldrig av bytet till flow, annars tycker jag att dom ser smidiga ut.

Jag skulle starkt vilja rekommendera ett par riktigt slitstarka och robusta bindningar. Tillverkaren är Flux.
Jag har aldrig haft mycket till övers för Flow, kan egentligen inte se någon fördel alls. För en van åkare tar det lika lång tid att spänna ett par vanliga bindningar.
Jag åkte 90 skiddagar förra året med ett par Flux-bindningar, inte en enda gång krånglade dom. Strapsen och spännen ser fortfarande som nya ut :tummenupp

Kolla:
http://www.flux-bindings.com/
Svensk återförsäljare:
http://www.permafrost.se/
Jag har köpt mina från den svenska återförsäljaren, Per som äger företaget är en riktigt bra kille som håller vad han lovar!

Last edited:
Jag kör en gammal Rossignolbräda med flowbindningar och är toppennöjd!
Flex i brädan så man blir orolig ibland och bindningarna har strulat på sin höjd en gång under alla åren jag haft dom.
Hade iof lite problem första året med brädan, men bara för att jag snikade o hyrde boots då pga lite snötid och dom hade för stor klack som när den blev blöt svampade till o fastnade under bakkappan på bindningen..

Kör med ett par Salomon boots nu och dom funkar prima ihop med bindningarna :tummenupp

Är sjukt sugen på att provåka en Burton Vapor för att se och känna om den verkligen är så revolutionerande som priset är.

Polare köpte f.ö förra årets modell av en Ridebräda häromveckan. Han fick nästan 60% rabatt.

Apropå bindningar är jag galet svag för flow faktiskt. Har kört med det nu 6 eller 7 säsonger tror jag. Har aldrig krånglat. Nästa gång jag byter kanske det blir nåt annat, men det får vi se då.

mitt gamla härke har hållt sen typ 98 en jason ford ride bräda med baseless bindningar..vill oså ha en ny men vet inte varför..den funkar kanon o verka inte gå sönder för nåt. har hoppat o landat på bakändan o balansera på den o då väger jag 100++ kg :rolleyes:
men vill mest byta för o få såna bindningar som man bara stoppar in fötterna i...har blitt lat :tungan

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back