Köpa slipon och utomlands för första gången hjälp

du har alltså råd att köpa en mc gjord 2011 men inte att dra på en ljuddämpare? Har ingen aning, men har en magkänsla av att du ska köpa ett seriöst märke och inte någon kina ebay kopia.

Min MC har ett helt avgassystem som är annorlunda och den brummar härligt :D

Haha hojen plockade man ut på lägenheten hade inte en krona över :) försöker komma billigt undan.. Kanske finns begagnade i Sverige att köpa blocket? :)

Har en liknande fast lite snyggare från en engelsk tillverkare, SP Engineering. Jag är väldigt nöjd med ljudet, blir en helt annan körupplevelse när jag faktiskt kan höra att motorn är igång... Totalpris med frakt landade på strax under 2 tusen och kan ärligt säga att jag aldrig skulle lägga 4-5 på en dämpare till min lilla bruksmaskin.

Till nackdelarna:
Jag kan inte använda min dämpare utan DB-killer, låter så ni i helvete mycket att skam-faktorn tom blir större än huvudvärken. Testade att besiktiga i höstas med den dämparen (och killer) på och det blev, inte så oväntat, nedslag på ljudnivån... Egentligen blir problemet att dämparen släpper igenom för mycket höga frekvenser vilket gör att hojen på nära håll låter väldigt mycket, på lite avstånd så låter den däremot betydligt mindre. Enligt SBP så var jag uppe i 110 dBA vid strax under 8000 rpm men den upplevda ljudnivån var märkbart lägre än på den KTM (640?) som landade på prick 103 dBA vid samma besiktning, samma avstånd. Dessutom så får man inget djup i ljudet.

Om man Max vill lägga 1-2000kr finns det inga alternativ då fan allt ja hittar kostar minst 4000 till min hoj... För lite ljud, det är ju sinnes :)

Tyvärr tenderar de billiga systemen att låta mer "Kraxigt" än de dyrare. Det blir liksom bara massa ljud men ingen skönsång. Jag skulle rekommendera dig att spara lite kulor istället och köpa ett mer beprövat märke. Behöver absolut inte vara Akra!

Dock tycker jag du ska beställa via Ebay då det är väldigt smidigt och bra prismässigt. :tummenupp

biltema, så kan du lämna tillbaka skiten när den pajjar.

Danmoto skall enligt det jag läst mig till i div blaskor, hålla undermålig kvalité på skruvar,hölje osv, ha dålig passform och inte hålla ihop särskilt länge.
Känns la sådär å skruva på B-grejer på en A-hoj ( rent kvalitetsmässigt )

1-2000 spänn är ungefär gratis om man pratar slipon.

Min lilla töntpipa som är lika lång som en underarm ungefär landade på 4 ribbor nånting tullad & momsad från USA. Då är det knappt något material man pratar om heller då ljuddämpningen är rätt nära noll.

Du har ju hela vintern på dig, så spara ett para kronor till och köp lite senare om du vill ha fräsigare prylar.

Last edited:
Såga av befintliga ljuddämparen?

Allvarligt, sluta bullshitta, du har råd med en kvalitetsdämpare. Köp en sådan.

Får ställa av hojen och spara lite kulor i vinter helt enkelt.. Kanske är rea nånstans då oxå.. Jag får helt enkelt överleva november ut med tråk ljud :)

Varför slösa pengar på ett dyrt märkes Slip när du kan köpa ett tre gånger billigare från Asien, har inte haft några problem med mitt varken kvalite eller passform.. Verkar inte heller som om du är ute efter effekt snarare utseende och ljud. Jag har JOBBAT på mc butik i många år så anser mig ha koll på olika System då jag varit på en del seminarium och kurser. Så om du är ute efter utseende/ljud slösa inte pengar.. Vill du ha nån stackars häst extra köp ett dyrt märkes slip.

Varför slösa pengar på ett dyrt märkes Slip när du kan köpa ett tre gånger billigare från Asien, har inte haft några problem med mitt varken kvalite eller passform.. Verkar inte heller som om du är ute efter effekt snarare utseende och ljud. Jag har JOBBAT på mc butik i många år så anser mig ha koll på olika System då jag varit på en del seminarium och kurser. Så om du är ute efter utseende/ljud slösa inte pengar.. Vill du ha nån stackars häst extra köp ett dyrt märkes slip.

Okej Nize :) tackar har du några tipps sidor ? Eller är det ebay som gäller ?

Rätta mig om jag har fel, men om jag minns rätt så sitter katalysatorn kvar under motorn på 600 Horneten om man bara byter ljuddämpare. Ljudet blir då marginellt högre än orginalet.

Testa med att bara plocka bort orginalljuddämparen och lyssna på ljudet. Är du nöjd med det....så köp sen bara för en eller par hundralappar nåt ändrör från tex Biltema...typ http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Tuning/Avgasror/Andror1/

Last edited:
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...