Köpa slipon och kapa så den passar till sin egna?

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
Har svårt att hitta slipons till sköna priser så hur blir det om man köper till en annan modell/tillverkare och trixar så den går att sätta dit på min hoj?

För / nackdelar?

Finns väldigt mycket skrot på ebay...är juh rätt intressant

Har svårt att hitta slipons till sköna priser så hur blir det om man köper till en annan modell/tillverkare och trixar så den går att sätta dit på min hoj?

För / nackdelar?

Finns väldigt mycket skrot på ebay...är juh rätt intressant

e bara o göra det..
i värsta fall blir de lite svetsning :)

Som ozeo säger, möjligen lite svetsning. Själva burken är oftast väldigt lika om inte samma till många modeller inom samma märke. Mellan märken skiljer det lite på infästning och anslutningsdiameter, men oftast är åtminstone diametern lite halvstandard.

Hittar du en BOS-burk (t e x) kan den säkert passa på ett Micronrör eller så med minimal modifiering och din hoj kommer inte att protestera. Det viktigaste är inte burken utan utformningen på rören från avgasporten fram till burken.

På eBay går det ju bra att sortera ut nåra kandidatburkar och sedan kan man skicka epost till säljaren och fråga om hur anslutningen ser ut. Då får man direkt veta om det passar rakt av på röret eller inte.

Som ozeo säger, möjligen lite svetsning. Själva burken är oftast väldigt lika om inte samma till många modeller inom samma märke. Mellan märken skiljer det lite på infästning och anslutningsdiameter, men oftast är åtminstone diametern lite halvstandard.

Hittar du en BOS-burk (t e x) kan den säkert passa på ett Micronrör eller så med minimal modifiering och din hoj kommer inte att protestera. Det viktigaste är inte burken utan utformningen på rören från avgasporten fram till burken.

På eBay går det ju bra att sortera ut nåra kandidatburkar och sedan kan man skicka epost till säljaren och fråga om hur anslutningen ser ut. Då får man direkt veta om det passar rakt av på röret eller inte.

Dum fråga men vad exakt är det jag ska fråga efter? Min tanke var att köpa ett beggat orignalsystem + kapa och svetsa på valfritt. Måste det vara samma längd+bredd eller skiljer det sig knappt något?

Svetsningen blir kul :)

Dum fråga men vad exakt är det jag ska fråga efter? Min tanke var att köpa ett beggat orignalsystem + kapa och svetsa på valfritt. Måste det vara samma längd+bredd eller skiljer det sig knappt något?

Svetsningen blir kul :)

köp de du tycker ser snyggt ut så länge du kan svetsa :tummenupp

kanske gärna ett som är popnitat så du kan ev korta det...

Bör man kolla måtten så man inte får ett fyrtorn som inte passar alls? Har för mig att visa pipor är LITE längre men annars brukar det väl vara samma runt om?

just därför ska du köpa ett som är typ popnitat så du kan ta ner den lite om den är för lång :tummenupp
runtom e lite olika...
men de mest kända märkena är väl ganska små o smidiga.
annars bruka de gå o hitta ljuddämpare biiiiligt i sverige oså..
köpte senast en r6 orginal som jag tatt ut allt innehåll i.. 300 spänn.

just därför ska du köpa ett som är typ popnitat så du kan ta ner den lite om den är för lång :tummenupp
runtom e lite olika...
men de mest kända märkena är väl ganska små o smidiga.
annars bruka de gå o hitta ljuddämpare biiiiligt i sverige oså..
köpte senast en r6 orginal som jag tatt ut allt innehåll i.. 300 spänn.

Hur tycker du ljudet blir? tappar effekt?

Hur tycker du ljudet blir? tappar effekt?

tappa effekt e svårt så länge de är tillräckligt öppet.
har inte provat ljudet i den än..
de blir sjukt mycke olika "sound" beroende på form o material..
vill du ha lite grövre skulle jag satsa på nå coolfiber :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT