Köpa skrotad hoj!?

Evil_Henke

Nyrakad pung!!
Gick med
7 Sep 2003
Hoj
TTR 125 -05 CBR 600 -02 Er6-n 07
en fd. ingift släkting till mej har en bilskrot och han brukar åka till Italien och importera bilar och han har känningar där med ett förs. bolag och nu har köpt loss ett parti skrotade hojar därifrån och nu kan jag få köpa en av dom! det är en cbr 600- 01 som är frontsmälld.. kåpan är slut och gaffelbenen krökta men annars är den så gott som oskadd.. går det på nåt vis att regga in en sån igen som uppbyggt fordon.. tyckte att jag läste häromdan att någon gjort det! annars så kan man ju bygga om den till en streetfighter och ha som stunthoj!? 9000 skulle jag få ge för den! ska jag köpa eller inte?

tacksam för svar! //Henke

Kan vara väldigt svårt att få tag på papper till hojen! Ring honda och kolla sådant innan du köper, men som banhoj etc. så funkar det väl bra!

/ Hannes

Det beror helt på hur välvilliga honda är. De kan skriva ut det intyg som krävs tilsammans med ramnr+motornr för regbesiktning. Att regga den som amatörbyggt fordon lär inte gå men ring SBP och kolla.

jag var ner och kikade på den igen idag och det verkade vara en 02:a som knappt gått ett dugg.. det tråkiga var att nyckeln till tändningslåset var borta och det är nåt stöldskydd inbyggt i den.. typ chips i nyckeln eller nåt!? känns som att det kan bli bökigt isåfall.. nån som vet mer om hur stöldskydden fungerar på hondorna?

Evil_Henke skrev:
jag var ner och kikade på den igen idag och det verkade vara en 02:a som knappt gått ett dugg.. det tråkiga var att nyckeln till tändningslåset var borta och det är nåt stöldskydd inbyggt i den.. typ chips i nyckeln eller nåt!? känns som att det kan bli bökigt isåfall.. nån som vet mer om hur stöldskydden fungerar på hondorna?

Har försökt köpa en nästan komplett hoj (Honda) på skroten men enligt dom gällde "skrotat är skrotat".. Fanns en mängd trevliga prylar att använda på den.. :gnissla.

Evil_Henke skrev:
Ja, det är en elektronisk startspärr (immobilizer), så har du inte rätt kodad nyckel så kommer hojen inte att starta. Jag tror inte att Honda tillverkar nya nycklar om du inte har åtminstone en orginalnyckel, så du kan få lov att byta hela startspärren. Bäst att kolla upp det med Honda samtidigt som du kollar om dom kan skriva ut intyg på hojen.

Nej, du kan inte registrera hojen som amatörbyggt fordon utan att ha gjort några större förändringar, t.ex. ändrad gaffelvinkel. Dokumentet som behövs (från Italien) heter TARGA, även dokumentet Certificato di proprieta (Italienskt ägarebevis) kan vara bra att ha med.

Det du kommer att behöva är ett Co dokument till cyklen, som är ett bevis på att du äger cyklen +ram och motornr. Det verkar vara väldigt svårt att få tag i co dokument när du väl köpt cyklen så se till att fixa det innan.

tackar för alla svar.. nu har jag lite mer koll på läget iaf! och ang er andra som var intresserade av att köpa loss en hoj så fanns det inte mycket mer av intresse just nu men den 4:e april så skule han göra en resa till italien igen så jag kan ju hålla koll om han tar hem nåt vettigt då!

//Henke

Tjena, gjorde iordning två skrotade hojar förra året. Med allt strul som bilprovningen :kocko ställde till med i allt vad pappersväg de kunde åstadkomma, så skulle jag råda dig att leta efter en krockad men ej Skrotad hoj. :yoparty
Jag lyckades med mutor till gen.agenter :tomten och massor av "Bra " kontakter :7peta att till slut få dom besiktade och god kända. :banana
Köp en just hoj utomlands med ALLA papper o inyg du kan få, det gör att livet blir lättare :tummenupp

tassen skrev:
Jag lyckades med mutor till gen.agenter :tomten och massor av "Bra " kontakter :7peta att till slut få dom besiktade och god kända. :banana
Köp en just hoj utomlands med ALLA papper o inyg du kan få, det gör att livet blir lättare :tummenupp

men då går det iaf!! :banana bara det är ju värt en del!! :D ja, jag ska tänka över saken så får jag se hur jag gör men 9000 känns ju så jävla billigt hursomhaver!

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien