Köpa saker till mc mm på Ebay??

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Som jag skrev i rubriken så undrar jag hur det är att köpa saker från Ebay antingen från England eller Tyskland.

Hur säkert är det samt hur seriösa är de som säljer? Vad jag har förstått så står det hur många % nöjda kunder de har haft men det behöver ju inte betyda nåt eller?

Har en bekant som köper det mesta från www.Ebay.de när det gäller saker till bilen och är kanonnöjd men hur är det med hojsaker?

Har tittat lite på hur det går till och vissa saker går jäkligt billigt men så får man försöka fråga hur mkt frakten går på + att tyska är inte min starka sida men men!

Tack på förhand!

Last edited:
det funkar jättebra at kjöpa hojsaker på ebay, akkurat sammesom med bil saker.

hur många % nöjda kunder de har haft betyder mycket, hvis det är en som har 1000 transaktioner med 99-100% nöjda kunder så vet du at han är seriös.

Jag har kjöpt många hojsaker från tyskland, aldrig haft problem, kom i håg att fråga om han skickar til sverige och hur du skall betala för du startar biddingen.

lycka till

Avanti skrev:
det funkar jättebra at kjöpa hojsaker på ebay, akkurat sammesom med bil saker.

hur många % nöjda kunder de har haft betyder mycket, hvis det är en som har 1000 transaktioner med 99-100% nöjda kunder så vet du at han är seriös.

Jag har kjöpt många hojsaker från tyskland, aldrig haft problem, kom i håg att fråga om han skickar til sverige och hur du skall betala för du startar biddingen.

lycka till

Tackar för svaret!

Alltid ett krux det där med frakt!

Jag har oxå köpt en del hojgrejor på både Ebuy och andra utländska siter och det har "peppar peppar " alltid funkat bra :tummenupp
.Glöm inte att kolla fraktpris och att dom skickar till Europa om du tex beställer från USA. :rofl :rofl
Hare.Gött

Köpte just en fälg från ebay.de, kostade 30€ i frakt. Funkade bra men jag väntar fortfarande på min fotpinne...

Funkar klockrent tycker jag. Som sagt..feedback % är viktiga. Jag har t.o.m. en connection i L.A. och en i England dit jag kan skeppa om säljaren inte vill skeppa utanför sitt egna.

Jag brukar köpa på Engelska E-bay. Fungerat bra, blev lurade en gång men eftersom jag betalar alltid med mitt PayPal konto så fick jag pengarna tillbaka. Man har skydd upp till $500 med PayPal tror jag och man behöver inte lämna ut kortnummer till någon. :tummenupp

Kanon grabbar & ev flickor nu har man lite mer kött på benen och kanske vågar sig på detta med Ebay.

:tummenupp

se bara till att köpa från folk med hög positiv ranking, på så sätt kan du försäkra dig om tat det inte är nån fåne som försöker lura folk på lite snabba pengar och sedan försvinna.

Silwer skrev:
se bara till att köpa från folk med hög positiv ranking, på så sätt kan du försäkra dig om tat det inte är nån fåne som försöker lura folk på lite snabba pengar och sedan försvinna.

Å´andra sidan...

Det är från säljarna med noll tidigare affärer man får de bästa priserna..därför att ingen annan vågar köpa från dem.

Har gjort riktiga fynd med "nybörjare" utan ranking, men det är ju inget man väljer när det gäller dyrare föremål.

Från USA eller annat icke EU-land, kan man få betala tull. Särskilt om säljaren skickar med "insurance". Frakten kan då dessutom ta ganska lång tid.
Därför är det oftast smidigare att köpa från t ex England. (Fast det oftast utanför EU man hittar de riktigt roliga prylarna.)

Glöm inte att skaffa en "Sniper". Ett måste, om du vill slippa att bli utmanövrerad i sista sekunden. Dessutom sparar du pengar genom att inte sitta och trissa upp priset, "ovanför" din från början tänkta gräns. (Lätt hänt när budgivningshornen växer ut, och vinnarinstinkten tar över.)

Hej.
Har handlat mycket från Ebay både från Tyskland England och USA.
PayPal är att det bästa då det finns garanti som nämns i tidigare inlägg.
Men till tyskland går det bra att betala via iban/bic koder till säljarens kontonr.
Går ju alltid att skicka kontanter i ett rekomenderat brev.
I deras beskrivning står det om de skickar utomlands och till ex. europa , worldwide. Men en del skickar ändå utomlands fast att det ej står så i deras beskrivning, bara att maila och fråga.
Till Tyskland använder jag engelska och det har funkat bra.
Poängsystemet på Ebay är viktigt, vissar hur seriös säljaren är.
Från ett icke EU land så till kommer tull avgift.
Vår gräns för att inte betala tull är 200:- inkl frakt vilket är en löjligt liten summa.
Jag brukar fråga om de vill sänka värdet och skriva "gift" på tull deklarationen.
Då har det oftast gått igenom tullen utan avgift.
Men att sänka värdet är en risk om varan kommer bort så får man ju inte rätt ersättning.
Så lycka till med shopandet. :banana

Handlar själc rätt mycket från ebay, och som nån sa tidigare, skaffa en sniper. WWW.POWERSNIPE.COM är att rekommendera. Den använder jag själv. Jag brukar be säljaren skicka varan som Returned Goods och skriva ner värdet. Hittils har jag inte behövt betala nån tull/moms/skatt eller nåt sånt. Lycka till :tummenupp

BillS skrev:
Handlar själc rätt mycket från ebay, och som nån sa tidigare, skaffa en sniper. WWW.POWERSNIPE.COM är att rekommendera. Den använder jag själv. Jag brukar be säljaren skicka varan som Returned Goods och skriva ner värdet. Hittils har jag inte behövt betala nån tull/moms/skatt eller nåt sånt. Lycka till :tummenupp

Du menar att PowerSniper lägger ett "auto-inkrementerande" bud på ditt maxbelopp typ 5 sekunder innan auktionen avslutas - dvs så att du inte behöver vara på plats när auktionen avslutas?

andersbrink skrev:
Du menar att PowerSniper lägger ett "auto-inkrementerande" bud på ditt maxbelopp typ 5 sekunder innan auktionen avslutas - dvs så att du inte behöver vara på plats när auktionen avslutas?

Exakt så är det tänkt att en "Sniper" ska fungera. Man brukar ange "sista minuten" som tidsintervall för budet.

Det är även en bra försäkring att man verkligen får med sitt bud, när auktionen strax ska avslutas, och budgivandet börjar "sagga".

Har själv förlorat auktioner just för att budgivningen blivit "överbelastad" (eller i alla fall inte fått in mitt bud, någon annan kanske hade bjudit över ändå).

Fördelen är att det "inte syns" att man lagt in budet, vilket gör att en tänkbar konkurrent (som inte har någon Sniper) känner sig trygg och inte bryr sig om att bjuda högre. När sedan Snipern slår till, 5 sekunder innan auktionen stänger...är det för sent.

Det håller även ner priserna, eftersom man inte blir inblandad i hets-budgivning som oftast förvandlar ett fynd till en ganska dyr affär.

Det finns flera Snipers, Powersniper är en av dem. Vissa har "fast årsavgift" (som Powersniper), andra går på procent när man vinner en auktion.

Är man ständig slav under eBay (så kallad eBay-junkie, som köper massa skräp bara för att det är billigt) kan det säkert löna sig med ett abonnemang.

Om man bara däremot bara handlar lite småsaker någon gång ibland, blir det absolut billigast att välja en som tar procent på inköpspriset.

Till sist - Nej, jag är ingen eBay-junkie...hmm...

Provad handla lite till min KTM men fan vad jag hatar dessa som ev använder sniper, forlorade två viktiga saker för en skitpeng men det blir väl att man får skaffa detta med sniper. För det är alltid nån som förstör för alla och sen kommer resten! :(

Fick iallafall tag i lite plast!

motardnisse skrev:
...vad jag hatar dessa som ev använder sniper, forlorade två viktiga saker för en skitpeng...

Såja, :)

Det enda Snipern egentligen kan göra, är att ordna så att den som lägger högsta budet (utan att ha påverkats av någon annans tävlingsinstinkt) vinner.

Om du förlorar mot en Sniper, har du helt enkelt bjudit för lågt. Ingen vet ju vad ditt högsta bud ligger på, innan någon annan slår det.
eBay är ju så trevligt att det aldrig blir dyrare än "precis över högsta aktuella bud", även om du knappar helt galet och råkar bjuda 15000kr för ett par handskar.

Flagga skrev:
eBay är ju så trevligt att det aldrig blir dyrare än "precis över högsta aktuella bud", även om du knappar helt galet och råkar bjuda 15000kr för ett par handskar.

Om inte någon annan knappar helt galet och bjuder 14900kr i sista stund för då vinner du väl auktionen om du knappat in 15000:- några minter innan.

Empa skrev:
Om inte någon annan knappar helt galet och bjuder 14900kr i sista stund för då vinner du väl auktionen om du knappat in 15000:- några minter innan.

Såna där inlägg kan få nervösa människor att säkerhetskolla sina bud 76 ggr. :3freak

Men hur är det om en kille bjuder 1500:- på en sak jag är intresserad av. Sen när det är slut sek på denna sak så bjuder jag 2000:-, slutar inte mitt budet strax över hans bud dvs 1550:- även om jag bjöd 2000:- eller hur fungerar det. Eller kan det vara när jag lägger in som högsta bud 2000:- för länge sedan och den andra försöker bjuda även om denne inte känner till mitt tak, så hamnar slutbudet precis ovanför dennes?

Ja! jag är lite förvirrad :3freak

motardnisse skrev:
Men hur är det om en kille bjuder 1500:- på en sak jag är intresserad av. Sen när det är slut sek på denna sak så bjuder jag 2000:-, slutar inte mitt budet strax över hans bud dvs 1550:- även om jag bjöd 2000:- eller hur fungerar det. Eller kan det vara när jag lägger in som högsta bud 2000:- för länge sedan och den andra försöker bjuda även om denne inte känner till mitt tak, så hamnar slutbudet precis ovanför dennes?

Ja! jag är lite förvirrad :3freak

Om "en kille bjuder 1500:-" och du bjuder 2000:-, så vinner du som sagt på summan närmast hans. Dock vet du aldrig vad han bjudit innan du till slut bjudit över, eftersom summan bara höjs med minsta möjliga marginal varje gång.

Det är därför som man ibland kan se att samma person person lagt 8-10 bud med en meshöjning varje gång, för att ändå bli överbjuden av någon som lagt in sitt bud tre dagar tidigare.

Det enda det puckot åstadkommit, är att ha höjt priset för den första budläggaren. Han har mao trissat upp sitt eget maxpris i ren frenesi, varje gång han fått meddelandet "You have been outbid". Visserligen kan det lyckas, men då till ett mycket högre pris han tänkt sig innan. Så gör man inga fynd.

Det scenariot slipper man helt om man använder Sniper. Man kommer givetvis inte att vinna alla auktioner, men å´andra sidan gör man sällan några förhastade köp bara för att man "absolut måste vinna".

Back