Köpa ryggskydd

Har en sån där Dainese väst och är otroligt nöjd..

Kan varmt rekomenderas efter att ha testat lite olika ryggskydd..

Om man vill ha en snikvariant så kikar man in på handelsboden.com

Jag har ett som är lika som Dainese med ledade plattor etc.... Har även ett Dainese och jag märker ingen skillnad förutom att det utan snyggt märke bara kostar en tredjedel....

Mitt första ryggskydd var ett UFO Downhill. Detta är inget jag kan rekommendera om de inte har åtgärdat kvalitétsproblemen med det. Det satt bra och var ganska bekvämt, men redan efter någon vecka började sömmar och dylikt att släppa. :3freak

Jag köpte sedan ett Dainese Safety Jacket. Krångligare att ta på sig, skydden går inte att "säkra" i sitt läge med remmar eller dylikt, det kostade ett par hundra mer och det är inte lika bekvämt. Men det har hållit bra under de år som jag har haft det. Nu börjar det dock sjunga på sista versen eftersom kardborrebandet börjar bli utnött.

OBS: Båda dessa är skyddsjackor med ryggskydd, axelskydd och armbågsskydd som man tar på sig innanför ett ställ eller en jacka. Det är således inget att ha om man har ett tight rejsställ.

Kör med denna, känns lite för lång ibland för mig (åker upp i nacken nästan), funderar på att köpa en lite mindre?

Bifogat

• ryggskydd_fram (Small).JPG
    ryggskydd_fram (Small).JPG
    34.1 KB · Visningar: 102
Gumpa skrev:
Kör med denna, känns lite för lång ibland för mig (åker upp i nacken nästan), funderar på att köpa en lite mindre?
släpp efter på axel rämmarna så åker den inte upp...

Jag har ett Dainese Wave. Och tycker att det e ett toppenbra ryggskydd. Strukturen är juh perforerad så att man slipper bli svettig på ryggen. :tummenupp

// Lena

Behöver också köpa ryggskydd, men är inne på att köpa en väst med njurskydd istället.

Är det inte lika bra att slå till på ett sånt istället för endast ryggskena ?

Fördelar/nackdelar ?

tjockisbulle skrev:
Behöver också köpa ryggskydd, men är inne på att köpa en väst med njurskydd istället.

Är det inte lika bra att slå till på ett sånt istället för endast ryggskena ?

Fördelar/nackdelar ?

Hmm, väst? Är det en sån med armbågsskydd och axelskydd? Ser ut som en tröja?

Har också ett Halvarsson, kan bara ge :tummenupp

Kör inte en meter utan att ha det på mig, lika självklart som att sätta på hjälmen. Är mycket nöjd, nu har det dessutom börjat forma sig och det känns bara skönare o skönare. Sen blir man ju smal om midjan o bred över ryggen tack vare det breda bältet. Inte fel det heller.... :hihi

Om du funderar på storleken, åk till din MC- handlare, kräng på dig ryggskyddet o hoppa upp på den hoj du normalt kör. Då kan säljaren och du avgöra vilken storlek som passar dig. Det är ju oerhört viktigt att skydddet täcker hela ryggen, från nacken ner till svanskotan. Så gjorde jag o det fungerade alldeles utmärkt. Skyddet anpassar sig sedan till dig o sitter kanon efter ett tag.

Edit: Har oxå plockat ut mitt inbyggda skydd ur stället och har bara detta innaför.

Det finns en tråd till om ryggskydd, framförallt Halvarsson:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=42971

Last edited:
Jag har ett Spidi ryggskydd som jag är väldigt nöjd med. Tror det heter Airback. Det kan jag rekomendera. Bara ut och prova så många du kan så hittar du säkert ett som sitter bra.

Jag tycker personligen att Dainese är det bästa!

Vad jag vet så är det bara Dainese som har kotor på sina rygg skydd så det ej går att böja skyddet åt fel håll! alla andra jag har tittat på går att böja lika mycket åt båda håll! Och jag tror att just det kan skydda lite mot att bryta ryggen om olyckan skulle vara framme! sen sitter ju Daineseskydden bra också, Jag åker både hoj och snowboard i mitt och jag tänker inte på att jag har det på!

Skulle jag köpa nytt idag så skulle jag köpa dainese väst med inbyggt ryggskydd!

Last edited:
Tomaser skrev:
Vad jag vet så är det bara Dainese som har kotor på sina rygg skydd så det ej går att böja skyddet åt fel håll! alla andra jag har tittat på går att böja lika mycket åt båda håll!
har inte alpinestars det också? :va

Gå till en handlare å prova skydd på löpande band. Du kommer känna direkt när det sitter som det ska. Du kan säkert köpa beg men det kostar itne så himla mycket med ett nytt så jag skulle nog sikta på det.

Försök att hitta ett med sk kotor. Det gör ju som sagt va att man inte kan böjja ryggen åt fel håll.

Lycka till

Många bra kommentarer om passform osv, men är det ingen som har kraschat och har några synpunkter på sitt ryggskydd efter kraschen?

Neb Jones skrev:
Har insett att jag behöver köpa ett ryggskydd då mitt gamla ryggskydd från mina crossåkardagar är för klent.

Frågan är: vad ska man köpa? Och kan man köpa ett begagnat? Eller är det som att köpa en beggad hjälm, dvs inte att rekommendera?

/T

jag har ett ufoskydd att sälja, använt en sommar. jättefint skick, sitter bra, njurbälte.
pma om intresserad.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...