Köpa RR-hoj utomlands (Australien)

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Vad skulle hända om man gjorde så här:
Köpte en ny R6a i Australien. Skaffade rejskåpor och körde den lite grann. Skaffade ett instrument som gått mer än 600 mil (det är visst någon magisk "Begagnat"-gräns där) och satte på det och skeppade hem hojen.

Kan man då slippa momsen och tullen då den kommer till Sverige.... Och kan man sedan regga in den för papper från Australien har jag ju...??
Någon som importerat racehojar?

magnus_moss skrev:
Vad skulle hända om man gjorde så här:
Köpte en ny R6a i Australien. Skaffade rejskåpor och körde den lite grann. Skaffade ett instrument som gått mer än 600 mil (det är visst någon magisk "Begagnat"-gräns där) och satte på det och skeppade hem hojen.

Kan man då slippa momsen och tullen då den kommer till Sverige.... Och kan man sedan regga in den för papper från Australien har jag ju...??
Någon som importerat racehojar?

Är det inte så att hojen måste varit "i trafik (påställd)" minst 6 månader i det land du tar hojen från för att betraktas som beg ? Någon importguru som kan svara på detta? Har nämligen samma ide som herr Mossberg.

mvh Fredrik

Har du hittat någon fin där nere så kan jag provköra den åt dig om du fixar bantid.. sticker ner den 6/11 :hihi

Inom EU-land, registrerad MINST 6 månader OCH gått minst 600 mil.
Utom EU-land, krångligare har jag fått för mig.
Har varit uppe på tapeten tidigare men minns ej resultatet....

kajlyl skrev:
Har du hittat någon fin där nere så kan jag provköra den åt dig om du fixar bantid.. sticker ner den 6/11 :hihi

Då har jag redan varit där i en vecka :)

men kom igen nu alla importgurus... INFORMATION TACK!

Jo, 6 månaders regeln och 600 mils regeln gäller inom eu. Utanför så är det moms och tull som gäller. Om du plockar ner hela cykeln i delar så kan du nog få in den rätt billigt, tror det är något speciellt med reservdelar. Men kanske onödigt på en helt ny båge. :tomten

sportarn skrev:
Jo, 6 månaders regeln och 600 mils regeln gäller inom eu. Utanför så är det moms och tull som gäller. Om du plockar ner hela cykeln i delar så kan du nog få in den rätt billigt, tror det är något speciellt med reservdelar. Men kanske onödigt på en helt ny båge. :tomten

Gör det lite "A La Nordgren"! Riv hojen och skicka ram, hjul och kåpor med UPS, och ta resten i resväskan! :)

Farsan bodde utomlands förut (ej eu-land). För att han skulle få ta hem sin hoj (gatreggad blackbird) utan tull och moms krävdes det att han varit ägare till den en längre tid, tror det var 1 eller 1½ år. Det funkar ju om man bott utomlands så länge men är man bara på semester kan det bli värre om allt ska ske enligt regelverket. Reglerna kan ha ändrats då detta var två år sedan.

erik skrev:
Farsan bodde utomlands förut (ej eu-land). För att han skulle få ta hem sin hoj (gatreggad blackbird) utan tull och moms krävdes det att han varit ägare till den en längre tid, tror det var 1 eller 1½ år. Det funkar ju om man bott utomlands så länge men är man bara på semester kan det bli värre om allt ska ske enligt regelverket. Reglerna kan ha ändrats då detta var två år sedan.
Han tog den säkert som flyttgods, det har jag hört att det blivit mycket svårare nu dessutom. Kan ju inte va gratis att skicka den från Australien heller? Jag vet att en del personer fått in hojar från Tyskland utan att hojen gått 600 mil, eller varit reggad i ett halvår......men hur dom burit sig åt det vet jag inte.....kompis på besiktningen kanske.......

Incredible skrev:
Han tog den säkert som flyttgods, det har jag hört att det blivit mycket svårare nu dessutom. Kan ju inte va gratis att skicka den från Australien heller? Jag vet att en del personer fått in hojar från Tyskland utan att hojen gått 600 mil, eller varit reggad i ett halvår......men hur dom burit sig åt det vet jag inte.....kompis på besiktningen kanske.......

Det stämmer att han tog den som flyttgods.

Min tanke var ju att köpa hojen billigt utan Australiens moms och skatt (eller vad dom nu har) för att sedan skeppa hem den till sverige och på något sätt slippa tulla och momsa den (eller åtminstonde betala mycket mindre) pga att jag skulle hävda att det var en rejshoj...
Är det kanske inte ens möjligt i teorin...

magnus_moss skrev:
Min tanke var ju att köpa hojen billigt utan Australiens moms och skatt (eller vad dom nu har) för att sedan skeppa hem den till sverige och på något sätt slippa tulla och momsa den (eller åtminstonde betala mycket mindre) pga att jag skulle hävda att det var en rejshoj...

Men kan du inte köpa den utan papper? blair den inte belliare dau??
Undrar Mr diggerido?

magnus_moss skrev:

Ska du regga in eller bara ha som banhoj?
Jag tog hem en R1:a från Danmark som aldrig varit inreggad och då räknades det som import från icke EU-land vilket i sin tur innebär papper från generalagenten på specifikationer, etc. om man vill regga den i Sverige.
Äter nog upp ev. vinst.....var dessutom ett j*vla jobb innan allt var klart.

Även om du bara ska ha den på bana ska du betala moms när du tar in den i landet, inom EU gör du det i det landet du köper den. Beroende på vad som kan skrivas på fraktsedeln kanske du kan komma undan med lite mindre slantar MEN de flesta fraktfirmor drar numera iväg ett mail till tullen så fort de tar in ngt i landet (TNT, UPS, etc.) så det är nog lurigt att "slippa" momsen helt. Och som ngn skrev, frakten från Australien??

För enbart bana finns mycket godis i England och USA........

magnus_moss skrev:
Skruva isär den i smådelar och ta hem den som skrot.

magnus_moss skrev:
Då har jag redan varit där i en vecka :)

men kom igen nu alla importgurus... INFORMATION TACK!

Mitt tips tror jag heter särskilda skattekontoret i Ludvika... vill minnas att jag ringt o suttit i telefonkö där...

hEJA mOSSBERRSCH (opps caps lock)

GSXR1100R skrev:
Skruva isär den i smådelar och ta hem den som skrot.

Mossberg. Den mista i familjen bär väl rimligvis inte ta så mycke prylar med sig hem. Så skruva ner o ta hem i kappsäckar. O skicka lite delar med allmänt pengabehövande studenter på UTS. Någon låda med nån båt...

Kommer gå lysande bra :)

jorpes skrev:
Mossberg. Den mista i familjen bär väl rimligvis inte ta så mycke prylar med sig hem. Så skruva ner o ta hem i kappsäckar.
Kommer gå lysande bra :)

Såklart!! Att jag inte tänkte på det... Åsså tar jag med en känguru till nästa års gridshow. :)

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back