Köpa -> renovera -> sälja -> rik

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Funderar på att anställa nån billig lett (man från Lettland), köpa en lgh, renovera den, sälja den och sen bli rik.

Funkar det tror ni?

Är det bättre att göra allt jobb själv?
Är ju inte så jävla bäst på att göra saker själv, men det går väl att lära sig :va

Någon som har gjort detta själv?

Jag känner ett par stycken som försökt sig på detta sätt att tjäna lätta pengar. Som regel misslyckas det. Tyvärr.

Att köpa, renovera själv och sedan sälja funkar med det mesta. Har hjälpt flera vänner fixa iordning ett par lägenheter som dem sedan sålt med bra vinst.

Allt beror på vad du har för kontakter på varor som du behöver för jobbet o.s.v
Att anställa någon vetefan om det löner sig vidare mycket i slutändan.

lett är det nog inte att bli rik.

Med de nya avdragsreglerna blir du ju inte så mycket billigare än att göra jobbet vitt. Kan du inte själv så kommer du nog få ganska låg timpeng.

Jag har gjort det själv och gjort pengar på det, ja... Men det handlar mest om att köpa i rätt läge och sälja i rätt läge oxå. Så lite tur bör man ha oxå... Och syftet har inte vart att göra affärer igentligen utan för att ordna ett bra boende... Jag skulle nog inte göra det till en affärsverksamhet. Då det är lite risky. Men visst. En oinredd vind på strandvägen kan man göra duktigt med pengar på. Skulle va något sånt jag skulle kunna hoppa på i så fall...

Tack för goda svar!

Som exempel kan vi ta denna lägenheten http://www.blocket.se/goteborg/Hisings_Karra__3_a__Prilyckegatan_87__75_m__25373722.htm?ca=15&w=1

Nytt kök - vitvaror mm, fräsha tapeter med fondvägg. Ljusare hall. Badrummet ser ju förmodlgien ut som skit och det är väl den svåraste biten.

Här är en bra grej, badrummet klart, det kostar ju en del
http://www.hemverket.se/kop/visa_bilder.php?aid=5403

Kök verkar lättare än badrum att grejja med. Själva vattengrejjen kan jag få hjälp billigt med. Dock inte hela våtutrymmen.

Lägenheten i Kärra har nog god potential för en bra affär.
Nått år innan "krisen" gick en sådan lägenhet, (i bra skick) på bortåt miljonen.
Kollade lite på hemnet på dagens priser men det är nästan omöjligt att veta när man bara ser utgångspriserna.
Skaffa en lista på färdiga köp i området för att få en prisbild.

Om du skall renovera den så tror jag att den största målgruppen är unga par med sitt första barn. (gäller 3or)

/Dan

Jag har gjort det där i några omgångar och tjänat en slant. Men det var några år sedan. Numera håller var och varannan stockholmare på med det verkar det som. Lite stockholmsvitt, nya köksluckor och vitvaror, ev slipa golvet. Klart.

Jag tror köparna ser igenom det nuförtiden, dvs du får inte mycket mer för en (budget-) renoverad lya än en halvskabbig. Folk fattar att man kan måla själv och spara 200k. Visst kan du ha flax, men förmodligen får du bara betalt för arbetstiden du lagt ner.

My 5c

För några år sedan funkade sånt i sthlm men numera går renoveringsobjekten för samma pengar som de iordningställda lägenheterna då folk ändå gör om för att sätta sin prägel.

För några år sedan funkade sånt i sthlm men numera går renoveringsobjekten för samma pengar som de iordningställda lägenheterna då folk ändå gör om för att sätta sin prägel.

Det kan jag tänka mig.

Gbg brukar ju ligga en bit efter Sthlm så här har man kanske kvar sin chans.

Känner en som hållt på med det där fast mec viller, stycka tomter osv hit och dit, värsta skitjobbet verkar det vara. Han hade nog 10 ryssar var av han fick sparka några varje vecka.
Klipp dig och skaffa ett jobb är mitt tips.

En kompis sa att man behöver äga en bostarsrätt minst ett år innan man säljer den.

Är det så, eller är det bara ett rykte som dykt upp på vägen?

Är det annan skatt om man äger den mindre än ett år kanske?

EDIT: Har snappat upp detta "Förutsättningen för att reavinstskatten skall bli 22% är att man är folkbokförd på fastigheten minst ett år." vad blir det för skatt annars?

Edit2: 50% blir det annars :(

Last edited:
Visst kan det löna sig att köpa slitna bostäder, "salurenovera" så billigt som möjligt, och sedan sälja.

Men som sagt så handlar det i huvudsak om att köpa och sälja vid rätt tillfälle.

Hysterin som varit på bostadsmarknaden under 2000-talet har gjort att det nästan alltid generat en bra vinst att köpa, äga några år, och sedan sälja. Men så kommer det inte alltid att se ut på bostadsmarknaden..

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg