Köpa RC Helikopter

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Känns som denna fråga varit uppe tusen gånger men nu när jag sökte hittade jag inget matnyttigt.

Krav:
Utvecklingspotential för "piloten". Jag vill att den ska räcka några år och jag tänkte börja med att nöta simulator.
Hyfsat stor och robust. Ska klara att lyfta en gopro kamera.
Lätt att hitta reservdelar och "trim".

El är väl helt självklart. Byggsats eller inte spelar ingen roll. Bygga kanske till och med är lite kul.

Pris? Lagom.

Vad ska jag ha så jag kan börja leta ebay.

Align T-Rex eller E-sky är väl dom vanligaste stora helikoptrarna i hyfsat bra prisklass.

Annars går det väl från 2000 och uppåt.

Har en gammal Kyosho mettis som du kan få för 1k ink frakt... Stor, går inte å flyga avancerat me å motorn ligger i delar i en gammal sillburk me diesel (hade bäckat ihop då den inte gått på länge, gammal ricin låser bra)... Mottagaracken e sopslut å ett nimh som e 10 år i sändaren e nog inget å hurra för heller... Den e dock vid liv då ja köpte en batterieliminator för å testa servona...

Så här kan man också göra när man har tränat en månad eller så:

[video]http://www.dump.com/2010/12/13/ever-seen-helicopter-tricks-like-this-video/[/video]

Jag flög rc helikopter ett tag. Ganska skoj faktiskt, men förbannat svårt. Mycket simulator rekommenderas...

Hade en metanoldriven Raptor 30 jag köpt begagnad och en 8-kanalig sändare till, tror det landade på 4000 för heli + elektronik, 3000 för sändare och ca 1000 för startutrustning. Det här var en billig heli och begagnade grejer, så det springer fort iväg. Sen kostar varje krasch minst en femhundring - och kraschar gör man :brinnerup

Se till att ha hyfsad koll innan du ger dig upp i luften bara, jag hade glömt skruva dit ett servo ordentligt efter att ha mekat lite en gång. Det fick till följd att jag och kompisen fick springa för livet när helikoptern flög runt okontrollerbart och försökte döda oss - Riktigt synd att det inte finns på film. :D

Inget kul att komma ivägen för rotorbladen dock, momentanhastigheten längst ut är på närmre 400km/h och bladen väger tillräckligt mycket för att inte stanna av bara lite hud och kött... Finns en hel del mindre vackra filmer på internet att avnjuta i ämnet närkontakt med rotorblad.

Lite mer flyginspiration:

Last edited:
Märkligt att inte Redbull har byggt en helikopter med vikt/effekt förhållande som en RC variant än. Kanske kommer nästa år.

Men vad ska jag börja med? Säg bara vilken el-modell som helst så jag kan köpa en. Raptor 30?

Hur kan dom ligga och hovra UPPOCHNER !!! :va

Det är "bara" att ställa om pitchen på rotorn, ja och sen lyckas behålla balansen på skiten..

Men rent fysiskt är dit inte svårt, fullstora helikoptrar kan också ställa om pitchen så att dom trycker ner helikoptern mot marken.
Det används ofta när man landar på båtar eller om det blåser mycket tex.

Hur många kilo tryck/inverterad lyftkraft dom kan ge vet jag dock inte, men långt ifrån tillräckligt för att flyga inverterat IAF

Märkligt att inte Redbull har byggt en helikopter med vikt/effekt förhållande som en RC variant än. Kanske kommer nästa år.

Men vad ska jag börja med? Säg bara vilken el-modell som helst så jag kan köpa en. Raptor 30?

Ställ frågan här http://rcheli.se/ så får du säkert tipps på en vettig heli.

Jag var också sugen på att testa RC-helikopter och köpte en T-Rex 450 men den är i minsta laget för vikten av en GoPro, kolla filmen den flyger men får jobba lite väl mycket.

http://youtu.be/KMBkPuSzXL0

Är det filmningen som lockar mest så är nog en enklare multirotor att föredra då dom är stabilare/enklare att flyga. Kolla på www.rcexplorer.se för en enkel men funktionell tricopter, här ett exempel på en av rcexplorers filmer gjord med GoPro och tricopter

http://youtu.be/hU0_tGHlR7g

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back