Köpa ram i tyskland??

#78# skrev:
Och varför skulle det inte gå?? Har funderat lite på detta. Hur faan gör man om jag tex köper en tysk hoj med rasad motor?? Går det då inte att bes efter det att jag har satt dit min motor från min klotade hoj. :confused:

Tycker att det är ganska många luddiga trådar som gäller detta.
Och varför stjäls det så mycket hojar om man nu inte kan använda delarna?

Det blir nejt tror jag, fans på blocket en kille som hadde tagit hem en r1 (jag ville köpa den men inte till det priset). Där stod det uppbygt fordon troligtvis var den smälld och dom bytt ram.Troligtvis samm kör man regnummer och ram/motor nr. Stämmer det inte blir det njet.

björn

Jag har reggat ett antal tysk importerade hojar, och inte fan har de tittat efter något motornummer....det står heller inte någonstans att läsa (briefet)....bara att plocka dit sin klotade hojs motor !! :)

Men givetvis så KAN motorn kontrolleras, så då gäller det att den inte är stulen.

//DFMSWEDEN

DFMSWEDEN skrev:
Jag har reggat ett antal tysk importerade hojar, och inte fan har de tittat efter något motornummer....det står heller inte någonstans att läsa (briefet)....bara att plocka dit sin klotade hojs motor !! :)

Men givetvis så KAN motorn kontrolleras, så då gäller det att den inte är stulen.

//DFMSWEDEN

BP tittar EJ efter motornr, de förs heller ej något register mig veterligt med motornr, varken i Sverige eller utomlands. Tänk dig själv hur det skulle vara om man hade bytt sin motor på garantin o sen varit tvungen att regga om hela skiten :va

Det funkar ju inte.... Ej hållbart i längden....

ecce skrev:
Det blir nejt tror jag, fans på blocket en kille som hadde tagit hem en r1 (jag ville köpa den men inte till det priset). Där stod det uppbygt fordon troligtvis var den smälld och dom bytt ram.Troligtvis samm kör man regnummer och ram/motor nr. Stämmer det inte blir det njet.

björn

killen som sålde dessa maskiner en R1:a och en Gixxer...hade inga papper på hojarna....i tyskland går det bra att regga dem som återuppbyggt fordon, men inte i sverige.

Du måste få med papper på hojen, annars är det kört !

Han på blocket hade inga papper!

Återuppbyggnad= ihopsatt med orginal delar från likadan års mod och kubik.

//DFMSWEDEN

De enda som vet vilket motornr som hör till vilket ramnr är tillverkaren (=general agenten i resp. land)

Från SÄKER källa kan jag berätta följande

I svenska registreringsbevis så finns ej motor nummer nerskrivet, så om en hoj blir stulen, så kan den mer eller mindre sättas i en annan hoj utan några som helst problem (tyvärr)

Men om däremot ÄGAREN till hojen har skrivit ner nummret & sedan hojen blir stulen, så kan han ju ange motornummret i anmälan, så då finns det med OM motorn skulle hittas på en annan hoj.

Därför är det viktigt att alla känner till & skriver ner sitt motornummer OM hojen skulle bli stulen, för man ska ju försvåra så mycket som möjligt för tjuvarna.

// Henke

maxximus skrev:
BP tittar EJ efter motornr, de förs heller ej något register mig veterligt med motornr, varken i Sverige eller utomlands. Tänk dig själv hur det skulle vara om man hade bytt sin motor på garantin o sen varit tvungen att regga om hela skiten :va

Det funkar ju inte.... Ej hållbart i längden....

Men jag har väl inte skrivit något annat heller... :confused:

Register finns visst!....polisen kan med lätthet få tag på ett motor nummer.
De fixar det via general importören, och vid ett motorbyte typ garantier osv...får du ett intyg på motorn samt motornummer. (det fick jag iaf)

//DFMSWEDEN

wonderwizard skrev:
Från SÄKER källa kan jag berätta följande

I svenska registreringsbevis så finns ej motor nummer nerskrivet, så om en hoj blir stulen, så kan den mer eller mindre sättas i en annan hoj utan några som helst problem (tyvärr)

Men om däremot ÄGAREN till hojen har skrivit ner nummret & sedan hojen blir stulen, så kan han ju ange motornummret i anmälan, så då finns det med OM motorn skulle hittas på en annan hoj.

Därför är det viktigt att alla känner till & skriver ner sitt motornummer OM hojen skulle bli stulen, för man ska ju försvåra så mycket som möjligt för tjuvarna.

// Henke

Du har delvis rätt, på mitt regbevis så står motornummer. :tummenupp Men dom kanske börjar utelämna det :confused:

peterz skrev:
Du har delvis rätt, på mitt regbevis så står motornummer. :tummenupp Men dom kanske börjar utelämna det :confused:

då kanske den varit inne för motorbyte, typning, utredning mm ?

Det har aldrig funnits med på de hojar jag ägt iaf.

DFMSWEDEN skrev:
Men jag har väl inte skrivit något annat heller... :confused:

Register finns visst!....polisen kan med lätthet få tag på ett motor nummer.
De fixar det via general importören, och vid ett motorbyte typ garantier osv...får du ett intyg på motorn samt motornummer. (det fick jag iaf)

//DFMSWEDEN

Ja ja lugn o fin, jag klankar inte ner på dig, chill out mutherfu**a :tummenupp
Har inget emot dig...

Jag vet att gen.agenten har register men de är de enda, det skrev jag ovan....

maxximus skrev:
Ja ja lugn o fin, jag klankar inte ner på dig, chill out mutherfu**a :tummenupp
Har inget emot dig...

Jag vet att gen.agenten har register men de är de enda, det skrev jag ovan....

:pannkyss ...inget illa menat....sorry....

HanneZ skrev:
Han menar nog att hans zx9r har blivit stulen, inte att han har snott en zx9r.

Det är ju precis det han menar!!!!!! Att det är skumt med en stulen hoj som han just vill köpa ram till. Och att han dessutom har massa delar liggandes.... LÄS!!!!!! :tummenupp

Som någan annan sa i ett tidigare inlägg...

Vart kommer dom mängderna reservdelarna från tror ni? (förutom undantag på klotade maskiner)

utan igentligen ha nån uppfattning/bakgrund/fakta så skulle jag gissa på att 1/3 - 1/4 av alla prylar som ligger i omlopp har suspekt bakgrund. Vad tror ni?

men åter till topicen.
Kan inte se några problem med att få en ihopbyggd hoj med tysk ram inreggad så länge det står rätt till med papperna på ramen. :tummenupp

Dregen skrev:
Det är ju precis det han menar!!!!!! Att det är skumt med en stulen hoj som han just vill köpa ram till. Och att han dessutom har massa delar liggandes.... LÄS!!!!!! :tummenupp
Ja eller att han har massa delar till zx9r eftersom han haft en tidigare?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman