Köpa rakapparat...

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Nu är jag gammal nog att ha tröttnat på att raka mig med hyvel och har därför tänkt att införskaffa en rakapparat. Dock blir jag lite lätt vilse i pannkakan när jag börjar titta på olika modeller.

De önskemål jag har är:

Apparaten helst ska vara så vattentålig att man kan ha den i duschen eller i alla fall skölja av den under rinnande vatten.

Det ska även finnas möjlighet att byta ut skärytorna mot nya vassa när de blir slöa efter en tids användning.

Sen är det ju positivt om jag inte behöver lägga hela månadslönen på den.

Vad ska jag köpa?

Jag har haft min Philips Philishave 5860 i :va jättemånga år!

Ca 10-12 år!

Funkar prima men det börjar nog bli dags å byta skär nu!

Kostade ca 1500:- då tror jag!

:tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Edit: Bild

Last edited:
Jag har haft min Philips Philishave 5860 i :va jättemånga år!

Ca 10-12 år!

Funkar prima men det börjar nog bli dags å byta skär nu!

Kostade ca 1500:- då tror jag!

:tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Edit: Bild

nämen titta! exakt likadan som jag har jue!

har aldrig behövt byta skär på den dock, jäkligt enkel och bra att göra rent.
dock vet jag inte om den är vattentålig eftersom den bara är att trycka på en knapp och skaka ur.

kan bara instämma med att den är jäkligt bra, förutom att flip-up skäret hugger satan ibland.

fick med en väckarklocka i samma kulör som funkat prima varje arbetsdag de senaste åtta åren :)

Braun Cruzer 3 har jag och den är skitbra. Du ska inte ha en sån där med 3 huvuden på för de är värdelösa, köp en med "helt huvud" på eller vad fan man kallar det.
Den jag har är billig, under tusenlappen tror jag, och den är vattentålig. Bra batteritid också, jag rakar mig varannan-var tredje dag och jag laddar den ungefär en gång i månaden. Skär finns att köpa till för runt 300:- har jag för mig men de håller länge så när det är dags att byta blad kan du lika gärna byta apparat.

Edit/ länk till den apparaten: http://www.pricerunner.se/pl/67-280070/Rakapparater/Braun-2865-priser

Varför? och vilken?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=172889 ja hade valt denna för jag trimmar oftast skägget...
Ja fick en av dedär simpla modellerna för typ 200-300 av morsan för flera år sen, o den funkar fortfarande bra för mig...
Farsan köpte nå panasonic för några år sen o den höll inte länge, nu har han braun han me tror ja o de funkar la bra tror ja, snackar inte rakapparater me honom så ofta :D

Har iaf fått för mig att braun e bra skit...

nämen titta! exakt likadan som jag har jue!

har aldrig behövt byta skär på den dock, jäkligt enkel och bra att göra rent.
dock vet jag inte om den är vattentålig eftersom den bara är att trycka på en knapp och skaka ur.

kan bara instämma med att den är jäkligt bra, förutom att flip-up skäret hugger satan ibland.

fick med en väckarklocka i samma kulör som funkat prima varje arbetsdag de senaste åtta åren :)

Jag fick med oxå en väckarklocka i samma bruntransparanta.... :hihi

Var det bara 8 år sen :va Näh måste vart mer 10 minst känns som 15:va

Last edited:
Olika skärtyper funkar olika bra på olika skäggtyper.

Braun/Panasonic/övriga med "skärhuvud" Dvs ett lövtunnt böjt blad, passar bättre till vissa, medans Philishave's runda skär passar andra människor bättre.

Panasonic hade som sin grej att man skulle raka sig i duschen/skölja rakapparaten i vatten samt använda lödder även med rakapparat så dom är ofta vattentäta, Philishave är nog normalt inte vattentäta, men dom har modeller som är det.

Jag har använt båda systemen, men återfallit till hyvel, alternativt slår jag in skäggstubben med hammare och biter av den på insidan som en riktig norrlänning.

Jag fick med en väckarklocka i samma bruntransparanta.... :hihi

Var det bara 8 år sen :va Näh måste vart mer 10 minst känns som 15:va

japp en sån var det, med läderväska till maskinen och olja o borste.

det kanske var 10 förresten... hmm jo det var det nog fasen nu när jag tänker efter..

annars är nog philips, braun, panasonic och remington de största.

philips kör med roterande huvuden som shugger av stråna.
braun kör med vibrerande lameller som skär.
remington vette fan.

det är ju lite annan känsla beroende på konstruktionen.

om man ska raka längre stubb kanske inte den roterande tekniken är den bästa, hugger lätt.
vibrerande typen är bättre på det kanske
bara en hypotes iofs, men eftersom min glänser när det bara är dags-stubb, då rycker den inte o rakar nästan lika bra som en hyvel.

japp en sån var det, med läderväska till maskinen och olja o borste.

det kanske var 10 förresten... hmm jo det var det nog fasen nu när jag tänker efter..

annars är nog philips, braun, panasonic och remington de största.

philips kör med roterande huvuden som shugger av stråna.
braun kör med vibrerande lameller som skär.
remington vette fan.

det är ju lite annan känsla beroende på konstruktionen.

om man ska raka längre stubb kanske inte den roterande tekniken är den bästa, hugger lätt.
vibrerande typen är bättre på det kanske
bara en hypotes iofs, men eftersom min glänser när det bara är dags-stubb, då rycker den inte o rakar nästan lika bra som en hyvel.

Om man har dragit på rakningen så det blir lite längre så kör jag med min 230V Moser 1400 :yoparty

Jag har tittat lite på denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=210527. Den kan man ju ha i duschen som jag har förstått det. Den är dock jävligt ful men det är ju ingen skönhetstävling...

Annars funderar jag på denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=98345. Dock verkar inte den gilla vatten så bra och det skulle jag ju vilja ha. I alla fall så man kan ha lite rakgel i ansiktet när man rakar sig och sen bara skölja av apparaten...

Jag har tittat lite på denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=210527. Den kan man ju ha i duschen som jag har förstått det. Den är dock jävligt ful men det är ju ingen skönhetstävling...

Annars funderar jag på denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=98345. Dock verkar inte den gilla vatten så bra och det skulle jag ju vilja ha. I alla fall så man kan ha lite rakgel i ansiktet när man rakar sig och sen bara skölja av apparaten...

annars kan du ju alltid göra på det traditionella sättet, rakkniv :yoparty

Har en sådan där rolig Philips, HS8015 kanske den heter. Fungerar väldigt bra faktiskt. Lite svårt att komma åt under hakan, men annars blir det lent och fint :)

Har inte testat just den, men har en Braun SyncroPro 7785, som också har en sån där laddning-/rengöringsstation. Min är ett par år gammal, men den säljs fortfarande och ligger i samma prisklass, så den är säkert liknande prestanda på. Min rakar väldigt nära och bra, och jag har aldrig råkat ut för att den ryckt i något skäggstrå, och då blir det ändå ofta några dagars stubb för mig. Riktigt bra alltså.

Rengöringsstationen är guld. Ren, fräsch och nyladdad rakapparat varje dag. Det ända negativa är väl att rengöringsvätskan kostar en slant, men det är det värt tycker jag.

Fast numera blir det hyvel istället, eftersom jag ändå använder det på huvudet. :D

Jag har en dyr Philshave med tre huven men den irriterar huden lite mycket tycker jag.

Är dessa snällare mot huden?
Braun_8985.gif

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey