Köpa racehoj utan ramnummer - OK?

Det är en gammal fin tradition, detta med handeln av stulna hojdelar. En ekonomi i gråskala där stulna hojar och delar florerat i evigheter.

Många snack med "gamla gubbar" ger vid handen att det alltid vanligt en stor del av hojlivet. Kanske främst så kallade försäkringsbedrägerier.

Redan på 50 & 60 tal existerade försäkringar, och hojarna var dåliga. Man buskörde en sommar, sen var de sopslut, så vissa blev dumpade i vattnet nedanför Södersjukhuset, andra plockades på delar. Sedan var det bara att ringa försäkringsbolaget:crash

Svenska Superbike Cupen drabbades av 80% avhopp ibland när det aviserades "kontroll i depå´n" och de flesta hade en likadan hoj som kördes privat....:hihi

Stulna hojdelar är en gammal insvettad tradition helt enkelt, och företag som Spinning-Wheel köpte på 80 talet vad som helst, av vem som helst.

För att inte tala om Amerikanska motorcyklar, som handlas med papper, ramar och styrhuvuden.

Inte bara Sverige heller, Tyska Mobile.de har många annonser med papper på nyare sporthojar.

Sorry för offtopic, detta har givetvis inget med hojen i tråden att göra.
 
Jag förstår inte denna nojja....

Dels finns där gott om ramar med ett kryssat ramnummer pga att ramen är skrotad. Dessa går utmärkt att köra racing med. Sen går det att köpa ramar utan ramnummer från fabriken, jag hade en R6 ram som var original reservdel och levererades utan ramnummer för att handlaren skulle kunna stämpla in den gamla ramens nummer och slippa regesiktning. Sen har jag 2st KTM ramar utan nummer där temaet som ursprungligen ägde cyklarna stansade in förarens efternamn och en siffra. Måttligt regbart....

För större team som är företag finns där en poäng att köpa fordon som inte är registrerade. Köper du in ett tävlingsredskap får du nämligen lyfta hela momsen. Är det däremot ett vägregistrerat fordon du köper så får du inte lyfta moms, ägaren skall förmånsbeskattas om hen brukar den osv. Ett annat alternativ för privatpersoner är att köpa racehojen i ett annat EU land, då slipper du momsen i utlandet ty den skall betalas i landet där hojen registreras. Sen glömmer man att registrera den och kör den som racemoppe omomsad.

Så att där finns hojar utan möjlighet till reggning är inget konstigt men givetvis skall man göra allt man kan för att undvika att köpa stöldgods. Skulle dock säga att risken är störst när man handlar sina reservdelar beg på EBAY.
 
Lite dumt att använda personnummer om man nu skulle sälja hojen och skaffa sig en ny. Skall man då stansa in sitt person nr på även den ramen och slipa bort på den man säljer. Kommer bli tunna styrhuvuden efter ett tag:)

Nej. Personnummret följt av en förutbestämd siffra om ramnummret är kryssat. Min hoj får alltså 821228-xxxx-01 som nytt ramnummer för sitt mc-id. När jag sedan säljer den och nästa reggar den för mc-id så blir hojens ramnummer det som står där, alltså 821228-xxxx-01. Skulle jag köpa en ny utan ramnummer så kommer jag få stansa in 821228-xxxx-02, eftersom min gamla hoj har 821228-xxxx-01 som ramnummer fortfarande.
Hur tänkte du förresten att en hoj som du satt vinkelslipen i styrhuvudet på skulle gå igenom en besiktning? Alltså inte dekra eller sbp´s besiktning, jag menar innan tävling eller innan bandag. Det nya numret stansas in bredvid det gamla, eller på annan lämplig plats i närheten.
 
Last edited:
....

Om en fin S1000RR -11 (eller välj en annan hoj) kostar typ 85' SEK, hur kan man köpa en racekittad banhoj av samma modell med kryssad ram för stort sätt samma pris? Alltså med märkesutrusting och diverse för 30' (40') monterad på hojen.
(-ja, just idag är det väl tunnt med racehojar på "blocket", men par år tillbaks undrade jag det samma, och flesta lät vara "fortfande maskinellt dugliga"..)
-vore mera än glad om någon kunde upplysa mig med fakta kring orsakerna.. :-)

Alltså, vi som själva har byggt banhojjar med uppdaterat chassie (då är 40' minimum) för några timmars bus om året av privata, surt intjänade och skattade pengar är antingen:
- välställda
- Över snittet intresserade
- Nudel- å vattenberoende
- Dumma I huvudet...


å klart att myter om stöldgods inte håller priserna uppe.....
 
Alltså, vi som själva har byggt banhojjar med uppdaterat chassie (då är 40' minimum) för några timmars bus om året av privata, surt intjänade och skattade pengar är antingen:
- välställda
- Över snittet intresserade
- Nudel- å vattenberoende
- Dumma I huvudet...


å klart att myter om stöldgods inte håller priserna uppe.....

Jag måste vara super dum som bygger 2st out of the box hojjar inför 2016, Men det är ju stöldgods så who cares ;)
 
Det är en gammal fin tradition, detta med handeln av stulna hojdelar. En ekonomi i gråskala där stulna hojar och delar florerat i evigheter.

Många snack med "gamla gubbar" ger vid handen att det alltid vanligt en stor del av hojlivet. Kanske främst så kallade försäkringsbedrägerier.

Redan på 50 & 60 tal existerade försäkringar, och hojarna var dåliga. Man buskörde en sommar, sen var de sopslut, så vissa blev dumpade i vattnet nedanför Södersjukhuset, andra plockades på delar. Sedan var det bara att ringa försäkringsbolaget:crash

Svenska Superbike Cupen drabbades av 80% avhopp ibland när det aviserades "kontroll i depå´n" och de flesta hade en likadan hoj som kördes privat....:hihi

Stulna hojdelar är en gammal insvettad tradition helt enkelt, och företag som Spinning-Wheel köpte på 80 talet vad som helst, av vem som helst.

För att inte tala om Amerikanska motorcyklar, som handlas med papper, ramar och styrhuvuden.

Inte bara Sverige heller, Tyska Mobile.de har många annonser med papper på nyare sporthojar.

Sorry för offtopic, detta har givetvis inget med hojen i tråden att göra.

Det var inte off topic tycker jag. Ville ha en uppfattning kring hur vanligt det är att man har stulna hojar runt om sig på banan. Vidare hur ofta det handlas med stulna grejer vilket jag inte vill vara en del av. Jag har tittat på andra hojar där det även handlat om ursprung från USA och UK.
 
Last edited:
Det var inte off topic tycker jag. Ville ha en uppfattning kring hur vanligt det är att man har stulna hojar runt om sig på banan. Vidare hur ofta det handlas med stulna grejer vilket jag inte vill vara en del av. Jag har tittat på andra hojar där det även handlat om ursprung från USA och UK.

Det förekommer säkert, men hojstölder är inte mer poppis på banan än i resten av hojcommunityt, och det är lite samma med stulna hojar. Iaf såvitt jag märkt.
 
I en sm depå har jag väldigt svårt att tro det handlar om stöldgods, Även på vanliga dagar är nog den % väldigt låg,

Vad som eventuellt/kanske förekommer är att någon tjomme kraschar sin gathoj plockar ihop delarna och sedan sprider dom i en annan kurva där försäkringen gäller.

En depå verkar vara den tryggaste platsen, Vart annars förvarar man maskiner,utrustning,verktyg så öppet utan att det försvinner en penal?
 
Alltså, vi som själva har byggt banhojjar med uppdaterat chassie (då är 40' minimum) för några timmars bus om året av privata, surt intjänade och skattade pengar är antingen:
- välställda
- Över snittet intresserade
- Nudel- å vattenberoende
- Dumma I huvudet...

Förmodligen stämmer man in på alla utom första.
 
Det var inte off topic tycker jag. Ville ha en uppfattning kring hur vanligt det är att man har stulna hojar runt om sig på banan. Vidare hur ofta det handlas med stulna grejer vilket jag inte vill vara en del av. Jag har tittat på andra hojar där det även handlat om ursprung från USA och UK.

Vi kan sammanfatta det hela:
Det är ganska vanligt att banhojar har kryssade ramnummer. De har då köpts som klotade hojar från någon skrot, eftersom de var för dyra att få ihop till orginalskick (EN sidokåpa till en daytona 675 kostar drygt 6000, inte svårt att komma upp i en 5 år gammal hojs värde då efter en lättare marksyning) på en verkstad. Ingen har någonsin ställt sig o blängt på mitt ramnummer förutom vid besiktning innan tävling och en gång innan bandag då jag inte hade regskylt och det krävdes att man hade reggad hoj - vilket jag då hade. Om någon som Ese eller Chronic skulle komma o gapa om att du kör en stulen hoj så säg åt dem att ringa polisen o bevisa det då. Låt dem gapa o gnälla, vill de slita på stämbanden så är det deras problem, du kommer ändå ha skitskoj med din hoj som du köpt för dina skattade pengar. Om någon trots allt skulle bli nyfiken av gapandet så är det ju bara att säga som det är, har svårt att tro att många fler skulle anklaga dig för något efter det, snarare att de skulle skratta o skaka på huvudet.
Enligt försäkringsbolagen är det vanligt att stulna hojar hamnar på banan, vilket vore extremt dumt eftersom motor och ram går att spåra med hjälp av motor och ramnummer. Skulle man dessutom försöka få mc-id på sådan hoj så torskar man. Någon hoj finns säkert, men det är inte vanligt. Ska du tävla så har du inte stulna hojar omkring dig.
 
Vi kan sammanfatta det hela:
Det är ganska vanligt att banhojar har kryssade ramnummer. De har då köpts som klotade hojar från någon skrot, eftersom de var för dyra att få ihop till orginalskick (EN sidokåpa till en daytona 675 kostar drygt 6000, inte svårt att komma upp i en 5 år gammal hojs värde då efter en lättare marksyning) på en verkstad. Ingen har någonsin ställt sig o blängt på mitt ramnummer förutom vid besiktning innan tävling och en gång innan bandag då jag inte hade regskylt och det krävdes att man hade reggad hoj



Jag är den sista som skulle bli upprörd, eller ens bry mig...

Verkar jag vara en hobbypolis?

Skingra omedelbart alla såna tankar.
 

Skulle du sagt i antal så skulle jag definitivt hålla med dig för jag tror att de flesta stulna hojar säljs i delar, körs på gatan av Muhammed utan hjälm, eller är rena försäkringsbedrägeri etc.
Men procentuellt så tror jag du har fel av den anledningen att det är så mycket enklare att köra en stulen hoj på bana än på gatan där man direkt blir jagad av haffa ifall man saknar registreringsskylt.
 
Skulle du sagt i antal så skulle jag definitivt hålla med dig för jag tror att de flesta stulna hojar säljs i delar, körs på gatan av Muhammed utan hjälm, eller är rena försäkringsbedrägeri etc.
Men procentuellt så tror jag du har fel av den anledningen att det är så mycket enklare att köra en stulen hoj på bana än på gatan där man direkt blir jagad av haffa ifall man saknar registreringsskylt.

Ja, men i tävlingssammanhang tror jag det blir lite knepigare, så jag misstänker helt utan underbyggande data, att det jämnar ut sig lite. det förekommer antagligen i högre grad bland rena banåkningar, och i mindre grad bland tävlande.
 
Vi kan sammanfatta det hela:
.... Om någon som Ese eller Chronic skulle komma o gapa om att du kör en stulen hoj så säg åt dem att ringa polisen o bevisa det då. Låt dem gapa o gnälla, vill de slita på stämbanden så är det deras problem..

med all respekt, väldigt märklig "exempel" - jag fattar inte ironin eller skämtet.
Jag har aldrig varit och spanad andras hojar eller annat som de eventuellt gör lagligt/"vitt" eller olagligt/"mindre vitt...
 
Last edited:
Verkar jag vara en hobbypolis?

Skingra omedelbart alla såna tankar.

Nej, var lite hastig med orden och ber om ursäkt för det.

med all respekt, väldigt märklig "exempel" - jag fattar inte ironin eller skämtet.
Jag har aldrig varit och spånad andras hojar eller annat som de eventuellt gör lagligt/"vitt" eller olagligt/"mindre vitt...

Nyss skulle man ju hålla sig långt bort från alla andra i depån om man körde med kryssad. Ram/utan ramnummer? Det torde ju tyda på att du tycker det känns som en kul att springa o kolla ramnummer hos grannarna. Visst, för att helt få bort rykten som går i de tankebanor du visade upp innan borde man kanske kräva mc-id även på bandagar för att sålla bort eventuellt stöldgods, det vore kanske något.

Tanken var: "Skulle det komma någon som menar att din hoj är stöldgods..." På samma sätt som du direkt högg och tyckte att man skulle stå avsides om man inte hade ramnummer och något om samvete yadayada. Inte att kalla dig hobbydetektiv.
 
Jag köpte en produktionsram helt utan ramnummer till min hoj när jag jag behövde byta den.
Ramen hade streckkod kvar från Kawasaki men har aldrig fått ett ramnummer.
Så det finns ramar som aldrig fått ramnummer med.
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top