Köpa R6:a eller Gixxer 600?

tyoma

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2010
Hoj
R6:a
Sugen på att köpa en hoj, det jag tvivlar på nu det är att jag inte kan bestämma mig om det ska vara R6:a eller Gixxer600 (99-02).

Det jag måste gemföra nu är: försäkring, hästar, vikt, något som brukar går sönder på de där modellerna, osv...

Utseendemäsigt så tycker jag att båda är fina.

Vad skulle ni rekommendera?

r6 har inte insprut förren -03
gixxer har insprut från -98 på 750in, vet inte när den kom på 600an men 00-02 har det garantarat iaf.
Av den anledningen hade jag valt gixxern alla dagar.

En Sverigesåld lågmilare i gott skick med få ägare med ifylld servicebok föredrar jag framför importerad hoj utan servicebok, utan historia oavsett antal "miles"/"km".
Men här är lite recensioner
http://www.motorcyclenews.com/MCN/b...Bike-Reviews/Yamaha/Yamaha-YZF-R6-1998-2001-/
http://www.motorcyclenews.com/MCN/b...ke-Reviews/Suzuki/SUZUKI-GSX-R600-1996--2000/
http://www.motorcyclenews.com/MCN/b...ke-Reviews/Suzuki/SUZUKI-GSX-R600-2000--2004/
När jag läser ovan så verkar R6 98-01 alltid OK , GSX-R 600, köp inte äldre än 2001

Last edited:
ja, gixxer 750 har jag oxå tänkt på, undrar bara om det bli stor skilnad på försäkrings premie mellan 600 och 750.
Den största skillnaden är nog mellan olika försäkringsbolag....Och tänk på villkoren... Jag funderade på en GSX-R 750 2001 2300mil som låg på 40000kr på blocket. Suzuki märkesförsäkring erbjöd mig helförsäkring för ca 12000kr/år med 25000kr i självrisk vid skada på hojen. Jag skall alltså betala 12000+25000=37000kr innan bolaget lägger ut nått vid skada. För en hoj jag köpt för 40000kr! Helt sjukt som jag ser det! Då kan enbart trafik eller halvförsäkring vara bättre. Tycker jag.
Och kolla med många bolag Länsförsäkringar (bra om du har andra försäkringar, helst också bank hos dom), Gjensidige, Folksam, Svedea, If, Trygghansa, Bilsport&MC. För det är jätteskillnader. Suzuki Hayabusa enbart trafik typ 27000kr/år till ca 4000kr/år hel (det är ju en touringhoj enligt det bolaget som jag såg i nån tråd här på sporthoj)

Helt klart en gixer. Finns mycket som strular på dem tidigare r6 finns många trådar om det. Älskar min gixer

Har du bara regnr och personnummer så håller försäkringsbolagen reda på resten vikt/effekt. Tycker det är mest en smaksak vilken hoj man vill ha, cbr 600 och zx6r är inte dumma heller.:tummenuppJag skulle framför något märkeshysteri köpa den hojen som ger dig mest för pengarna kontra, skick, servicestatus, årsmodell, mil, historik etc.

Helt klart GSX-R 600, generation -01 till -03, kan vara den bästa hoj jag haft än så länge. Rolig som få.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park