Köpa R1 från -98, men blir jättedyrt?

Frankie019

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2014
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6 99
Hej!
Ska kolla på en R1 från -98 i helgen och var inne på Länsförsäkringar och sökte. Det visade sig att det skulle kosta kanske 300-400:- i månaden den aktiva månaderna. Står i pappret att dom är skrivna som 55kw!

När jag ringde för att tala med dom förut nekade dom det och räknade på 110kw så det skulle kosta mig 1200:- / mån.

Hur får ni som äger en billig R1 från -98 att äga den billigt?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
De kör andra hojar i 15-20 år och samlar på sig skadefria år. Sen sparar de pengar från år 1 och betalar av det hela under de åren de sen orkar köra R1:an... typ...

Kolla runt med alla bolag vad premien hamnar på. Menar ALLA bolag nu.
Det kommer inte att bli billigt, men kanske någon 10:a hit eller dit.
 

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Ort
Trelleborg
Hoj
XT660X - 06
Sen spelar ju andra saker in som gör att din premie kanske är dyrare än andra, Ålder, Hur många år med MC kort, Olyckor med mc/bil tidigare, var man bor.

betalar 4000:- hel/hel år, bor i en by, 24år, kompisen som är 24 och bor i närmaste staden hade fått ge 6000:- för samma försäkring/bolag, med min hoj.
 

Baptisten

Medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Surahammar
Hoj
KTM Duke II
6800 kr, avställningsbar. Länsförsäkringar tror jag att jag har (återkommer). 32 år gammal pojk. Surahammar, garage, villa.
 

Frankie019

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2014
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6 99
Är 25, tog kortet förra året. Guldkund hos länsförsäkringar.
Men fattar inte att dem räknar ut ca 272:- men i telefon blev det helt plötsligt 1200:-!?
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Jag betalar drygt 180:- i månaden för min gamla häck (zx9r -98), 75Kw är den ursprungsreggad som och när jag ringde bolaget visste hon inte riktigt vad det var för en hoj och vad hon skulle klassa in den efter, efter lite chattande fram och tillbaka medans jag spelade med fick jag henne att klassa in den som touringhoj, hon skulle bara veta hur många hästar den har, oj oj oj:hihi
 
Last edited:

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Är 25, tog kortet förra året. Guldkund hos länsförsäkringar.
Men fattar inte att dem räknar ut ca 272:- men i telefon blev det helt plötsligt 1200:-!?

Men köp försäkringen via internet där det står 272 i månaden då?
25 år o försäkrar en R1 för 1200 i månaden är väl inget att klaga över, jag är 32 o försäkrar en zx6r för 2600/månad, halvförsäkring.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Kanske att webformuläret går på den registrerade effekten medan människan du pratar med i telefon går på ursprungseffekten som försäkringsbolagen har gjort ända sedan de fattade att det inte finns en enda i verkligheten strypt R1:a.
 

Frankie019

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2014
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6 99
Men dem kan väl inte kontrollera om jag köper försäkringen på webben? Klart dom är med på att det är effekt i den! Tänkte mest om jag gör allt genom webben då priset är billigare..
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Men dem kan väl inte kontrollera om jag köper försäkringen på webben? Klart dom är med på att det är effekt i den! Tänkte mest om jag gör allt genom webben då priset är billigare..
Om du kvaddar den så blir det ju lite problem då du inte varit helt ärlig när du försäkrat den...
Aka. försäkringen gäller inte i värsta fall och i bästa fall så sänker de bara ersättningen.

Sen tror jag inte de är "med på" att det är effekt i den. Du skenförsäkrar den på fel effekt inte att de är med på det.
 

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
gsx 1100
det man inte vet lider man inte av , teckna förs via web visar det sig när du får hem papper att den är dyrare , så har du 2 veckor på dig o byta bolag ,,, gör inte saker svårare än vad det är
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Om inte jag missminner mig så står det väl på nätet att du inte kan teckna den där, utan måste ringa för att få fullfölja teckningen. Så priset som står på nätet gäller ej.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Jag pröjsar 10 000kr hel hel för min gixxer 750 från 90-tal. Det är dyrt att ha roligt! Men så är det också roligt att ha roligt, så det funkar trots allt.
 

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Ort
t
Hoj
japansk riskokare
Standardfelet på dessa hojar är väl att 2'ans växel hoppar ur. Är inte speciellt dyrt att åtgärda om man gör det själv och beställer reservdelar från USA istället för från den lokala Yamaha-handlaren. Inte är det speciellt svårt heller om man tar sig tid.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top