Köpa PSP eller annan underhållningspryl?

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Godkväll!

Behöver lite råd. Söker en smidig underhållningsmakapär om vissa kvällar när man ligger på luckan.

Vill kunna ligga och kolla lite serier/film, vilket kanske är det främsta syftet. Men ett stort bonus om man kan lira lite kul spel.

Första tanken är PSP. Ett klok val, eller finns det något bättre? Någon som har erfarenhet av PSP? Krångligt att komprimera filmer, batteritid, roliga spel, bra bild/ljudkvalitet, etc etc?

Tack på förhand, korsord är inte lika trevligt som en trevlig film!:tungan

Kan bara hålla med, iphone !! fast batteritiden suger men det finns väl 230 volt i närheten ??

Psp är en rolig sak och konvertering av film är inte så farligt finns ett o annat program att dra hem för det.

största nackdelen är batteritiden som är på ca 3h

Gillar du "evighets-spel" är nintendo DS underbart. Finns så jäkla många spel som i sin enkelhet är grymma! Man fastnar i dagar :D

Jag köpte ett psp för några veckor sen. Mest för jag fick höra att man kan slanga hem gamla spel till den och att det finns mycket spel på diverse torrentsajter. Du tankar hem spel på nätet, se till att du byter firmware i den bara så den tar fulspel. Det finns bra instruktioner på nätet. OBS. Du måste kolla att den du köper inte har för ny firmware i eller att du råkar autouppdatera den via autouppdateringsfunktionen (wlan) för i värsta fall blockas den och du är rökt.

Psp är bakåtkompatibel med gamla ps, sen kan du även köra olika emulatorer, surfa via wlan osv med den. Förutom det som du redan räknat upp själv, dvs kolla film o likn. I min har jag just nu gta4, Tony hawk 1 och nyaste tekken. Allt på ett 4gigs minneskort. Planen är att slänga i de gamla ff-spelen och ge mig ut på en nostalgitripp efter jag knäckt dessa. Det är faktiskt rätt soft att kunna ligga i sängen o lira Tony hawk. :)

Batteritiden är helt ok, iaf om du kör med lurar. Skulle uppskatta att jag kan lira nonstop 6-8h med lurar, 6 utan typ. Att ladda psp med nätagg går snabbt.

Jag tycker det är en kalaskonsoll just för kontrollen är skön (gamla hederliga ps1-kontrollen), finns hur mycket som helst att slanga hem och skärmen är stor o skön att vila ögonen på. På många av de nyare titlarna kan man även lira mot en polare som också har psp. Fick duktigt med stryk i tekken av polarens 7-åriga grabb häromdan...

Se till att köpa senaste utgåvan bara. Tror den heter psp 3000 slim eller nått sånt. Den påstås ha bättre skärm och vara snabbare än föregångarna. Tänk även på firmwaren!

EDIT: iPhone i all ära men den duger inte att spela något vettigt på. Ett psp med ett hyfsat minneskort rockar dessutom inte loss på mer än 2500kr och ännu billigare om du köper beggat.

Last edited:
Jag köpte ett psp för några veckor sen. Mest för jag fick höra att man kan slanga hem gamla spel till den och att det finns mycket spel på diverse torrentsajter. Du tankar hem spel på nätet, se till att du byter firmware i den bara så den tar fulspel. Det finns bra instruktioner på nätet. OBS. Du måste kolla att den du köper inte har för ny firmware i eller att du råkar autouppdatera den via autouppdateringsfunktionen (wlan) för i värsta fall blockas den och du är rökt.

Psp är bakåtkompatibel med gamla ps, sen kan du även köra olika emulatorer, surfa via wlan osv med den. Förutom det som du redan räknat upp själv, dvs kolla film o likn. I min har jag just nu gta4, Tony hawk 1 och nyaste tekken. Allt på ett 4gigs minneskort. Planen är att slänga i de gamla ff-spelen och ge mig ut på en nostalgitripp efter jag knäckt dessa. Det är faktiskt rätt soft att kunna ligga i sängen o lira Tony hawk. :)

Batteritiden är helt ok, iaf om du kör med lurar. Skulle uppskatta att jag kan lira nonstop 6-8h med lurar, 6 utan typ. Att ladda psp med nätagg går snabbt.

Jag tycker det är en kalaskonsoll just för kontrollen är skön (gamla hederliga ps1-kontrollen), finns hur mycket som helst att slanga hem och skärmen är stor o skön att vila ögonen på. På många av de nyare titlarna kan man även lira mot en polare som också har psp. Fick duktigt med stryk i tekken av polarens 7-åriga grabb häromdan...

Se till att köpa senaste utgåvan bara. Tror den heter psp 3000 slim eller nått sånt. Den påstås ha bättre skärm och vara snabbare än föregångarna. Tänk även på firmwaren!

EDIT: iPhone i all ära men den duger inte att spela något vettigt på. Ett psp med ett hyfsat minneskort rockar dessutom inte loss på mer än 2500kr och ännu billigare om du köper beggat.

Tackar för tipsen. Just hemkommen så strosa förbi game och såg att det nya psp 3000 släpps 1 oktober (typiskt jag som ville köpa ett i helgen!).

Hur ska man få reda på vilken firmware det är? Är det inte senaste firmwaren iom att det är senaste utgåvan?

Tackar för tipsen. Just hemkommen så strosa förbi game och såg att det nya psp 3000 släpps 1 oktober (typiskt jag som ville köpa ett i helgen!).

Hur ska man få reda på vilken firmware det är? Är det inte senaste firmwaren iom att det är senaste utgåvan?

Hej.

Nej den jag menar är den senaste psp. Den som finns ute nu alltså. Ang firmwaren så är det där lite lurigt för köper du flong nytt så vill de oftast inte bryta förpackningarna och då kan du inte få reda på vilken firmware som finns i. Beggat så är det ju en helt annan sak såklart.. När jag köpte mitt så chansade jag eftersom en polare hade köpt veckan innan på samma affär och killen sa att mitt kom från samma leverans.

Mjukvaran i när man köper nytt är oftast "näst senaste", som jag förstått det och det är ok. Så länge du inte har senaste så spelar det ingen roll. Psp är ej "nedgraderbar" just därför. Det är därför du inte får autouppdatera eller lägga in den senaste manuellt. Då är det kört.

Ett psp med rätt firmware ger dig grym valuta för pengarna just för det finns sjukt mkt spel och det även tar gamla ps-titlar mm.. En bonus till det hela är att kör du från minneskort i stället för genom "kassett" får du ännu bättre batteritid då pspt inte behöver använda den mekaniska läsaren. Köp!

Lika bra spel fast det ena är billigare?

Teknikmässigt så finns det inget som slår psp.Dessutom har pspt en stor och trevlig skärm till skillnad från N DS. Vad ett N DS kostar har jag ingen aning om men priserna lär vara ganska samma.

Teknikmässigt så finns det inget som slår psp.Dessutom har pspt en stor och trevlig skärm till skillnad från N DS. Vad ett N DS kostar har jag ingen aning om men priserna lär vara ganska samma.

Min kommentar var mest menad som en nördig retrokommentar om att nes var bra som fan. :)

Min kommentar var mest menad som en nördig retrokommentar om att nes var bra som fan. :)

Jag håller med dig. Jag har alltid gillat Nintendo själv men på teknikfronten har de alltid legat efter. Nintendos trumfkort har varit spelen och ev marknadsföring av deras konsoller..?

Jag jämförde ingenting, jag bara tipsade om en trevlig leksak man kan göra ganska mycket med. Vad gäller priset så såg jag att TS sett nya PSP för ~3000:- vilket är dubbla priset mot en DS.
Jag själv har ingen aning om vad man kan göra/inte göra med PSP så om teknikbiten tänker jag inte säga något.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla