Köpa plattskärm. Vilken är bäst?

• Thread starter Thread starter Jonathan
  • Start date Start date
Jonathan skrev:
Funderar på att köpa plattskärm nu till skruttburken här:)

Har väl inte några avancerade krav utan den ska funka bra och ha hyfsad responstid.

Vilken tycker ni är bäst?

Är rätt sugen på denna
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artid=SAM913NSI

Mvh Jonathan

Kan rekommendera Hyundai L90D+ istället för den. Har själv en L90D+, och är grymt nöjd.
Fördelarna gentemot Samsungen är att L90D+ har bättre fysiska inställningsmöjligheter (pivotfunktion m.m), inbyggda högtalare (kassa, men de finns där!) och den har även en digital ingång om du har eller tänkt skaffa grafikkort med DVI.
Dessutom är L90D+ bättre än konkurrenterna när det gäller kvalitén på själv skärmen också, om man skall tro diverse recencenter.
Har fått några utmärkelser som du kan se här:

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=HYL90DPL

Kort sagt: Kostar en tusing extra, men den rekommenderas varmt!

Jonathan skrev:
Funderar på att köpa plattskärm nu till skruttburken här:)

Har väl inte några avancerade krav utan den ska funka bra och ha hyfsad responstid.

Vilken tycker ni är bäst?

Är rätt sugen på denna
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artid=SAM913NSI

Mvh Jonathan

Köpte mig en Samsung 913N för ett par veckor sedan och jag är riktigt nöjd med skärmen. Bra ljusstyrka, inga släpeffekter när man spelar spel o s v.....bara och köp:)

gleb skrev:
Köpte mig en Samsung 913N för ett par veckor sedan och jag är riktigt nöjd med skärmen. Bra ljusstyrka, inga släpeffekter när man spelar spel o s v.....bara och köp:)

Okey, verkar som ni är väldigt nöjda med skärmen. Det får det nog bli den:)

isse skrev:
ingen DVI = köp ej.

/N
Köper du extra dyra kablar till stereon också? Ursäkta min skepticism, men jag har stått i butiker och jämfört olika TFT-skärmar med DVI resp analog ingång samt läst en massa tester om detta. Är det nån som kan se skillnad? I så fall, vad är skillnaden?

Last edited:
Jonathan skrev:

Glöm det, han vet uppenbarligen inte vad han snackar om.

Visst, DVI ger en aning skarpare bild, men på de flesta skärmarna kan du inte uppfatta någon skillnad om du använder analog eller digital ingång, särskilt inte för gemene man som inte är bildofil...

Digitalt är lite bling bling. Gör ingen jätteskillnad, men det är tufft! :rolleyes:

edit. Neb - Jo, vissa påstår att de ser "stooor skillnad", men det är litegrann som mp3:or. Vissa ljudofiler tycker 192 kbps mp3:or låter skit jämfört med CD-kvalité, medan en annan inte hör någon som helst skillnad...

Last edited:
Jag kör min Samsung Syncmaster 181t med DVI.
Måste bara säga att det blev skillnad som på natt och dag, mycket skarpare bild. Speciellt när man kör i 1280x1024.

Hmm. Blir lite kluven här. Vissa säger att det är mycket stor skillnad på digital ingång jämfört med analog. Andra inte. :va

Antar att det är som så mkt annat. För en glad amatör räcker det gott med analog ingång och för alla "tuffa" grabbar som vill vara top of the line så är det DVI som gäller..:)

Eller?

Jonathan skrev:
Hmm. Blir lite kluven här. Vissa säger att det är mycket stor skillnad på digital ingång jämfört med analog. Andra inte. :va

Antar att det är som så mkt annat. För en glad amatör räcker det gott med analog ingång och för alla "tuffa" grabbar som vill vara top of the line så är det DVI som gäller..:)

Eller?

Jätteskillnad är det inte, men bättre. Kan man motivera den ekonomiska mellanskillnaden för sig själv, så har man i alla fall möjligheten. Man målar inte in sig i ett hörn så att säga.

Generellt sett så gör DVI stor skillnad om man kommer upp is upplösning. Allt över 1024x768 mår bra av DVI.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg