Köpa pistol men vart?

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Glocken e väl känd för å va lika driftsäker som en B18 ungefär?
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Hmm, är det inte just det man gör på Glocken, släpper endast med avtryckaren? Annars borde det ju vara ganska tungt att skjuta med en glock vilket det inte är :va

Skyttet i sig är ju inte svårt men det runt omkring däremot :brinnerup
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Hmm, är det inte just det man gör på Glocken, släpper endast med avtryckaren? Annars borde det ju vara ganska tungt att skjuta med en glock vilket det inte är :va

Skyttet i sig är ju inte svårt men det runt omkring däremot :brinnerup

http://www.youtube.com/watch?v=-e_3Ihpq9T4

Som du ser så spänns endast slagstiftet upp till en viss del, avtryckaren tar det sista. Anledningen är att det inte skall finnas kraft att antända tändhatten vid slagstiftsbrott eller om det släpper av annan anledning.
 

Dalafalo

Alltid retar det nån
Gick med
24 Sep 2005
Ort
Dala
Hoj
RC211V
Varför inte prova på lite gammaldags skytte? Med svartkrutsrevolver cal.44 då kan du få köpa min gamla antika Colt 1860 Army (förnicklad), men den är inte billig, betalade 20 000 spänn för den 2006, och behåller den om jag inte får samma för den, men licensfri är den, har en likadan i rostfritt stål med licens tillverkad i början av 80:talet av Colt. Eller så kan jag tänka mig att byta bort den mot vassa trimdelar till en Cheva 454 motor, vassa toppar, vass kam å dyligt. ;-)
 
Last edited:

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Det där sket Christer Petterson nog i....

http://skytteforum.com/

Edit: Antar att du inte ens har licens för pistol? Då får du vara nöjd om du kan skaffa en glock inom det närmaste året...

Först ska du vara aktiv medlem i en skytteklubb, sedan så ska du inte vara dömd för något under dom 5 senaste åren... (Har för mig att det är 5år)

Dessutom måste du ha varit aktiv medlem i klubben i minst 6månader och ha skjutit 3st guldserier innan du får söka licens på .22 Sedan så brukar det ta 6månader till innan du får söka licens på andra vapen...
Många klubbar kräver även att du ska gå några tävlingar varje år!

Jag har ingen erfarenhet av detta själv förutom att farsan var aktiv pistolskytt för några år sedan :)
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Hmm, är det inte just det man gör på Glocken, släpper endast med avtryckaren? Annars borde det ju vara ganska tungt att skjuta med en glock vilket det inte är :va

Skyttet i sig är ju inte svårt men det runt omkring däremot :brinnerup
Det inte hårdheten i trycket som gör den knepig att skjuta med.
Men Glockens tryck är väldigt "svampigt" och odistinkt jämfört med andra vapen ämnade för precisionsskytte.
Den har dessutom en rätt kort visirlinje vilket inte gör det lättare, särskilt på längre avstånd.
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Om du har möjlighet så prova andra alternativ än Glock. Rätt vad det är så hittar du nån pistol du verkligen gillar. Glock är en utmärkt pistol men inte för precisionsskytte som nämnts tidigare men ska du bara skjuta för skojs skull så...
Vill du skjuta riktigt tajta träffbilder så välj nåt med single-action (SA) avtryckare istället för Glock.
I mitt fall blev det Heckler & Koch USP Expert

titta även på www.egun.de utöver skytteforum.com
Köp Handvapenguiden och se om du hittar nåt du fastnar för :tummenupp

PM'a frågor till mig om du vill ha seriöst svar. Skrämmande mycket blaj i en så allvarlig tråd :(
 
Last edited:

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Ni vet att ni är sjuka va? Inte nog att K-man pekar ut vart man skall köra 300 km/h, han hittar rätt pistol ifall man inte klarar av det oxå:krama
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Om du har möjlighet så prova andra alternativ än Glock. Rätt vad det är så hittar du nån pistol du verkligen gillar. Glock är en utmärkt pistol men inte för precisionsskytte som nämnts tidigare men ska du bara skjuta för skojs skull så...
Vill du skjuta riktigt tajta träffbilder så välj nåt med single-action (SA) avtryckare istället för Glock.
I mitt fall blev det Heckler & Koch USP Expert

titta även på www.egun.de utöver skytteforum.com
Köp Handvapenguiden och se om du hittar nåt du fastnar för :tummenupp

PM'a frågor till mig om du vill ha seriöst svar. Skrämmande mycket blaj i en så allvarlig tråd :(

Snöade faktiskt in på en H&K expert efter att ha läst en del sidor från US och den verkar ju riktigt trevlig!
Men sen är det ju en prisfråga också, jag som bara vill dra ut och skjuta av någon kartong då och då vill inte behöva lägga ut en jävla massa stålar på en pistol som gör samma jobb som en G17 med lite mer precision.
Men jag ska helt klart försöka testa lite fler pistoler än Glocken, ska se vad de andra har att skjuta med och sen brukar de bjuda över någon tjomme med massa pistoler då och då för uppvisning av bland annat feta Magnum-pickadoller :)
Jag ska även försöka hitta en vettig sluggbössa att jaga vildsvin med men man kan ju hoppas att de släpper lite på reglerna så man får jaga med 9mm inom kort :gnissla
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Ni vet att ni är sjuka va? Inte nog att K-man pekar ut vart man skall köra 300 km/h, han hittar rätt pistol ifall man inte klarar av det oxå:krama
Haha, what can I say? :D Det här är ju mina två hobbies och områden jag är lite duktig på så varför inte lämna vettiga svar isf allt annat blaj och spam som fyller 50% av SH.com ?
Ställen man kör 300 på...? :va Det var längesen det diskuterades ju... men sa jag nåt tokigt då eller?

Ja, jag är nog lite sjuk. Har skjutit dynamiskt med min Desert Eagle .44 magnum :D
(bara en match för skojs skull. Klart olämplig pistol för det ändamålet men det var väldigt roligt och YT-filmen har över 12000 visningar)

http://youtu.be/KVXjmMzM3eE

Till TS: Ja en beg Glock 17 av tidig årsmodell får man väldigt billigt men en ny kostar som en beg Expert så då hade jag rekommenderat Experten ändå. Lika driftsäker som Glocken men lite mer allround. Budget?

PS, jakt med enhandsvapen är inget att sträva efter ;)
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Ja, jag är nog lite sjuk. Har skjutit dynamiskt med min Desert Eagle .44 magnum :D
(bara en match för skojs skull. Klart olämplig pistol för det ändamålet men det var väldigt roligt och YT-filmen har över 12000 visningar)

http://youtu.be/KVXjmMzM3eE

Till TS: Ja en beg Glock 17 av tidig årsmodell får man väldigt billigt men en ny kostar som en beg Expert så då hade jag rekommenderat Experten ändå. Lika driftsäker som Glocken men lite mer allround. Budget?

PS, jakt med enhandsvapen är inget att sträva efter ;)

Ahh, nu blev man ju inte mindre sugen när man fick se den där rullen :kär Det får nog bli vad skit som helst i 9mm-klassen och sen ta sig vidare till det där så det blir lite rekyl i pryttlarna.
Vad går en sån där pjäs på här i Sverige? Kostar kulorna typ 10:-/styck eller? :brinnerup
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
En bit över 20000 kr för en ny DE i Sverige. Annan finish än svart kostar extra. Begagnade, äldre generationer går att hitta under 10000 kr men de blir ofta 'safe-queens' en sån som mest ligger i skåpet eftersom de inte är speciellt hanterliga heller :D

Billigaste .44-ammo (Sellier & Bellot) kostar runt 5 kr/st
 

Snowman89

Guest
Jag har faktiskt också funderat lite på att ta upp skyttet igen. Tävlade en del i luftgevärs/pistol skytte för många år sedan, vart också en del 22 long samt ett större gevär som jag glömt namnet på. Men hur går man egentligen tillväga om man vill prova på gevär eller pistolskytte igen?

Har försökt komma i kontakt med skytteklubben här i linköping utan större framgång. Brukar skytteklubbarna ha någon "prova på"-dag för folk som är lite äldre än 10-15år?
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Ställen man kör 300 på...? :va Det var längesen det diskuterades ju... men sa jag nåt tokigt då eller?

Nej för tusan, tvärtom. Faktum är att jag är på gång att ta mig dit och "provköra" sträckan. Tack för tipset.

Nu när vi ändå är inne på ämnet vapen skall jag berätta en sak som hände mig för länge sen. Åkte upp till Sthlm för att tatuera mig. Bodde på nåt sunkigt vandrarhem vid Zinken. Delade rum med en riktig luring. Han ville sälja en revolver. Jag vet ingenting om vapen men han stod på sig så vi åkte ut till en park och provsköt pickan. Det var det värsta jag hört, det ekade ju för helvete över hela stan. Vet inte varför men jag köpte den för 500:-, tysktillverkad va den. Sen hade jag den hemma i 20 år utan att röra den (vapen skrämmer mig). Till slut lämnade jag den till en kompis (jägare) i Sundsvall. Näää, jag tror jag håller mig till motorcyklar :)
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Nej för tusan, tvärtom. Faktum är att jag är på gång att ta mig dit och "provköra" sträckan. Tack för tipset.

Nu när vi ändå är inne på ämnet vapen skall jag berätta en sak som hände mig för länge sen. Åkte upp till Sthlm för att tatuera mig. Bodde på nåt sunkigt vandrarhem vid Zinken. Delade rum med en riktig luring. Han ville sälja en revolver. Jag vet ingenting om vapen men han stod på sig så vi åkte ut till en park och provsköt pickan. Det var det värsta jag hört, det ekade ju för helvete över hela stan. Vet inte varför men jag köpte den för 500:-, tysktillverkad va den. Sen hade jag den hemma i 20 år utan att röra den (vapen skrämmer mig). Till slut lämnade jag den till en kompis (jägare) i Sundsvall. Näää, jag tror jag håller mig till motorcyklar :)

Tysk revolver ... det var möjligen inte en Korth ? (iofs svårt att tro att en "luring" har en sån) ... men även utan papper å licens så är dom värda multum å lite till :näsblod
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Korth? Näää, det känner jag inte igen. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad den hette men den var ganska liten, ingen Clintanrevolver alltså :confused:
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag har faktiskt också funderat lite på att ta upp skyttet igen. Tävlade en del i luftgevärs/pistol skytte för många år sedan, vart också en del 22 long samt ett större gevär som jag glömt namnet på. Men hur går man egentligen tillväga om man vill prova på gevär eller pistolskytte igen?

Har försökt komma i kontakt med skytteklubben här i linköping utan större framgång. Brukar skytteklubbarna ha någon "prova på"-dag för folk som är lite äldre än 10-15år?

Skum skytteklubb.
Pistolskytteklubbarna brukar vara lite aviga, ety det drar åt sig konstigt folk.
6,5 (svensk mauser, som antagligen var det "större geväret" som du sköt med) brukar vara lite militäriskt, men kontakta en jaktskytteklubb, http://www.ostgotajsk.se/ till exempel om du är intresserad av omväxlande skytte med gevär/bössa.
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top