Köpa parallellimporterad hoj från actionsports - erfarenheter?

• Thread starter Thread starter copse
  • Start date Start date
Där jag bor finns 2 firmor som handlar med import varav den ena funnits med bra länge och min bror köpte sin GSX-R där.
Nu finns också ett nyare företag som heter Stibix.. de har bra priser och lämnar full garanti!

Jag vet inte men det känns ändå alltid bättre med sv-sålt varför vet jag egentligen inte men det har man alltid hört så man är väl hjärntvättad.

Vad jag själv vet är att så länge hojen funkar är import perfekt.. om du får något problem som inte firman kan laga så är det inte kul för då måste hojen skickas tillbaka till Tyskland t.ex för lagning och kan ta lååååång tid.

Stibix tar 114.000 för en R1-05:a och lämar uppemot 15-20 % på Dainese, Arai, Shoei tillbehör !!

Men jag vet ingen som köpt där.. de verkar lite wierd people som jobbar där men om allt funkar så låter det ju bra.
Tänkte shoppa mina tillbehör där i alla fall som hjälm osv.

http://www.stibix.se/
http://www.bikepoint.se/

Eureka skrev:
Där jag bor finns 2 firmor som handlar med import varav den ena funnits med bra länge och min bror köpte sin GSX-R där.
Nu finns också ett nyare företag som heter Stibix.. de har bra priser och lämnar full garanti!

Värt att tänka på är att om den "lilla" importören går i konkurs, så är dina garantier i praktiken inte värda mer än pappret som dom är skrivna på.

copse skrev:
Har en kompis som är sugen på att köpa en KTM supermotard.

Han fick tips om en firma som parallellimporterar fabriksnya hojar - www.actionsports.se

Har sökt å läst flera importtrådar och fått uppfattningen att det är en ganska bra deal att importera, om allt är i sin ordning. Vad jag förstått så dom är billigare att köpa men man får sänka priset en aning när man säljer.

Såhär skriver actionsports.se om garantin: Vi som importör lämnar två års fabriksgaranti på registrerade motorcyklar. Mindre garantireparation kan görs på lokal motorcykelverkstad, större reparation utföres i vår egen verkstad.

Verkar väl schysst?

Tänkte bara höra om nån har hört nåt om just actionsport.se? Dom hade inga priser på KTM, men priset på en r1:a 05 tyckte jag var föga imponerande. 1000kr lägre än godtycklig mchandlare jag hittade på blocket.

Vad tror ni?

//Roger

Har varit ner flera ggr, då det är enda Mc-handlaren på min hemort och bland annat köpt servicedelar, de har även en s.k "inbytespärm" de tar inte inbyten men köper man hoj där och berättar vad man skall sälja så noterar de om man vill, så kan de upplysa kunder som är ute efter begagnat, jag köpte min hoj via telenummer till ägaren via dem från "inbytespärmen"

Tror inte de gör så mycket verkstadsarbeten än just sedvanlig service på nyare hojar.

De har varit med i reportage i en lokals tidningsblaska, går rätt bra för dem, säljer mycket hojar, så konkurs är nog ingen risk, tror även hemleverans inom cca en 15 mils-radie ingår vid köp.

Last edited:
NoPinky skrev:
Värt att tänka på är att om den "lilla" importören går i konkurs, så är dina garantier i praktiken inte värda mer än pappret som dom är skrivna på.

Du har fel

NoPinky skrev:

Har också frågat dessa firmor om det här men inte fått ngt bra svar.
Garantin skall ju följa med hojen så visst ha man en garanti.. men du kanske får ta en tripp till Tyskland för att få den fixad :)

2ono skrev:

Kan du då vara snäll och upplysa mig om vem som tar på sig garantiansvaret om importören går i konkurs?

Att bara säga "Du har fel" är inte så upplysande...

EDIT: Jag har ingenting emot att bli rättad när jag har fel.
Men du har inte rättat mig, bara hävdat att jag har fel.

Last edited:
Bra att tänka på är om hojen man köper är en hoj som finns i Sverige och om hojen har europa beteckning.

I annat fall kan det bli svårt för den verkstaden du vänder dig till att ta hem delar till din hoj då dom inte har "fischer" för din hoj samt att delarna som är till den hojen inte passar just till din hoj.

NoPinky skrev:
Kan du då vara snäll och upplysa mig om vem som tar på sig garantiansvaret om importören går i konkurs?

Att bara säga "Du har fel" är inte så upplysande...

EDIT: Jag har ingenting emot att bli rättad när jag har fel.
Men du har inte rättat mig, bara hävdat att jag har fel.

Sorry
Men garantin på en ny hoj kan den gälla i flera länder . Dessa uppgifter skall enligt bestämmelserna ges till konsumenten.

Garantin är juridiskt bindande för dem som utfärdat den, och på de villkor som anges i marknadsföringen och i själva garantibeviset. :tummenupp

2ono skrev:
Sorry
Men garantin på en ny hoj kan den gälla i flera länder . Dessa uppgifter skall enligt bestämmelserna ges till konsumenten.

Garantin är juridiskt bindande för dem som utfärdat den, och på de villkor som anges i marknadsföringen och i själva garantibeviset. :tummenupp

Tack, det var bättre!

Efter att ha läst på lite i handlingarna som följde med Banditen är jag dock fortfarande lite skeptisk.
Om villkoren i service/levernasboken till en Suzuki som är sidomimporterad från tyskland, är liktydiga med villkoren i en som är såld via KGK, luktar det problem lång väg.
Kortfattat kan man säga att Europagarantin är någon form av "alla aktoriserade Suzukihandlare i Europa är skyldiga att se till att reklamationer åtgärdas så att du nödtorftigt kan ta dig hem till svedala, där din handlare sedan är skyldig att åtgärda felet-garanti".

Detta skulle i slutändan kunna leda till att om den lilla importören går i konkurs och du vänder dig till en svensk aktoriserad handlare, med en reklamation av sådan art att hojen ändå är körbar och trafiksäker, får till svar: "Sorry, du får åka till Tyskland med det där, ha en bra dag."
:3freak

NoPinky skrev:
Tack, det var bättre!

Efter att ha läst på lite i handlingarna som följde med Banditen är jag dock fortfarande lite skeptisk.
Om villkoren i service/levernasboken till en Suzuki som är sidomimporterad från tyskland, är liktydiga med villkoren i en som är såld via KGK, luktar det problem lång väg.
Kortfattat kan man säga att Europagarantin är någon form av "alla aktoriserade Suzukihandlare i Europa är skyldiga att se till att reklamationer åtgärdas så att du nödtorftigt kan ta dig hem till svedala, där din handlare sedan är skyldig att åtgärda felet-garanti".

Detta skulle i slutändan kunna leda till att om den lilla importören går i konkurs och du vänder dig till en svensk aktoriserad handlare, med en reklamation av sådan art att hojen ändå är körbar och trafiksäker, får till svar: "Sorry, du får åka till Tyskland med det där, ha en bra dag."
:3freak
Precis garantin är ju egentligen en extraförmån men är lagstadgad , och man kan vara ganska säker på om den inte gäller i sverige så får man problem.

Tror inte KGK vill se sidoimport och gör vad dom kan för att hindra detta med dåliga inbytspriser , garantier som ej gäller hemma eller nekande till goodwill åtagande mm.
Men som sagt va kolla innan ni köper och var garantin gäller det finns undantag. :tummenupp

Billig i inköp men har du garanti åtgärder så kan d bli värre ,,,,,,
tro mig , jag bor i köping.
köpt min 1:a o sista där.
lyckligtvis min förra hoj.

copse skrev:
Har en kompis som är sugen på att köpa en KTM supermotard.

Han fick tips om en firma som parallellimporterar fabriksnya hojar - www.actionsports.se

Har sökt å läst flera importtrådar och fått uppfattningen att det är en ganska bra deal att importera, om allt är i sin ordning. Vad jag förstått så dom är billigare att köpa men man får sänka priset en aning när man säljer.

Såhär skriver actionsports.se om garantin: Vi som importör lämnar två års fabriksgaranti på registrerade motorcyklar. Mindre garantireparation kan görs på lokal motorcykelverkstad, större reparation utföres i vår egen verkstad.

Verkar väl schysst?

Tänkte bara höra om nån har hört nåt om just actionsport.se? Dom hade inga priser på KTM, men priset på en r1:a 05 tyckte jag var föga imponerande. 1000kr lägre än godtycklig mchandlare jag hittade på blocket.

Vad tror ni?

//Roger

"Svenska Hojhandlare, typ auktoriserade för en visst märke, suger...... :huvet åtminstone här runt Stockholm... :4skrika

Går man in på A*A MC, MC-Varu*et, D*n M* osv så känner man sig som "något som katten släpat in", -"Jaha. va fan vill du då...? Köpa hoj? Jaha..., vad gör du här då pucko!?, ska du precis som alla andra stå här och snacka skit och förstöra min dyrbara tid (är ju kaffe-paus snart!) och inte köpa en hoj bums? Lämna en hoj i inbyte, ja, ja, här kommer ett skambud...."

Till dessa lokala handlares försvar så måste jag dock säga att MC-Varu*et har bra personal på tillbehör och reservdelar!

Så... :) Köpte i juli -00 min -99 Firestorm fråm Actionsports. Då ville MC-Varu*et ha 100.000 kr för en ny -00, och jag fick betala 82.000 kr för en ny -99 hos Actionsports, svårt val? Gjorde därpå 100-mil-service där, därefter inga problem, fixat service själv, och inga mekansika problem, så hantering av ev. reklamationer kan jag inte uttala mig om...

Även haft kompisar som som handlat hos tex MC-Kompaniet, stor eloge för att man då får 20-25% rabatt på tillbehör, skinnställ osv inom 2-3 månader efter hojinköp, skulle väl aldrig hända hos våra lokala Tokholmshandlare?!

Så... stor eloge till dessa pararellimportörer som nog varit med dra ner hojpriserna i Sverige, prisskillnaden mellan Sverige och övriga Europa är nu lägre, tack vara dessa sidoimportörer, fortsätt stödja dom!

Nackdel? Nja, hmm, när jag skulle IF-Honda-försäkra min pararellimporterade Firestorm, så var jag tvungen få den besiktigad hos en Aukoriserad Honda-verkstad. Lelle i Uppsala skulle ta 1.200 kr, MC-Varu*et skulle ha 800 kr, men kronjuvelen av Hondaverkstäder i Sthlm, HelaHojen på Södermalm, tog 350 kr!

Så... var inte rädd handla från pararellimportörerna!

/B

2ono skrev:
Precis garantin är ju egentligen en extraförmån men är lagstadgad , och man kan vara ganska säker på om den inte gäller i sverige så får man problem.

Tror inte KGK vill se sidoimport och gör vad dom kan för att hindra detta med dåliga inbytspriser , garantier som ej gäller hemma eller nekande till goodwill åtagande mm.
Men som sagt va kolla innan ni köper och var garantin gäller det finns undantag. :tummenupp

Exakt, det finns alltid undantag och de är aldrig till konsumentens fördel...
Tar man och lusläser villkoren för de olika märkenas Europagarantier, så misstänker jag att de är ganska snarlika oavsett märke och från vilket land den kommer.
Dvs det låter bra i marknadsföringen men när det kommer till kritan så är det bara någon form av mobilitetsgarati vid reklamationsberättigade fel.

Mina 0,02€

Mc-kompaniet i väring e super ,,,,,, dom har ja åxå haft o göra med ,,
bara + kredit till dom grabbarna ,,

benkar skrev:
"Svenska Hojhandlare, typ auktoriserade för en visst märke, suger...... :huvet åtminstone här runt Stockholm... :4skrika

Går man in på A*A MC, MC-Varu*et, D*n M* osv så känner man sig som "något som katten släpat in", -"Jaha. va fan vill du då...? Köpa hoj? Jaha..., vad gör du här då pucko!?, ska du precis som alla andra stå här och snacka skit och förstöra min dyrbara tid (är ju kaffe-paus snart!) och inte köpa en hoj bums? Lämna en hoj i inbyte, ja, ja, här kommer ett skambud...."

Till dessa lokala handlares försvar så måste jag dock säga att MC-Varu*et har bra personal på tillbehör och reservdelar!

Så... :) Köpte i juli -00 min -99 Firestorm fråm Actionsports. Då ville MC-Varu*et ha 100.000 kr för en ny -00, och jag fick betala 82.000 kr för en ny -99 hos Actionsports, svårt val? Gjorde därpå 100-mil-service där, därefter inga problem, fixat service själv, och inga mekansika problem, så hantering av ev. reklamationer kan jag inte uttala mig om...

Även haft kompisar som som handlat hos tex MC-Kompaniet, stor eloge för att man då får 20-25% rabatt på tillbehör, skinnställ osv inom 2-3 månader efter hojinköp, skulle väl aldrig hända hos våra lokala Tokholmshandlare?!

Så... stor eloge till dessa pararellimportörer som nog varit med dra ner hojpriserna i Sverige, prisskillnaden mellan Sverige och övriga Europa är nu lägre, tack vara dessa sidoimportörer, fortsätt stödja dom!

Nackdel? Nja, hmm, när jag skulle IF-Honda-försäkra min pararellimporterade Firestorm, så var jag tvungen få den besiktigad hos en Aukoriserad Honda-verkstad. Lelle i Uppsala skulle ta 1.200 kr, MC-Varu*et skulle ha 800 kr, men kronjuvelen av Hondaverkstäder i Sthlm, HelaHojen på Södermalm, tog 350 kr!

/B

benkar skrev:

Eftersom jag är en stark anhängare av Murphys lag, är jag tyvärr övertygad om följande.

1: Importören skulle gå i konkurs dagen efter jag hämtat hojen.

2: Hojen skulle vara ett tvättäkta måndagsexemplar.

3: Garantierna skulle inte gälla i Sverige.

:3freak :huvet

NoPinky skrev:
Eftersom jag är en stark anhängare av Murphys lag, är jag tyvärr övertygad om följande.

1: Importören skulle gå i konkurs dagen efter jag hämtat hojen.

2: Hojen skulle vara ett tvättäkta måndagsexemplar.

3: Garantierna skulle inte gälla i Sverige.

:3freak :huvet

1. Både MC-Kompaniet och Actionssports har varit i farten, utan att konka, sedan typ -98, och man torskar "bara" handpenning a cirka 10% om det skulle hända. Som jag tycker/känner, så är det lika stor risk att att A*A MC konkar en onsdag, när tillräckligt många Tokholmare inser vilka klåpare dom är... :gnissla

2. Så är det, eller... :fyllisar Japan Japansson skruvar ihop sina hojar på olika sätt beroende på vilken kund i tex Europa det är... En väl ihopskruvad CBR1000 till HondaSverige, och så en lite löst ihopskruvad CBR1000 till Europalagret... tror du på det själv? :3freak

3. Grundgarantin gäller... Är bara eventuell utökad garanti, tex Hondas 5-års-garanti som inte gäller. Den kräver att man man lämnar in sin hoj på verkstad för service, men vem f...n har råd med det, är inte SÅ svårt byta olja mm själv...

/B

benkar skrev:
1. Både MC-Kompaniet och Actionssports har varit i farten, utan att konka, sedan typ -98, och man torskar "bara" handpenning a cirka 10% om det skulle hända. Som jag tycker/känner, så är det lika stor risk att att A*A MC konkar en onsdag, när tillräckligt många Tokholmare inser vilka klåpare dom är... :gnissla

2. Så är det, eller... :fyllisar Japan Japansson skruvar ihop sina hojar på olika sätt beroende på vilken kund i tex Europa det är... En väl ihopskruvad CBR1000 till HondaSverige, och så en lite löst ihopskruvad CBR1000 till Europalagret... tror du på det själv? :3freak

3. Grundgarantin gäller... Är bara eventuell utökad garanti, tex Hondas 5-års-garanti som inte gäller. Den kräver att man man lämnar in sin hoj på verkstad för service, men vem f...n har råd med det, är inte SÅ svårt byta olja mm själv...

/B

1: Om AVA elle DinMc konkar rör mig inte i ryggen, då resten av återförsäljarnätet är skyldiga att leva upp till de garantier som KGK utfärdar.
10%? De övriga 90% torde du vara skyldig något kreditinstitut och de vill garanterat ha sina pengar.

2: Nej det tror jag inte, men jag tror på Murphy... :rolleyes:

3: Den intressanta frågan är, vilket har varit uppe tidigare i tråden:
Vem ansvarar för garantin om importören av en parallellimporterad hoj går i konkurs?

NoPinky skrev:
1: Om AVA elle DinMc konkar rör mig inte i ryggen, då resten av återförsäljarnätet är skyldiga att leva upp till de garantier som KGK utfärdar.
10%? De övriga 90% torde du vara skyldig något kreditinstitut och de vill garanterat ha sina pengar.

2: Nej det tror jag inte, men jag tror på Murphy... :rolleyes:

3: Den intressanta frågan är, vilket har varit uppe tidigare i tråden:
Vem ansvarar för garantin om importören av en parallellimporterad hoj går i konkurs?

1. 10%... Dom övriga 90% betalar man/jag ju inte till handlaren innan jag kan krama/ta på/se min nya hoj, när jag hämtar ut den.... Har dom konkat så att jag inte får en hoj, får dom inte röra mina pengar... :arsele Anser som sagt det som ganska otroligt att tex Actionssports eller MC-Kompaniet konkar helt plöstsligt. MEN.. har ju funnits/finns andra lite mer suspekta handlare, som konkat och lurat sina kunder, men nu handlade frågan om Actionsports....

2. Murphys lag gillar jag, 5.200 mil med en pararellimporterad Honda, inte en trasig glödlampa ens, måste vara för jävligt... :D

3. Garanti... Tror Actionsports och MC-Kompaniet är firma/män nog ta tag i grundgarantin, och om dom konkar, så är det ändå en "Europa-garanti" i botten...

En fråga... Hur många här på SH har haft garantiärenden, inom 1 år, på sin Japanska hoj?

/B

Last edited:
Bor nästan granne med dem (eller gjorde, tror de har flyttat sina lokaler) men de är väldigt trevliga och jag har inte hört något dåligt från dem förutom från andra mc-handlare som inte gillar dem av någon konstig anledning :va

Men är det som de andra här påpekar att det blir problem med garantijobb och vid inbyte vid senare tillfälle så kan de där tusenlapparna kvitta. Skiljer det inte mer än så så skulle jag hellre köpa svensksålt.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka