Köpa oreggad importhoj

CeeJay

Semi Rookie
Gick med
30 Jan 2007
Ort
Lund
Hoj
Fireblade -00
Har hittat en importhoj från Tyskland som verkar riktigt schysst, men är oerfaren vad som gäller för att regga in en importerad cykel i Sverige.

Någon som har några erfarenheter av det???

Vad behövs för papper? Vad är det för speciella krav på hojen? Kostnader för inreggning? Samt andra saker man kanske inte tänker på om man är oerfaren.

En annan sak är att, den trots att den är en -00a, enligt säljaren bara gått drygt 800 mil. Tycker det verkar väldigt lite... Finns det en risk att mätarna är skruvade bakåt och finns det några sätt att kolla om detta verkligen stämmer?
 
Har hittat en importhoj från Tyskland som ...QUOTE]

Du behöver få med tyska regpapprena, kostar cirka 2000pix att regga. Beroende på hoj kan du "vinna eller tappa" en årsmodell med lite tur/otur

kring -00 kan hojen vara "helfordonsgodkänd" då sitter det en typ-bricka nånstans på den, utan den e hojen mer eller mindre skrot.

Skkriv ordentligt kvitto på id-nr och vem du köper av iom att ni inte kan göra vanligt ägarebyte
 
Sen tror jag även att det krävs att hojen är i orginalskick för att bilprovningen ska godkänna den. Så vet jag att det är med bilar i alla fall..
 
Sen tror jag även att det krävs att hojen är i orginalskick för att bilprovningen ska godkänna den. Så vet jag att det är med bilar i alla fall..




Mja, däremot krånglar Svenska besiktningen om det står inskrivet i de tyska papprerna, tex slip-on, bytta backspeglar, bytta fotpinnar osv osv

Jag har reggat en ALLT utom orginal tyskhoj utan problem, men med rena papper.
 
Har hittat en importhoj från Tyskland som verkar riktigt schysst, men är oerfaren vad som gäller för att regga in en importerad cykel i Sverige.

Någon som har några erfarenheter av det???

Vad behövs för papper? Vad är det för speciella krav på hojen? Kostnader för inreggning? Samt andra saker man kanske inte tänker på om man är oerfaren.

En annan sak är att, den trots att den är en -00a, enligt säljaren bara gått drygt 800 mil. Tycker det verkar väldigt lite... Finns det en risk att mätarna är skruvade bakåt och finns det några sätt att kolla om detta verkligen stämmer?



är det zx7r:en som twinmoto säljer som du är intresserad av?
 
Bara så jag hänger med: står den i Sverige? Vet du varför ägaren inte reggat den?

Att regga är lätt. Det du behöver i ett giltigt registreringsbevis i original (kan vara 1-3 blad) att visa upp hos Bilprovningen. Allt som allt går "försvenskningen" på ca 2 000 kr.

Enligt Bilprovningen ska hojen vara "serieproducerad" och i "standardutförande" för att gå igenom. Rena hembyggen, fajters etc där kanske sving, gaffel etc är bytt är således rätt körda. Ett slipon, andra fotpinnar mm tror jag knappast de slår ned på men som sagt, det är alltid säkrast att det inte står i regpappren, då kan det bli lite gnälligt.

Att försöka verifiera mätarställningen är, liksom att få ägar/servicehistorik, svårt nog här hemma. På en importhoj är det av naturliga skäl än mer vanskligt. Visst kan den bara gått 800 mil men säsongen är längre i Tyskland så många hojar borde ju rent teoretiskt rulla längre per säsong.
 
Bara så jag hänger med: står den i Sverige? Vet du varför ägaren inte reggat den?

Att regga är lätt. Det du behöver i ett giltigt registreringsbevis i original (kan vara 1-3 blad) att visa upp hos Bilprovningen. Allt som allt går "försvenskningen" på ca 2 000 kr.

Enligt Bilprovningen ska hojen vara "serieproducerad" och i "standardutförande" för att gå igenom. Rena hembyggen, fajters etc där kanske sving, gaffel etc är bytt är således rätt körda. Ett slipon, andra fotpinnar mm tror jag knappast de slår ned på men som sagt, det är alltid säkrast att det inte står i regpappren, då kan det bli lite gnälligt.

Att försöka verifiera mätarställningen är, liksom att få ägar/servicehistorik, svårt nog här hemma. På en importhoj är det av naturliga skäl än mer vanskligt. Visst kan den bara gått 800 mil men säsongen är längre i Tyskland så många hojar borde ju rent teoretiskt rulla längre per säsong.


Här hemma är det väl iof ganska lätt? Ett fax från VV så har du senaste 3 ägarna. Ett samtal till Bilprovningen ger senaste 3 besiktningarna till samma fax, eller till mailen.

Sen finns det ju tusen sätt att finta en köpare, men det är ju iaf värt att kolla så mycket man kan.
 
Min Hoj reggades som den står nu idag. Med Hurric slipon UTAN insatts Mullrade hela 99dB på 5650varv. Gränsen är 103dB
sitter även andra Blinkers på ( e märkta) och andra backspeglar. Var inga konstigheter.

Håller med föregående inlägg.. varför reggar inte han som tagit in den till sverige??
 
Min Hoj reggades som den står nu idag. Med Hurric slipon UTAN insatts Mullrade hela 99dB på 5650varv. Gränsen är 103dB
sitter även andra Blinkers på ( e märkta) och andra backspeglar. Var inga konstigheter.

Håller med föregående inlägg.. varför reggar inte han som tagit in den till sverige??


Håller man på med gråimport så är det bättre att låta köparen göra första registreringen, av alla tänkbara skäl:rolleyes:

Dessutom får köparen bli första & enda ( tills vidare ) ägaren.

Jag köpte en hoj i Skåne som var importerad men inte reggad. De flesta vet ju att det är problemfritt så länge den har rena papper. Eller så förklarar säljaren det.
 
Här hemma är det väl iof ganska lätt? Ett fax från VV så har du senaste 3 ägarna. Ett samtal till Bilprovningen ger senaste 3 besiktningarna till samma fax, eller till mailen.

Sen finns det ju tusen sätt att finta en köpare, men det är ju iaf värt att kolla så mycket man kan.

Joråvars...är hojen hyfs ny är det ju inga probs, det är ju värre med gamla klassiker som jag gillar. Besiktningshistorik 10 år gammal har då inte jag lyckats få fram iaf. Men på så pass gamla hojar är å andra sidan alltid skicket mer intressant än vad mätaren visar.

Det går säkert att luska reda på en hel del i tyskland också (om man har mkt tid och kan tyska). I annat fall får man nog lära sig att leva med en viss osäkerhet kring hojens tidigare liv
 
Låter ju inte som en allt för krånglig procerdur då.

Tack för åsikterna
 
Har reggat ett par hojar. Det papper du MÅSTE ha med från tyskland heter Fartzeugbrief (tror det stavas så).

Sedan kostar regbes 1880:-

Då är det vanliga krav som vid en registreringsbesiktnig.

Vet inte hur skitnoga dom är med lyktor och så men på en XR med endurolyse jag köpte, så satte jag på en kåsalykta fram med en insats från Volvo 240.

"Sitter ju på tusentals bilar så då funkar den väl på din hoj" sa han bara och den gick igenom utan problem.
Så helt original behöver det ju inte heller vara.

Lycka till!! :tummenupp
 
Har reggat ett par hojar. Det papper du MÅSTE ha med från tyskland heter Fartzeugbrief (tror det stavas så).

Sedan kostar regbes 1880:-

Då är det vanliga krav som vid en registreringsbesiktnig.

Vet inte hur skitnoga dom är med lyktor och så men på en XR med endurolyse jag köpte, så satte jag på en kåsalykta fram med en insats från Volvo 240.

"Sitter ju på tusentals bilar så då funkar den väl på din hoj" sa han bara och den gick igenom utan problem.
Så helt original behöver det ju inte heller vara.

Lycka till!! :tummenupp


problem kan väl uppstå om du fastnar i en flygande besiktning och konstapeln underkänner din lykta, det är ju inte alltför ovanligt att polisen och besiktningen inte alltid talar samma språk! åkte själv dit med en alldeles NYBESIKTIGAD bil där besikningsmannen inte hade någontong att anmärka men det hade ju givetvis polisen:va , visade upp protkollet och sa att bilen e alldeles nykollad men det gav han blanka fan i, han skulle bara hitta fel på den å se det gjorde han så jag fick en månad på mig att åtgärda och komma in till närmsta station för att "släcka" tvåan:näsblod
 
problem kan väl uppstå om du fastnar i en flygande besiktning och konstapeln underkänner din lykta, det är ju inte alltför ovanligt att polisen och besiktningen inte alltid talar samma språk! åkte själv dit med en alldeles NYBESIKTIGAD bil där besikningsmannen inte hade någontong att anmärka men det hade ju givetvis polisen:va , visade upp protkollet och sa att bilen e alldeles nykollad men det gav han blanka fan i, han skulle bara hitta fel på den å se det gjorde han så jag fick en månad på mig att åtgärda och komma in till närmsta station för att "släcka" tvåan:näsblod


Jo jag vet.....har lite liknande erfarenheter.

De pratar inte riktigt samma språk de där :huvet
 
Regga in min hoj i förra veckan med både slipon och miniblinkers, inga problem så länge sakerna är e märkta
 
Hur blire om man ...låt oss säga;

importerar en hoj, med tyska plåtar osv. och bara åker med som den är, gratis vägskatt, ingen bes vartannat år, ingen dyr försäkring. å blir man stoppad, så pratar man antingen tÿska eller "lånat den av polaren jürgen från bremen" som är på besök i stan för tillfället...

:va
 
Hur blire om man ...låt oss säga;

importerar en hoj, med tyska plåtar osv. och bara åker med som den är, gratis vägskatt, ingen bes vartannat år, ingen dyr försäkring. å blir man stoppad, så pratar man antingen tÿska eller "lånat den av polaren jürgen från bremen" som är på besök i stan för tillfället...

:va

då kan du likagärna köra utan plåtar eller falskreggat ungefär?
oförsäkrat osv..
 
då kan du likagärna köra utan plåtar eller falskreggat ungefär?
oförsäkrat osv..

nä....var inte det som va grejjen. har du inga plåtar alls, så åker du på det. men har du tyska skyltar, så ställer man till det för svenska polisen. jag har importerat lite bilar, som jag åkt runt med i väntan på reg bes, av div skäl. dom flesta kliar sig i huvet å typ "eh ok, hur löser man detta", slutar med att man får åka vidare i 99,9% av fallen inom 2 minuter. Men har man inga plåtar alls, eller skrapat ramnummer så åker man direkt på flera punkter, men har man en schysst båge med eu-plåtar, varför ska det vara olagligt? inte är det förbjudet att testa en kusins hoj, kusinen kommer från tyskland, han e på besök här...

:va
 
nä....var inte det som va grejjen. har du inga plåtar alls, så åker du på det. men har du tyska skyltar, så ställer man till det för svenska polisen. jag har importerat lite bilar, som jag åkt runt med i väntan på reg bes, av div skäl. dom flesta kliar sig i huvet å typ "eh ok, hur löser man detta", slutar med att man får åka vidare i 99,9% av fallen inom 2 minuter. Men har man inga plåtar alls, eller skrapat ramnummer så åker man direkt på flera punkter, men har man en schysst båge med eu-plåtar, varför ska det vara olagligt? inte är det förbjudet att testa en kusins hoj, kusinen kommer från tyskland, han e på besök här...

:va

Inte riktigt samma sak, men för en finne i Finland är det inte tillåtet att köra en svenskregistrerad bil utan att man är familjemedlem eller att ägaren sitter med i bilen. Kanske nåt liknande här?
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top