Köpa olja vart?

Tickandet är inget du botar med en bra olja. Du har troligen för stort spel mellan kam/ar och en eller flera ventiler. (antar att r6orna har mekaniska tryckare med schims?)

Någon mer som har ett uttalande om detta, en kompis som är galen på yamahamotorer (dock i synnerhet båtmotorer men har även kört R1 själv) menade att det kan va oljan som är felet. Annars äre väl bara till att ställa ventilerna 1300 mil "för tidigt" , eller ?
 
Någon mer som har ett uttalande om detta, en kompis som är galen på yamahamotorer (dock i synnerhet båtmotorer men har även kört R1 själv) menade att det kan va oljan som är felet. Annars äre väl bara till att ställa ventilerna 1300 mil "för tidigt" , eller ?

Har du bara rätt viskositet på oljan så är det knappast den som är felet.
Endera så har du oställda ventiler (eller ngn annat mekaniskt), eller också hör du i syne! ;)

/J
 
Jag kör också på Statoil: Racingway HP 25W-50 i HD:n. Det är en erkänt helt suverän olja för trimmade HD:s. Plåtrent under kolvarna och fina foder på gamla 1200:an. Det är ju dock en bilolja (till skillnad från Racingway 15W-40) så den är ju inte så lämplig i en sporthojsmotor pga kopplingen.

(Har dock Racingway 15W-40 i lådan. Shell Donax Dextron II i kopplingen)

/J
 
Last edited:
Har du bara rätt viskositet på oljan så är det knappast den som är felet.
Endera så har du oställda ventiler (eller ngn annat mekaniskt), eller också hör du i syne! ;)

/J

Vet faktiskt inte vad racingoljan är, men ska pröva 10w40 nu, eller?
Ska checka dem så snart det går, men det är vanligt att folk tror att det tickar mycket :)
 
Vet faktiskt inte vad racingoljan är, men ska pröva 10w40 nu, eller?
Ska checka dem så snart det går, men det är vanligt att folk tror att det tickar mycket :)

Nu förstår jag inte vad du menar igen. Men Statoils Racingway för MC är på 15W-40 och är lagom för din hoj, om det nu var det du undrade. Tjockare ska den inte ha.

Mvh
Jörgen
 
Nu förstår jag inte vad du menar igen. Men Statoils Racingway för MC är på 15W-40 och är lagom för din hoj, om det nu var det du undrade. Tjockare ska den inte ha.

Mvh
Jörgen

Okey lagom är bra i det här fallet då eller?
10w40 är alltså typ ingen skillnad?

Mvh
Frankel
 
Nu förstår jag inte vad du menar igen. Men Statoils Racingway för MC är på 15W-40 och är lagom för din hoj, om det nu var det du undrade. Tjockare ska den inte ha.

Mvh
Jörgen

Håller med! 50 olja är i princip bara anpassad för bankörning och onödigt tjock. Det är vad jag har fått reda på iaf. En bra 15-40 olja bör vara optimal.

/Rickard
 
Okey lagom är bra i det här fallet då eller?
10w40 är alltså typ ingen skillnad?

Mvh
Frankel

Nej det är ingen skillnad när motorn är varm. 10W-40 är ju ngt tunnare när motorn är kall vilket kan vara ngt bättre för den som tex har problem med att det smäller när man lägger i växeln med nystartad hoj.
 
Håller med! 50 olja är i princip bara anpassad för bankörning och onödigt tjock. Det är vad jag har fått reda på iaf. En bra 15-40 olja bör vara optimal.

/Rickard

Det tycker jag också. Jag tycker att ni ska gå på den oljeviskositet som anges i hojens manual för den klimatzon ni befinner er i (svårare än så gör iaf inte jag det) och det är högsta sannolikt 15W-40 alt 10W-40 som anges där. En 50-olja är som sagt för tjock för vanlig användning i de flesta moderna glidlagrade japanska sporthojsmotorer.

50-olja är dock legio i HD men det är ju luftkylda och helt rull-och kullagrade motorer det... Dessutom har HD en annan och tunnare olja i kopplingen.

Mvh
Jörgen
 
FUnkar utmärkt!

Då får du en delsyntet med betydligt mer syntetinnehåll än de flesta delsynteter har som default. (brukar ligga runt 30%)
Själv hade jag nog blandat 3 synt + 2 mineral!

:Bugar

Tack för svaren!

Hur kan jag gå till väga när jag blandar?

Blanda direkt i hojen fattar jag ju själv att det fungerar, men går det att blanda ihop exvis en 5l dunk där man har 70/30 i och sen bara fylla på me´?
 
:Bugar

Tack för svaren!

Hur kan jag gå till väga när jag blandar?

Blanda direkt i hojen fattar jag ju själv att det fungerar, men går det att blanda ihop exvis en 5l dunk där man har 70/30 i och sen bara fylla på me´?

Absolut!

Å när du byter efter dina 500 mil eller vad du nu åker så har ju oljan MINST halva sin livslängd kvar, och du kan hälla den i din andrabil eller nåt, istf å bara kasta den i återvinningen.
Recykling i dess prydno!
(att jag i min tur sedan tar DEN oljan och oljar mina slipers med...har jag aldrig sagt! :D)
Då får man miljöflarnarna på sig...
 
Absolut!

Å när du byter efter dina 500 mil eller vad du nu åker så har ju oljan MINST halva sin livslängd kvar, och du kan hälla den i din andrabil eller nåt, istf å bara kasta den i återvinningen.
Recykling i dess prydno!
(att jag i min tur sedan tar DEN oljan och oljar mina slipers med...har jag aldrig sagt! :D)
Då får man miljöflarnarna på sig...

Ok :tummenupp

:va Men varför duger den 500mils körda oljan i bilen och inte i knarren ?

Många frågor blir det! :tungan
 
:D Ok då kör jag 1000mil istället då! :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Kan du gott göra...men det som gäller, och ligger till grund för t.ex garantier osv, är fabrikens rekommendationer...
Sen att dessa är superkonservativa, och tar hänsyn till att folk kkör på asfaltsavkok från Kazakstan är en annan femma!
Ser man t.ex på kvalite´tskraven från fabrikerna så är de väldigt lågt ställda, och det är mot detta man relaterar bytesintervallet.

Sen att du och jag i västvärlden får tag i 3 ggr så bra olja, gör ju att vi kan ta ut svängarna lite.
1000 mil är hur lugnt som helst, såvida du inte bara småfiser runt korvkiosken med massor av kortkörningar.
Men trots allt får man i slutändan känna efter när det kan vara dax för byte.
En sporthoj med nästan 4 liter i tråget klarar sig ju längre än en stånka med knappt hälften.
Så beroende på volym så får man fundera lite på bytesintervallet.


I en luftkyld desutom relativt långslagig maskin (som din) lever ju oljan ett hårdare liv dessutom, så kör man då INTE helsyntet, så kanske man kan nöja sig med ca 700 mil, där börjar de flesta oljor att tappa stinget litegranna, dock minst ett byte/säsong
 
Last edited:
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top