Köpa nytt. Varför?

Tankar om vad det innebär å köpa ett fordon...

Att köpa fordon är att köpa sig en utgift.
Jag vet inte om det är typiskt svenskt att alltid räkna med att fordonen hela tiden har ett värde hit eller dit?
Köper man inte ett fordon för att använda?
Och använder man fordonet så slits det och man måste serva fordonet, det blir aldrig nytt eller i nyskick om man använder fordonet.
Skulle man slänga ut stålar på att få fordonet i nyskick, vad har det då kostat, var det värt det hela, och vilket är syftet?
Och så måste man fundera på allt man kostat på ett fordon av extrautrustning och ombyggnader. Har man gjort de för att man själv vill ha fordonet på detta sätt. Hur ska man värdera sådant den dagen man ska sälja fordonet?

Vill man alltid ha det senaste och inte bryr sig om värdeminskning samt har stålar så har man ju valet.
Om inte så får man väll något nogrannare välja den maskin man vill ha, och verkligen vara säker på att de e den som e rätt för dig.

När jag handlade -08an helt ny så kollade jag efter beggade 1-2åriga r6or oxå.

Pristillägget för att handla helt ny var inte stort nog när jag skulle handla jämfört med beggat+att jag fick en uppdaterad modell som borde stå sig bättre när det är dags för byte,åtminståne mer lättsålt till samma pris.

Så,jag tyckte det var värt 15´extra för att slippa leta land och rike runt(kan kosta lite det med)efter just den hojen som kanske motsvarar förväntningarna.
Hoppas på att ha igen 5´av dom vid försäljning eller inbyte sen när det är en
1ägarhoj.

Men men,största anledningen var nog att jag kunde och ville,tror nog att resten är en efterhandskonstruktion för att motivera handlandet.... :)

Henrik

Prioritering

För att man kan?

Håller med..

Jag köpte en ny GSX-R1000 2008 och det var det roligaste jag gjort, så nu kunde inte jag hålla mej och jag har beställt en K9 = 2009 som jag bör få före helgen.

Bara känslan av att vara den första som gnussat pungen mot tanken är underbart, samt att veta att inte någon har varit och skruvat på den.

Jag kommer aldrig mer att köpa beg hoj, och om man byter ofta så förlorar man ju inte så mycket pengar...

Allt handlar om prioreteringar, låt bli att gå på krogen och spendera 500:- varje lördag så spar du 26000:- per år, å vipps så har du en ny hoj..:yoparty

åker hällre gammal sunk hoj, behöver man inte oroa sig för att repa skiten :P

jag skulle få spatt när jag fick första repan på en ny hoj.

sen tänka på alla små brister du finner på en ny hoj i dagens stress,
då dom skruvas i hopp o vissa nya mod med barn skjukdommar mm i det nya ex som inte alla vet om.

men visst e det kul o köpa nytt men inte var år :D (köper inte ny hoj i swe) visst kan ja men Nej tack :hihi :tummenupp

//Robin

Håller med flera av föregående talare. Vill bara tillägga att det som lockar med en ny hoj, för en rookie som undertecknad, är ju att veta att allt står rätt till. Inte nån jävla dåre som vurpat, tippat eller bankört sönder något som ett ovant öga inte märker. Förrän man ligger med skroten över sig i ett dike någonstans.
Visst dyker det upp fabriksfel och galenheter som kan uppstå även med en splitterny båge, men det borde väl vara lika mycket skitsnack och mygel vid försäljning av hojar som det är med bilar?
Det är en av orsakerna till att jag inte kan bestämma mig om det ska bli nytt (dyrt och kul men ibland nödvändigt om man inte hittar second hand) eller begagnat (lite "grisen i säcken" men kan visa sig vara en riktigt välgödd och prisvärd julaskinka! :P)

Sök på lelleträffen här på forumet och sen när du hittar tråden med en film från just lelleträffen kollar du tills du ser en kille med en vinröd R1a......... Sen vet du varför jag köper nytt.....

Jag har letat och letat men ingen film finner jag!

Någon som vet vilken tråd den ligger i?

*garanti
*oförstörd
*Vagnskadegaranti
*ingen besiktning på 4 år
*ny modell på hojjen
*Känslan av något nytt!

Jag föredrar att köpa allt nytt, vare sig det är MC eller något annat. Detta på grund av att det känns mer som "mitt" då och inte någon annans avlagda pryl. Det enda jag aldrig köpt helt nytt utan köpt bättre begagnat är bil, då mest för att nykänslan inte känts värd de extra pengarna.

Edit: Kan lägga till att jag brukar behålla de saker jag köper till de är slut, säljer sällan något.

Last edited:
Bra fråga...ekonomiskt är det ju pengar ned i ett svart hål. Värdefallet är ju löjligt, inte minst om man bara kör ca 300 mil per år. Har köpt 2 sprillans hojar i karriären men för mig uppväger inte nykänslan (som jag har full förståelse för att många gillar) baksmällan när man väl säljer.

Så jag köper beggat :tummenupp

Samtidigt känner jag att det är viktigt att inte behöva oroa sig för ekonomin. Jag skulle nog inte köpa nya high end hojar om jag måste göra det för lånade pengar, speciellt i sådana tider. Affärerna i min bransch går rätt segt och uppdragen duggar inte så tätt just nu och jag tjänar knappt något alls...relativt sett, så det är skönt att inte ha alltförhöga fasta kostnader, men ändå ha något som håller lågan uppe oh attityden positiv..och fan 3 Duccar gör ju det big time ;). Skönt att slippa oroa sig fördärvad över att debiteringsgraden är skit mao.

Det var någon här som skrev om prioriteringar och det är precis rätt ! Skit i att röka, skit i att ge bort pengar till Turken på lokala krogen osv. Det är helsjukt egentligen att man inte alltid tänker på det, men när mina kompisar anmärker något om mina lunchlådor medan de själva äter fucking sushi för 130 spänn varje dag..då kontrar jag genom att säga "visa mig vad du har för skit på handleden" ...eller "vad har du för dykprylar" och då håller de käft rätt snabbt. Prioriteringar är nyckelordet.

Sedan är det fan så enkelt att tjöpa nytt *asg*.

Last edited:
Känslan :-) Jag har själv aldrig köpt ny mc, men bil..Känslan är lite speciell, även om nedbrytningen går fort och nybilskänslan försvinner så är det ändå efter några år om man har kvar bilen mc:en man VET hur den skötts(el missköts) och man vet hur mycket bruksvärde fordonet har för en själv:)

Sen att det är en ekonomisk katastof är en annan femma, tror fan de första åren på en ny bil, med värdeminskning och lån/amortering så skulle det nog vara billigare att åka Taxi istället för bil..Jag har köpt ny bil en gång, kommer nog aldrig göra det igen..mc kommer jag nog aldrig köpa helt ny heller, sist köpte jag en knappt 2 år gammal med 140 mil och en fruktansvärd förlust för första ägaren men en hoj i nyskick för mig och för i princip halva priset mot nypriset så kommer göra likadant vid nästa mc affär:tummenupp

Last edited:
Hellre spolar jag ner pengar på värdeminskning av en kul Subba eller ett par Duccar än på en limpa cigg, några fyllor, pissiga dyra luncher och halvkassa middagar...korkade brudar inte att nämna !

Köper men begagant får man alltid mer för pengarna, det kan vi väl komma övrrens om.

Jag är skitglad över min R1a ffr, spelar ingen roll vilken hoj jag ser, finns ingen modell där ute som lockar. Den känslan är genomgående i det mesta i prylväg för min del, totalt ointresserad av nya prylar, mobiler, platt tv osv. Det som jag njuter av och uppskattar går sällan att köpa för pengar.

De hojar jag vill ha har just aldrig funnits färdiga i butik. Så eftersom jag ändå likt semletillverkning ämnar riva ut mycket av inkromet och stuffa med bättre och dyrare saker så har det inte varit ngn idé att köpa en ny hoj. Bara deprimerande att kasta nya kolvar, kamaxlar, hjul osv, samt börja slipa ned en ny originallack. Dessutom är det nice med ett objekt från tiden före helfordonsgodkännandet.

Men vill man ha en köpehoj av en ny modell så kan jag helt förstå att det är ganska praktikst att beställa en ny. Så att man själv får köra in den och serva den från start och se till att den aldrig kommer i kontakt med mc-verkstäder, hojkraschare och andra riskmoment.

De delar jag sedan köper till hojen köper jag för det mesta nytt. Cykeln ska ju vara som ny när den är klar, fast bättre.

All grupper av hojköpare behövs ju dock. Om inga hojkonsumenter fanns 1993 så skulle jag inte ha hittat ngt objekt till min nuvarande hoj tex.

Last edited:
Köper men begagant får man alltid mer för pengarna, det kan vi väl komma övrrens om.

Jag är skitglad över min R1a ffr, spelar ingen roll vilken hoj jag ser, finns ingen modell där ute som lockar. Den känslan är genomgående i det mesta i prylväg för min del, totalt ointresserad av nya prylar, mobiler, platt tv osv. Det som jag njuter av och uppskattar går sällan att köpa för pengar.

Hur menar du nu ? Typ..."skönheten kommer inifrån" grej ? Det är ju enl Homer bara fula människor som säger så. Det där med "det bästa i livet är gratis" har alltid intrigerat mig eftersom jag ALDRIG någonsin känt att det jag njuter av inte kostar en massa deg. Dyka, hoppa skärm..åka skön hoj, titta på skön hoj, skriva med skön penna...dricka god öl..äta god mat...resa till kul ställen..och njuta av fin utsikt kostar en hel del pengar.

Fast en sak är klar, har man förmågan att nöja sig med det ma har och genuint TRO på det är man en lyckligare människa. Man slipper gå och längta efter något mer, ågot bättre osv. Å andra sidan hur hade vår civilisation sett ut om alla var nöjda med de KAN få istället för att sträva efter det de inte kan få JUST NU ?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT