Köpa nytt. Varför?

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Ni som köper fabriksnya hojar, varför? Vad är det som lockar med att plocka ut en helt ny mot att ta en halvår gammal och spara 20.000? Längre garanti? Veta att ingen ollat tanken innan dig? Rent ekonomiskt är det ju korkat så man tappar "rätt" mycket värde bara man tar tag i nyckeln.

det finns folk och folk

Vad skulle hända om ingen köpte nya hojar?
Det finns de som värderar mera att de har något som är nytt, oanvänt, inte sönderkört färdigt, inga ollon gnidit mot tanken, inga inbakade fjärtar i sittdynan osv.
Jag själv köper först nytt när jag är miljonär, men hej, vi är alla olika.
En kompis köpte nyligen en ny golf TSI, varför inte köpa en bättre bil mk 20-50tkm, eller en likadan men för MÄRKBART mindre pris? Inte gick det att få ett svar ur honom, han ville ha en ny.

Det som lockar är väl att veta att den är ny, inte har en endaste liten repa... Att man har fått välja färgen helt själv och att man får äran med inkörning osv...

Nej, seriöst, fördelarna finns där... Slipper betala helförsäkring första året (vagnskadan ingår första året) utan det räcker med halv.. Där tjänar man ju in lite av kostnaden för vad hojen sen förlorar i värde...

Sen tror jag att det mycket handlar om känslan av att det är nytt. Det är ingen som har kört de första 100 milen, som har använt cykeln ett halvår och gjort den där första förargeliga repan på tanken....

Sen värdeminskningen, visst planerar man att sälja hojen efter ett halvår så gör man ju en stor förlust, men sett över en längre tidsperiod så spelar det ju mindre roll... I alla fall om man väger det mot känslan av att få köra helnytt ett tag...

Vill inte vänta tills "alla" har en likadan utan vill vara FÖRST ! Vissa hojar kan vara svåra att hitta "halvår gammla"...Jag beställde min Streetfighter via SMS, 10 min efter det att den officiellt annonserats i Milano. Förmodligen först i Europa, säkert först i Sverige...att jag sen får den sist är en annan sak he he. Jag köpte 2 st helt nya hojar 2007, men när de levererades på vintern..var jag nog bland de första med både 1098 och Monster RS ute på vägarna när säsongen väl började...Det tog ett bra tag innan de blev "vanliga" om man nu kan snacka i dessa termer om dessa två modeller...I år ville jag inte vänta tills säsongen är slut för att få tag på en beg Streetfighter.

Det var bara en frågeställning som slog mig nu när jag håller på och kollar efter en ny, ny eller begagnad, hoj. Jag har själv plockat ut två fabriksnya hojar i mina dagar och det är skitkorkat men ack så härligt.

I mitt fall så spar jag i bästa fall 20kkr på att köpa en ett år gammal hoj av den modellen jag vill ha. Är det värt det? Jag är mycket tveksam.

Det var bara en frågeställning som slog mig nu när jag håller på och kollar efter en ny, ny eller begagnad, hoj. Jag har själv plockat ut två fabriksnya hojar i mina dagar och det är skitkorkat men ack så härligt.

I mitt fall så spar jag i bästa fall 20kkr på att köpa en ett år gammal hoj av den modellen jag vill ha. Är det värt det? Jag är mycket tveksam.

beror på hur man definierar värt. Ekonomiskt? Högst troligt, om den normalkörd="felfri".
sentimentalt, priceless.

Jag har köpt ett par nya bilar senaste åren... det kommer jag ALDRIG göra igen. Haha... sådan äcklig värdeförminskning på bilar så man kan spy.

MEN inte mycket slår nybilskänsla och det är exakt samma sak med MC. Det är så skönt att veta att det är jag själv som gasat sönder och satt alla repor på hojen...

:hihi

Sk 40-talistekonomi = Allt handlar om att ha så mycket pengar på ett konto som möjligt. Livskvalité och utdelning av dopamin/serotonin är oviktigt.
Billigaste jäkla skiten man kan komma över som gör jobbet är bra. Blir man dessutom ovän med alla man gjort affärer med så är det kannon då det innebär att alla andra måste ha gjort dåliga affärer och en själv således bra.

Min ekonomi = När man är glad och nöjd efter en affär så var den bra (eller ekonomisk om man vill säga det så).

Sitter man på en hoj och bara känner glädje oavsett om den är flång ny eller en gammal klenod så måste man ju ha gjort rätt?
Köper man en hoj man egentligen inte har råd med så tär det på glädjen i form av stresshorom i stället för dopamin.

Varför klaga !!!
Hur fan skulle du kunna köpa dig en fin begagnad hoj om ingen köpte ny. Jag är bara glad att det faktiskt är så många som köper nya hojar. Finns mer att välja på för mig då, och man behöver inte ta första bästa, utan man kan välja och vraka.

Jag har inte råd att köpa en sprillans ny hoj, så jag är väldigt tacksam att dom som har det också gör det.

O andra sidan måste det ju svida bra att sätta första repan i lacken själv om man har en fabriksny hoj? =)
Varför man inte skulle välja den färgen man vill ha även på en begagnad hoj förstår jag inte heller...
Min 06 jag köpte i år förlorade 20k på att få tändningsnyckeln omvriden -06 och sen 10k/år, det känns definitivt inte värt det om man har nån som helst ekonomi att tänka på. (annars spelar det ju ingen större roll)

Att köpa gamla årsmodeller till kampanjpris är ett sätt att dela den första hiskeliga värdeminskningen med handlaren. Och man får fortfarande en sprillans ny hoj!

För att man gillar modellen men den är helt ny och inte går att köp begagnad!
När jag såg den på bild blev det "jag ska ha"

Fick min Ducati Streetfighter S levererad till butik 8/4 -09 måste vara bland dom första i Sverige (el den första) Hade inga förhoppningar om att vara först när jag beställde den på mässan i Älvsjö. Tänkte att det är säkert massor med folk som beställt den och att dom kommer få sina levererad tidigare än mig. Så lite maffigt kändes det när mailet kom :)

Verkligen en speciell känsla och hämta den från butiken när den stod och glänste utanför biscaya. Ska tilläggas att jag aldrig ägt ett nytt fordon förut eller varit först med något, kanske därför det kändes så "extra"

Tycker svaret - För att jag kan! säger allt. :)

Jag köper inte nytt och oroar mig över värdeminskningen, gör man det köp då inte nytt. Jag köper det jag vill ha. Råkar det vara en ny hoj detta året och inte en begagnad So be it! Bra affär? Nej det är fordonsköp aldrig. Men sedan lägger ju folk en massa pengar på extra tillbehör och byten av orginal till bättre eftermarknads grejor för många tusen som inte ger en krona tillbaks vid försäljning.

Precis, orka vänta 6 månader på att cykeln man måste ha ska bli begagnad...då är ju asfaltssäsongen över!

Gav min handlare besked att ta hem en 990 SMR till mig redan i oktober, och fick den i April. Inte sett en annan än, varken här på SH eller i det verkliga verkliga livet.

And i löööööööv it! :D

Livskvalité och utdelning av dopamin/serotonin är oviktigt.
Billigaste jäkla skiten man kan komma över som gör jobbet är bra.

Min ekonomi = När man är glad och nöjd efter en affär så var den bra (eller ekonomisk om man vill säga det så).

Sitter man på en hoj och bara känner glädje oavsett om den är flång ny eller en gammal klenod så måste man ju ha gjort rätt?

Bättre beskrivet än så blir det inte!

Jag köper det jag vill ha gammalt eller nytt så länge JAG blir nöjd!

Tycker alla ska köpa nytt så kan jag få köpa deras 1år gammla hojar...:hihi

Edit: Jag tycker det är jobbigt med en helt ny hoj att vara rädd om! Tar hellre en med lite skavanker som jag kan modda som jag vill ha den! Vidare så tycker jag inte om att tvätta och putsa heller utan prioriterar prestanda och köra så mkt som möjligt!

Last edited:
För att man gillar modellen men den är helt ny och inte går att köp begagnad!
När jag såg den på bild blev det "jag ska ha"

Fick min Ducati Streetfighter S levererad till butik 8/4 -09 måste vara bland dom första i Sverige (el den första) Hade inga förhoppningar om att vara först när jag beställde den på mässan i Älvsjö. Tänkte att det är säkert massor med folk som beställt den och att dom kommer få sina levererad tidigare än mig. Så lite maffigt kändes det när mailet kom :)

Verkligen en speciell känsla och hämta den från butiken när den stod och glänste utanför biscaya. Ska tilläggas att jag aldrig ägt ett nytt fordon förut eller varit först med något, kanske därför det kändes så "extra"

Fasen vad snygg den är.:tummenupp Vad får man ge för en sån?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT