Köpa nytt batteri?

Har precis köpt ett Shido till min R1:a. Har en CTEK 3600 sen innan.

Nu säger ni att dessa två inte funkar ihop? Är det rätt uppfattat?
 
Har precis köpt ett Shido till min R1:a. Har en CTEK 3600 sen innan.
Nu säger ni att dessa två inte funkar ihop? Är det rätt uppfattat?
Jepp.

"Shido Lithium batteries have 4 cells LiFePO4 (Lithium Iron Phosphate)..."
"CTEK Multi XS3600...är lämpad för alla 12 V blysyrabatterier..."
 
Och vilken laddare rekommenderar ni istället?
 
Och vilken laddare rekommenderar ni istället?


iceice har ett utmärkt förslag men med tanke på den enkla laddningsregulatorn som sitter inbyggd i motorcyklar och "fungerar" till alla slags MC-batterier trots att den bara ger konstantspänning ca 14,3 Volt så valde jag själv en lösning från Kjell & Co.
https://www.kjell.com/se/sortiment/...ing/switchad-natadapter-15-v-(dc)-18-w-p44258
plus i serie för att minska spänningen ut
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elektronik/halvledare/dioder/diod-1n5400-p90033
du får 4 st för 15 kr.
Och eftersom en diod har ett spänningsfall på ca 0,6 Volt kan du med dessa 4 dioder + nätaggregatet
ladda till 15 Volt, 14,4 Volt, 13,8 volt, 13,2 Volt och 12,6 Volt.
Eftersom det påstås att Litiumbatterier får längst livslängd om de inte är fulladdade så hade jag börjat med nätaggregatet + 2 dioder för ca 13,8 Volt fulladdat.

Jag har använt den här lösning för att ladda blybatteri....
Satte ett motstånd i serie med dioden för att begränsa laddströmmen.
En 12V 20W halogenlampa har ett motstånd på ca 1 Ohm kall.
Två i parallel ca 0,5 Ohm
https://www.kjell.com/se/sortiment/...or/halogenlampor-g4-2-pack-290-lm-20-w-p63477
och en kopplingslist att montera dioder och lampor i
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elektronik/montering/kopplingslist-0-5-2-5-mm--p39072
 
Glömt att uppdatera här.
Om någon är nyfiken så var det batteriet.
Köpte ett original och nu startar den utan problem.
 
Soppan innehåller k-sprit så det är inget problem. Du kan tömma flottörhusen i en ren glasburk eller petflarra så ser du om du har vatten i förgasarna. Föga troligt.

Ska man inte ladda Li-Jon batterier ett par gånger under vintern? Jag har ingen koll.
Blybatterier överlever inte om man inte laddar dom. Mina blybatterier från Biltema mår prima. Det i båten höll 16 år.

Blybatterier överlever alldeles utmärkt även utan laddning.
Jag har personligen endast kört underhållsladdning vid något enstaka tillfälle. Lägenheten jag bodde i för två år sedan så fanns det inte ett enda uttag i parkeringsgaraget. Och det var absolut inga som helst problem.
ser man till att man inte har något på hojen som drar ström så är självurladdningen på ett blybatteri endast några enstaka procent per månad. Dvs efter en vinter så har du ett batteri som är 90% laddat eller så och det ska inte vara några problem.

Li.Jon batterier har lägre självurladdning är blybatterier och ska klara sig bättre. Dom har dessutom inte problemet med sulfatering om dom står med lite lägre laddnivå. Om jag inte minns fel så är det optimala vid förvaring av Li-Jon batterier att dom skall vara ungefär halvladdade.
 
CTEK har en hel del hyss för sig. Ett av hyssen är att klassa ett ordentligt urladdat batteri som "trasigt" utan att ens försöka att ladda det.

Ja. Så är det. CTEC behöver känna spänning för att den ska börja ladda. Dvs den känner av om det finns något batteri genom att känna av om det finns någon spänning. Så om batteriet är helt dött så tror laddaren att det inte finns något batteri och ger ingen laddström.
Men det räcker faktiskt med att koppla ett litet 9V batteri parallelt med batteriet för att den ska hoppa igång. (Ja. Jag har testat.

En del husvagnsladdare har samma hyss för sig.
 
Back
Top