Köpa nya handtag

• Thread starter Thread starter Tjita1
  • Start date Start date

Tjita1

Guest
Handtagen på i signaturen nämnd motorcykel är rätt hårda och med dåligt mönster, skulle vilja ha några som är lite mjukare (inte foam, men typ nån gel eller mjuk gummi) med mönster som ger bättre grepp, så det tar upp vibrationer och ger bättre grepp så jag inte behöver hålla så hårt i gasrullen för att inte tappa den. Vilka rekommenderas, och var köper jag dom?

Se till att wiren är i gott skick, smörj mellan gashandtagets fläns och handtagsarmaturen och se till att returfjädern är lagom hård så kanske du slipper byta. BMWs värmeslingor sitter invulkade i handtagen så byte är dyrare/krångligare än vanligt.
Om du ändå vill byta så försök hitta några BMW original som passar dig så slipper du försämra värmefunktionen. K1200RS och en hel del R-modeller åren runt -00 hade mjuka lameller som kanske skulle kunna passa?

Se till att wiren är i gott skick, smörj mellan gashandtagets fläns och handtagsarmaturen och se till att returfjädern är lagom hård så kanske du slipper byta. BMWs värmeslingor sitter invulkade i handtagen så byte är dyrare/krångligare än vanligt.
Om du ändå vill byta så försök hitta några BMW original som passar dig så slipper du försämra värmefunktionen. K1200RS och en hel del R-modeller åren runt -00 hade mjuka lameller som kanske skulle kunna passa?
Hej! Tack för tips! Går det att köpa mjukare returfjäder? Den håller emot rätt bra, så det är nåt jag har funderat på. Funderade även på att ta dremeln och köra lite eget mönster i handtagen. Nya original är inte direkt bättre heller, för dom är ribbade i vad säger man, radiell led? Så mönstret bidrar inte till greppet i vridled över huvud taget... Ska kika lite i min manual också, och kolla var jag kan hitta originaldelar..

Tack för tips, kan jag få det att funka ska jag defenitivt titta på dom.

Hej! Tack för tips! Går det att köpa mjukare returfjäder? Den håller emot rätt bra, så det är nåt jag har funderat på. Funderade även på att ta dremeln och köra lite eget mönster i handtagen. Nya original är inte direkt bättre heller, för dom är ribbade i vad säger man, radiell led? Så mönstret bidrar inte till greppet i vridled över huvud taget... Ska kika lite i min manual också, och kolla var jag kan hitta originaldelar..

Tack för tips, kan jag få det att funka ska jag defenitivt titta på dom.

Ang mjukare returfjäder så finns det nog inte att köpa och man ska vara väldigt försiktig så man inte riskerar gashäng men det går att tex modifiera infästningen av fjädern så den får lägre utväxling.

Gummit på BMWs ribbade handtag är väldigt mjukt och ger bra grepp vad jag minns även om dom är ribbade på fel ledd. Min har dock inte dessa ribbade handtag som standard.

Annars finns ju denna hjälp:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Styre-och-handtag/Gashjalp-MC-82170/
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Styre-och-handtag/Gashjalp-universal-82751/

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back