Köpa nya däck till bilen= omöjligt??

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
Har ringt runt till ett antal firmor i närheten där jag bor för att få en uppfattning om priset.

Ska ha 195/50-15 på min Audi 200TQ
Original är 205/60-15

Rull omkretsen ändras med ca 8 % vilket jag är medveten om.
Är bara ute efter utseendet. Då fälgarna är 8" breda :)

Hursom helst när jag ringer till en av firmorna säger han att han antagligen
har däck på hyllan som han vill bli av med och kan göra ett bra pris. Perfekt.
Han frågar då vad jag har för bil, och jag talar såklart om det.
Då får han frispel och säger att det får jag inte ha på och växellådan kan gå sönder för att det är en quattro mm mm.
jaja får får lamm säger jag och frågar igen om han vill sälja några däck?

Ja 205/60 säger han då. Ja men det vill jag inte ha säger jag å så börjar det om. :huvet

Va fan är det med folk igentligen???? :kocko :kocko

Fick bara lov att skriva av mej lite här. Blev lite smått upprörd :brinnerup

CayLe skrev:
Varför skulle växlarlådan ta stryk av det? :va

Det spelar ingen roll vilken dimension du har, MEN det är extremt viktigt att du har SAMMA dimension och fabrikat både bak och fram. Har du olika rullomkrets fram och bak, kommer mellandiffen att ligga och slira hela tiden, tills den till slut brinner upp....

zopilote skrev:
Det spelar ingen roll vilken dimension du har, MEN det är extremt viktigt att du har SAMMA dimension och fabrikat både bak och fram. Har du olika rullomkrets fram och bak, kommer mellandiffen att ligga och slira hela tiden, tills den till slut brinner upp....

Jaja, det förstår jag oxå. Fast nu framgick det inte om han skulle ett par, eller alla 4?

Jag skulle ha alla fyra.

annars www.dackonline.se är ännu billigare än gummihuset

Jag vet oxå att det är viktigt att alla fyra däcken måste vara lika stora.
Gummigubben ville väl vara nån förståsigpåare :kocko

Om du är riktigt desperat efter råd så kan du ju kika på www.nordicaudi.com de lär nog veta nåt.. Men som sagt, se till att rullomkretsen är lika stor fram och bak bara så.

Nu när vi väl är inne på audi. Vad är det för skillnad på 200 och 100? är det just för att 200'an har TQ ?

CayLe skrev:
Nu när vi väl är inne på audi. Vad är det för skillnad på 200 och 100? är det just för att 200'an har TQ ?

Finns 100 TQ oxå.
Men 200 har mera HK och är eller ska vara lite värre överlag med utrustning och så.

zoddri skrev:
Om du är riktigt desperat efter råd så kan du ju kika på www.nordicaudi.com de lär nog veta nåt.. Men som sagt, se till att rullomkretsen är lika stor fram och bak bara så.

Är lugnt visste att gubben pratade i nattmössan har haft 6 st audi tidigare så jag är inte grön på området om man säger så.
Köpte min första audi en UR quattro för åtta år sedan och har varit "audiot" sedan dess :)

Jag har för mig att 195 är lagom på en 6" fälg, 8" borde ha lite bredare. Som andra skrivit så riskerar du bara att sabba drivlinan om du har olika däckdimension fram och bak = däcken fram snurrar snabbare än bak, eller vice versa.
Kolla upp vilken bredd som är rekommenderad för 8"fälg och köp sedan valfria däck med den bredden och profilen runt om.

Kan rekommendera däckonline :tummenupp
Köpte 4 rätt feta lågprofildäck till min bil i våras.

Nästan halva priset mot i Sverige o leveransen tog inte
många dagar.

Synd att dom inte kränger hojdäck!!

Ett annat tips är att kolla tyska marknaden av däck. Ska kolla upp det inom kort och kanske ta med ett parti hem. Rykten säger att det är mycket billigare med både fälgar och däck och att det finns samma märkning där som på den svenska marknaden, förutom dubbdäck då.

-PLM- skrev:
Jag har för mig att 195 är lagom på en 6" fälg, 8" borde ha lite bredare. Som andra skrivit så riskerar du bara att sabba drivlinan om du har olika däckdimension fram och bak = däcken fram snurrar snabbare än bak, eller vice versa.
Kolla upp vilken bredd som är rekommenderad för 8"fälg och köp sedan valfria däck med den bredden och profilen runt om.

Sett massor med tyskar som åker med 195/45-15 på 8" fälgar

så 195/50 ska inte vara några problem.

Och jag ska INTE ha olika dimensioner fram/ bak

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back