köpa ny ny dator

Finns ingen anledning till att köpa en sämre dator med mindre uppgraderingsmöjligheter för framtiden (läs: dell) jämfört med datorn från komplett. Dock håller jag med att man ska satsa på ett ordentligt moderkort och även nätagg, då många köper billigskit istället.

2740541 Är det dåligt moderkort i Komplett-paketet?
Om det var riktat till mig så har jag ingen erfarenhet av det moderkortet så jag kan inte uttala mig. Men i "allmänna fall" så ska folk alltid ha värsta processorn och grafikkortet medans moderkort och nätagg ofta hamnar betydligt längre ner på prio-listan.

Då kan jag istället rekommendera min dator som jag har ute på blocket.se http://www.blocket.se/vi/10760077.htm för 6k.

Den är omsorgsfullt intrimmad och går med en lägre vCore än originalet och trots det går den i 2.70 GHz istället för som originalet som är 2.40 GHz. Den är 100 stabil och är körd med Orthos/Prime95. Kylarens fot är planad och kanterna på CPU'n är "bortgnuggade" så att det är 100% kontakt mha Zalman STG-1 mellan cpu och kyl. Vill man plåga den går det att köra i 2900, men inget jag rekommenderar. http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=155172

För två veckor sedan hade jag 7 st datorer hemma, numera har jag bara 4 som kanske blir 3. Dvs det är ett av mina klockningsprojekt som jag är färdig med. Datorn i sig har max varit påslagen 3 dygn sen den blev ihopplockad. Delarna är 4 månader eller nyare.

Ska tilläggas att priset på 6k är orubbligt (gudarna ska veta att jag fått hopers telefonsamtal och email som "kan du sälja den för 3000?"). Blir den inte såld får min brors äldste son den av mig när han fyller 13.

Prylarna nya i oktober gick på över 12k. Nu kostar nya prylar 9300. 6k låter rätt lagom tycker jag. PM'a isf.

Last edited:

Ska tilläggas att priset på 6k är orubbligt (gudarna ska veta att jag fått hopers telefonsamtal och email som "kan du sälja den för 3000?").

Förstår inte varför folk inte fattar "ej prutbart" och "jag går inte en spänn lägre".

Exempelvis när man säljer en hoj och satt ner priset så pass att man gråter inombords, för att det är svårsålt. Och så skriver man "absolut ej prutbart".
Ändå ringer folk och prutar ner 7000 spänn. Exempelvis om man satt ut den för 40, så ringer dom och säger "du får 33 i handen, vad säger du om det?".
Får man fråga var jag annars hade fått pengarna? I röven?

2739164 Alla delar som sitter i är Dells egna, det står Dell på allt från moderkort till nätagg. och när vi ville köra i mer RAM-minne så funkade inte det vanliga vi köpte (minns inte exakt vad det var för typ men nån typ av DDR2) utan vi fick köpa från Dell till ungefär det dubbla priset.
Går nåt sönder funkar garantin som vilken annan som helst, du visar kvitto och de byter ut det.

Grafikkortet gissar jag på att det är standard-PCI-express så att det går att byta till vad som helst för de båda som du kan välja på där är rätt sunkiga och du får räkna med en tusing, femtonhundra till för att få nåt vettigt.
Är du säker på att du satt i samma sorts RAM-minne eller? För det har aldrig varit något problem för mig. har bytt massa delar i min Dell. (läs: har bytt upp mig de har alltså inte gått sönder) Ominstallerat windows ett antal ggr pga virus mm och har aldrig varit något problem.

Dell använder ju Kingston-minnen? I alla fall på min tid. :va

Jag hade då inga problem med min jag hade 2002-2003. Köpte till RAM och HDD utan problem ivf.

okej, har frågat runt lite bland kompisar och det blir nog den på komplett som fredde tipsade om:)

Once again. I AMD-paketet får du:
1. Söligare prolle
2. Värdelöst grafikkort..
3.. för dyrare pris.

Inteln är bättre, och 1650pro är JÄTTEmycket bättre. Det är ett ganska bra kort, dock inte riktigt jämförbart med kort för 2k. Men 7100-kortet är überkass. Sluta jiddra och börja tjöpa. :yoparty

Du kan ju iofs tjöpa min. Se länk i min signatur. Jag nämner till och med komplett-kitet i annonsen.

Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...