köpa ny ny dator

Basisten

I swear to drunk i'm not God ociffer!!!!
Gick med
8 Oct 2004
Hoj
Svarta faran
www.datorbutiken.com

Riktiga proffs, och där kan du ju plocka ihop ihop din dator efter eget önskemål! Sätt in dig i det lite innan du börjar bara!

Efter min senaste upplevelse av datorbutiken så kan dom brinna i helvetet för allt jag bryr mig :mad:

Det är bara läsa recensionerna på pricerunner så upptäcker man att hälften är skitsura på DB.

Handla på komplett. Dom har service mind och snabb leverans. Pungt.

Den från komplett.se är komplett så när som på moderkortet, om det är möjligt - fråga om det går att byta ut mot ett Gigabyte 965p DS3 (de har 5 demoprodukter på lager) eller Asus P5N-E Sli.

Prollen har potential att gå i 3500 MHz mot mesliga originalet på 1860 MHz. Jag kör min e6300 i 3500 MHz och har planat ytan på processorn med slippapper på plant underlag för att få optimal kylning mot en Scythe Infinity kylare och Zalman STG-1 kylpasta.

Prestandamässigt är det en hädelse att köpa ett snikigt moderkort. Kostar på sin höjd 300 extra - VÄL investerade pengar.

tjabba, funderar på att skaffa ny dator, skulle behöva tips på schyssta stationära för runt 6000-7000 lax. Ska mest användas till musik, film och lite spel så det behöver inte vara den värsta men inte den sämsta heller:tungan .

hittade den här dell'en,
http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?b=&c=se&cs=sedhs1&kc=D4XENT02&l=sv&oc=d01e5206&rbc=d01e5206&s=dhs&sbc=sedhsftdppdesktop3

är det ett okej pris eller?? tipsa gärna om andra i samma klass!!

//T

Köp vadsomhelst men skippa Dell. Det är dyrt till ingen nytta. Om man bygger ihop en jämbördig dator så får man det billigare PLUS att man får komponenter som man vet vad det är för nåt, i Dell-burkarna står det DELL på allting om man kan i princip bara köpa reservdelar från Dell - vilket, i likhet med många andra märken, inte är billigt. Farsan har haft två stycken Dell-datorer som jag har varit tvungen att mecka med och det är inget jag önskar min värsta ovän ens, trångt, jävligt och - med tanke på platsen i lådan - en massa taskiga lösningar på kylning och kabeldragning. Nä, satsa på en riktig dator så kan du byta komponenter om nåt går sönder också..! :tummenupp

Efter min senaste upplevelse av datorbutiken så kan dom brinna i helvetet för allt jag bryr mig :mad:

Det är bara läsa recensionerna på pricerunner så upptäcker man att hälften är skitsura på DB.

Handla på komplett. Dom har service mind och snabb leverans. Pungt.

Ajja....både jag o min brorsa har köpt dator där, och vi är båda kalas nöjda. Synd att dom skött ditt ärende dåligt! :näsblod

komplett är ju utan Windows licens om jag fattar rätt, Dell är med licens

Hade man haft samma komponenter i Komplett-paketet som i Dell:en hade man kunnat slänga in ett par Windows-licenser och ändå vara billigare. Det ingår t.ex. ingen skiva till Windows i Dell-paketet utan vill man installera om Windows får man lämna in skräpet till Dell. Vill man ha XP-Pro och skiva till kostar det 937 kr extra.

http://www1.euro.dell.com/content/topics/topic.aspx/emea/segments/dhs/promos/se/sv/odg_landing_page_desktops?c=se&l=sv&s=dhs&cs=sedhs1

verkar som det finns nått erbjudande nu för den dell'en jag länkade till i första inlägget, 1200 spoänn billigare, större hdd

ska man slå till??

dom flesta uppfttning om dell verkar vara som den om ford (att det är skit alltså) men mina föreldrar har båda dell datorer som har funkat utan problem så jag har inte upplevt något negativ om dom.

Köper du nån av de små lådorna - nån av de två nedre - så sitter det en liten fläkt i fronten som väsnas utav bara helvete. Farsan kunde inte sitta i ena änden av lägenheten (100 kvm, 4 rok) för att syrran (20 år gammal) vaknade i andra änden.

Sen varning 2: Det sitter S-ATA-hårddiskar i de där och de kommer UTAN floppy-drive så vill du själv kunna installera om Windows så får du köpa en separat diskettstation och försöka krångla dig in där nånstans för att koppla in den. Och - som sagt - tänk på att t.ex. det paketet på Komplett är billigare och innehar bättre komponenter och du slipper köpa Dells egna snordyra reservdelar om du vill uppgradera nåt.
Du får bättre grafikkort i paketet från Komplett och större hårddisk samt alla andra fördelar du får av att inte köpa Dell... ;)

Kom inte och säg att jag inte varnade dig sen..!

Jag talar av egna och jobbarkompisars erfarenheter, vi hade Dell som företagsdator sist vi köpte och det var inte så många som var nöjda...

Sen varning 2: Det sitter S-ATA-hårddiskar i de där och de kommer UTAN floppy-drive så vill du själv kunna installera om Windows så får du köpa en separat diskettstation och försöka krångla dig in där nånstans för att koppla in den.

Varför då? Det går alldeles utmärkt att installera windows på en burk utan diskettstation, oavsett om det är SATA, IDE elle SCSI-diskar. Har inte använt diskettstation sen hedenhös.

Köper du nån av de små lådorna - nån av de två nedre - så sitter det en liten fläkt i fronten som väsnas utav bara helvete. Farsan kunde inte sitta i ena änden av lägenheten (100 kvm, 4 rok) för att syrran (20 år gammal) vaknade i andra änden.

Sen varning 2: Det sitter S-ATA-hårddiskar i de där och de kommer UTAN floppy-drive så vill du själv kunna installera om Windows så får du köpa en separat diskettstation och försöka krångla dig in där nånstans för att koppla in den. Och - som sagt - tänk på att t.ex. det paketet på Komplett är billigare och innehar bättre komponenter och du slipper köpa Dells egna snordyra reservdelar om du vill uppgradera nåt.
Du får bättre grafikkort i paketet från Komplett och större hårddisk samt alla andra fördelar du får av att inte köpa Dell... ;)

Kom inte och säg att jag inte varnade dig sen..!

Jag talar av egna och jobbarkompisars erfarenheter, vi hade Dell som företagsdator sist vi köpte och det var inte så många som var nöjda...

om jag nu sak köpa så blir det den översta (DimensionTM E520), behövs verkligen floppy-drive för att installera om windows?? när jag installerade om windows som jag har på min nuvarande dator så behövdes det ingen iaf

fast det där med att jag inte kan byta delar verkar ju lite alarmrande, exakt vad kan jag byta och vad kan jag inte byta i en dell??

tack för ditt svar förresten!!

Varför då? Det går alldeles utmärkt att installera windows på en burk utan diskettstation, oavsett om det är SATA, IDE elle SCSI-diskar. Har inte använt diskettstation sen hedenhös.

Det går inte med de Dell-datorerna i alla fall - det har jag förstahandsinformation om - Dell sa i telefon att de inte ville att folk skulle installera om själva... Windows-installationen kräver S-ATA-drivrutinerna på diskett och har du lyckats utan det får du gärna berätta hur man gör.

Om man råkar ha en IDE-disk i burken funkar det bra men med bara S-ATA-diskar säger den bara att han inte hittar nån HDD att installera på... Har testat XP Home, Media Center, Pro och Pro SP2 och ingen av de jag har testat har gått att installera utan floppy.

Installerar man på en IDE-disk och har S-ATA för lagring installeras de drivrutinerna automatiskt senare men för att ha en S-ATA-disk som boot måste man ha floppy.

om jag nu sak köpa så blir det den översta (DimensionTM E520), behövs verkligen floppy-drive för att installera om windows?? när jag installerade om windows som jag har på min nuvarande dator så behövdes det ingen iaf

fast det där med att jag inte kan byta delar verkar ju lite alarmrande, exakt vad kan jag byta och vad kan jag inte byta i en dell??

tack för ditt svar förresten!!

Alla delar som sitter i är Dells egna, det står Dell på allt från moderkort till nätagg. och när vi ville köra i mer RAM-minne så funkade inte det vanliga vi köpte (minns inte exakt vad det var för typ men nån typ av DDR2) utan vi fick köpa från Dell till ungefär det dubbla priset.
Går nåt sönder funkar garantin som vilken annan som helst, du visar kvitto och de byter ut det.

Grafikkortet gissar jag på att det är standard-PCI-express så att det går att byta till vad som helst för de båda som du kan välja på där är rätt sunkiga och du får räkna med en tusing, femtonhundra till för att få nåt vettigt.

Det går inte med de Dell-datorerna i alla fall - det har jag förstahandsinformation om - Dell sa i telefon att de inte ville att folk skulle installera om själva... Windows-installationen kräver S-ATA-drivrutinerna på diskett och har du lyckats utan det får du gärna berätta hur man gör.

Om man råkar ha en IDE-disk i burken funkar det bra men med bara S-ATA-diskar säger den bara att han inte hittar nån HDD att installera på... Har testat XP Home, Media Center, Pro och Pro SP2 och ingen av de jag har testat har gått att installera utan floppy.

Installerar man på en IDE-disk och har S-ATA för lagring installeras de drivrutinerna automatiskt senare men för att ha en S-ATA-disk som boot måste man ha floppy.

I så fall är det Dell det är fel på. Senaste ominstallationen jag gjorde till en polares grabb var en "random-burk" utan OS med sata-disk och ide-dvdrw, inget annat. Körde i windowsskivan som vanligt utan problem. Det finns ju windowsskivor som har sata-drivrutiner, min är en xp pro med sp2 o sata-stöd, oem-version (inget serienummer behöver matas in).

jag har installerat S-ATA kort och S-ATA diskar i min Dell, det funkar fint att boota på S-ATA disk så länge man inte har IDE diskar kvar i PCn, annars krävs floppy boot, man kan tillfälligt sätta i en floppy från en gammal PC vid installation av XP ifall det inte finns drivrutiner på installations-CDn.

Går bra att trycka i andra prylar i Dell, minnen och moderkort kan vara lite kinkigt kanske, annars har det gått fint hittills med allt möjligt, har haft ungefär 10 Dell PC, någon fläkt har gått sönder men inte mycket mer än så men det har supporten fixat med posten. Sett några hundra Dell i drift och inte mycket strul förutom bärbara för länge sedan.

En annan sak som är bättre i komplett-datorn är processorn. Dell's 915a kommer inte i närheten av en C2D. Det finns ingen anledning att ens fundera på Dellen när komplettgrejen finns? Vad är problemet!? TJÖÖÖÖP!

Edit: Beställde en extern hårddisk från komplett ikväll. De verkar ha nattjobbare både på lagret och på budfronten då den redan är under transport. Kör på hämtbutiken i sthlm. Beställer man nåt från sidan dit så finns det där dagen efter man beställde. That's fun.
Jag gillar Komplett. Det är ett trevligt företag som bryr sig om sina kunder och tar emot problem utan gnäll. Annat än datorbutiken! Datorbutiken SKA DÖÖÖÖ!!! AAAAAAHHH!!!

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show