köpa ny hoj

skyfarter

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2004
Hoj
YAMAHA FZ6S
Jag tog körkort i augusti och köpte en custom hoj. Funderar på att byta upp mig, tror ni yamaha r1 är en bra andra hoj eller yamaha warrior?

skyfarter skrev:
Jag tog körkort i augusti och köpte en custom hoj. Funderar på att byta upp mig, tror ni yamaha r1 är en bra andra hoj eller yamaha warrior?

Beror väll på om man gillar glidare eller inte, ganska stor skillnad mellan en Warior och en R1:a. Om jag var du skulle jag klippa en R1:a utan tvekan, roligaste sporthojen som finns för gata enligt min mening.

frågan är väl, överlever man en r1 ?

Det är säket en jätte kul hoj men ? överlever man?

skyfarter skrev:

Nä, inte en chans. Första provkörning kommer du trasla in vänsterfoten i kedjan/bakdrevet. Detta leder till bristande koncentration och du ger automatiskt full gas på ettan och wheelar genom första korsningen. Det är där det smäller. :lol

skyfarter skrev:

Många har överlevt innan, men det beror ju väldigt på hur du är som person. Vill du ha en R1 så köp en, men då gäller det att köra med huvudet...

nä klart man inte överlever, sporthojar har väl bara bästa väghållning och bromsar bland alla nya hojar. :rolleyes:

klart det barkar om man kör 300 på bakhjulet burnandes iförd endast cowboyhatt överallt men dom flesta är nog vettiga nog att inte göra det. Ungefär som att jag vet att jag inte ska ligga 150 med dåliga vinterdäck på vinterväglag med bilen.

skyfarter skrev:

Vad är det för en fråga? Du kan väll köra ihjäl dig på en moped, det har inget med hojen att gör, utan vad föraren har innanför pannbenet!

Gick själv från en Shadow 600 till Firestorm och det gick bra. Nu är inte det den värsta sporthojen direkt, men kontrasten är ju ganska stor.
Om du bara tar det lungt och inser att det kommer ta några år innan du börjar behärska cykeln så tycker jag du ska köpa en r1a om du vill ha en.
Fullärd blir man aldrig... :)

Kolla försäkringar också. Det skiljer en del i premie på de cyklar du är intresserad av...

Jag skulla aldrig ha testat kompisens honda vf1000 -82, har man bara kört custom så är det en jävla skillnad.

Tror egentligen att man har bättre möjlighet att reda ut "situationer" på en modern sporthoj exempelvis r1:an.
Men jag tror också att man står på lite mer om man sitter bakom en kåpa med en massa hästkrafter mellan benen....
Själv hade jag nog tänkt växa i stövlarna ett par säsonger till innan jag vill utsätta mig för dylikt åkdon...

Annars är väl ett hett tips att kolla ut en/två/tre olika modeller som man är intresserad av och kanske provköra dem, se vilken man trivs bäst med?

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8