Köpa ny hoj Sp1/Gsx-r 1000? Twin?

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Hoj
Hojlös :(
Har kört Gsx-r 600 2001 men såldes för några veckor sedan. Trivdes bra med den men har tröttnat på att växla hela tiden samt uteblivandet utav vrid! Har letat Gsx-r 1000 2001-2002 nu men inte hittat någon jag velat köpa. Kan inte köpa nyare än 2002 heller då premien/självrisken blir så jävla dyr sen...

Har nu då börjat kolla på Honda Vtr Sp1 men är skeptisk till twin... gillar ju radfyra med den hysteriska toppen som den erbjuder. Vad tror ni skulle jag bli missnöjd med en Sp1? Vad jag läst ska dom vara rätt tunga med, sittställningen ska vara obekväm.

Nej det går inte att åka och provköra en för ingen handlare har en till salu samt privatpersoner brukar inte tycka om att leka handlare och låna ut hojen för en provrunda bara.

Last edited:
Bytade till en twin från 600 inför denna säsong.
Jag gillar också radfyror men jag måste säga att jag inte ångrar bytet en sekund. Vridet är grymt skönt och det gör faktist att jag kör lite lugnare numera eftersom man inte måste ligga och piska på toppen för att det ska hända något. Det räcker att dra lite på lägre varv för att det ska vara kul.

Har aldrig testat en SP1 men kan tänka att sittställningen är liknande den på min RSV, dvs. lite jobbig i längden, det känns i ryggen efter 10+ mil. Det är faktiskt det enda negativa än sålänge. Ljudet väger lätt upp det dock :)

Jag bytte från Fireblade till Spetta, det är ett helt annat djur....du sitter ganska trångt, men chassiet & motorn är helt underbart när du fått upp farten, sen skadar det ju inte att det är den snyggaste sporthojen som tillverkats.....
KÖP!!!!

Jag har kört båda hojtyperna och det syns väl vad jag äger.... Det är en helt annan känsla i Hondan, känns mer gedigen och bättre.. Den väger 199 kg (GSXR1000 170kg) men det märks bara när du står still....
En gång v-twin och du är fast, fullkomligt älskar vridet på låga varv och sången får man rysningar av, man har alltid ett leende på läpparna när man kör! Sen håller jag med Biltmore!!!
Priserna står sig väldigt bra på dom oxå, inte sjunkit så mycket pga att det är en udda hoj och dom som köper dom brukar vara rädda om dom och ta bra hand om dom!

KÖP!!!!! SP1/SP2 så klart!!!!

SPEC SP1
GSXR 1000 -01

Hade en RSV Mille samtidigt som garagekompisen hade en SP-1, så jag har kört båda direkt efter varandra.

Visst är det skillnad på dem, men vilken man föredrar är nog högst personligt. Jag gillade Millen bättre, men polaren gillade Spettan. Hondan har hårdare sadel och bredare tank. Jag tyckte fjädringen var stötigare också, men det är säkert bara en justeringsfråga. I övrigt tror jag hojarna är ganska jämnvärdiga.

Kort sagt:
Det spelar ingen roll vad du köper, så länge du köper en Twin!!:yoparty

har ägt 2 SP1:or, får fortfarande ångestattacker för att jag gjorde mig av med dom, men med tanke på hur lite jag kör på landsväg (körde i princip bara bana med gathojen) så jag sålde den senaste förra året:gnissla, tog racelicens och köpte en banhoj, mest för att det är så fruktansvärt roligt att köra på bana plus att jag slipper ha en kostnad i form av försäkring mellan bankörningarna plus att jag slipper att "begrava" en ikon om det skulle gå åt helvete på banan.

men jag kan garantera dig att en SP1 är fullständigt beroendeframkallande, uppseendeväckande som få hojar (du lär få alla blickar på dig, garanterat) inte minst LJUDET, det är det få om ens ngt annat märke som slår plus att, skulle du vilja sälja den vidare lär du få igen pengarna du lagt ut på den utan problem

själv hade jag inte tvekat en sekund om jag hade varit ute efter en twin.

Last edited:
Har åkt SP1 i några år och jag var precis som du skeptisk till twin, då jag innan åkte zx7r.
Det tog ett tag att lära sig och just SP1:an kan väl upplevas som lite bockig och rå, för det är ingen "puttra runt på stan"-hoj, den måste köras.

På bana är den rolig och jag upplevde den aldrig som tung, utan mer stabil och trygg för den bjöd aldrig på några överaskningar.

En sak jag har lärt mig är att inte stirra sig blind på tester och rykten, testa själv, hojen är inte direkt svårsåld om du inte skulle gilla den. Det är du som skall gilla hojen.

Moset i motorn kommer du inte att bli besviken på, den drar gött från botten till varvbryt.

Nu åker jag rad4:a igen, och förstår mig inte riktigt på den motorkaraktären.

Får väl bli att man åker och kollar på en spetta då. Vad ska man se över på dessa modellerna?

Last edited:
Hondan väljer du för utseendet och ljudet (om du gillar twin-ljud), Suzukin väljer du för prestanda. GSX-R:en har lika bra bottendrag som VTR:en och 20-25hk mer på topp. Dessutom är Suzukin smidigare och mer lättsvängd. Jag hade valt GSX-R 1000. Du bör nog köra bägge innan du väljer...

Det pratas så hejdlöst mycket om det där ofantliga vridet. Nån i närheten av Kristianstad som vill göra ett mindre test? Jag tar min gammelsukka, nån tar sin twin, vi ligger i 50km/h på sexan och sen fäller vi. Jag borde ju då bli ifrånåkt så det står härliga till?

Jag jiddrar inte nu alltså, jag vill prova. :)

Det pratas så hejdlöst mycket om det där ofantliga vridet. Nån i närheten av Kristianstad som vill göra ett mindre test? Jag tar min gammelsukka, nån tar sin twin, vi ligger i 50km/h på sexan och sen fäller vi. Jag borde ju då bli ifrånåkt så det står härliga till?

Jag jiddrar inte nu alltså, jag vill prova. :)
Det vinner du lätt. Hondan har inte en chans i segdragning mot en GSX-R 1000. Hittade inte siffror för GSX-R 1000 -01, men nedanstående bör ge en fingervisning:

Honda SP-2
60 - 100 km/h 4,4 s
60 - 120 km/h - s
60 - 140 km/h 10,0 s
60 - 160 km/h - s
100 - 140 km/h 5,6 s

Suzuki GSX-R 750 -06
60 - 100 km/h 4,0 s
60 - 120 km/h - s
60 - 140 km/h 7,9 s
60 - 160 km/h - s
100 - 140 km/h 3,9 s

Suzuki GSX-R 1000 -05

60 - 100 km/h 3,1 s
60 - 120 km/h - s
60 - 140 km/h 6,1 s
60 - 160 km/h - s
100 - 140 km/h 3,0 s

Last edited:
Det vinner du lätt. Hondan har inte en chans i segdragning mot en GSX-R 1000. Hittade inte siffror för GSX-R 1000 -01, men nedanstående bör ge en fingervisning:

Honda SP-2
60 - 100 km/h 4,4 s
60 - 120 km/h - s
60 - 140 km/h 10,0 s
60 - 160 km/h - s
100 - 140 km/h 5,6 s

Suzuki GSX-R 750 -06
60 - 100 km/h 4,0 s
60 - 120 km/h - s
60 - 140 km/h 7,9 s
60 - 160 km/h - s
100 - 140 km/h 3,9 s

Suzuki GSX-R 1000 -05

60 - 100 km/h 3,1 s
60 - 120 km/h - s
60 - 140 km/h 6,1 s
60 - 160 km/h - s
100 - 140 km/h 3,0 s

Är alla tider räknade på högsta växeln?! SP1/2 kör man inte om man vill vara snabbast, dom kör man om man har klass och stil!!!:D:yoparty

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP