Köpa ny hoj, Panigale v2 eller Aprilia rsv4?

Många bra kommentarer Jag har iof plats i garaget för flera stycken, men tyvärr e plånboken inte lika stor ?

@pimpelgas varför kommer du aldrig att köpa en Ducati?

@Randonörd jag va faktiskt lite sugen på en Tuno förra året och va ute och provkörde en. Riktigt rolig hoj. Och betydligt mer prisvärd kanske än RSV4an. Kan absolut tänka mej en sån i framtiden men kände att jag ville satsa på en sporthoj detta året. Sen får man väl se om man känner lika dant när säsongen e över ?

@Cowdriver misstänker att du varit riktigt nöjd om du haft den i 11 år ? Hur tycker du den funkar på gatan?

Jag ska faktisk iväg och provköra en Aprilia igen imorgon. Förhoppningsvis blir jag lite klarare efter det. Eller bara mer osäker ?
 
Många bra kommentarer Jag har iof plats i garaget för flera stycken, men tyvärr e plånboken inte lika stor ?

@pimpelgas varför kommer du aldrig att köpa en Ducati?

@Randonörd jag va faktiskt lite sugen på en Tuno förra året och va ute och provkörde en. Riktigt rolig hoj. Och betydligt mer prisvärd kanske än RSV4an. Kan absolut tänka mej en sån i framtiden men kände att jag ville satsa på en sporthoj detta året. Sen får man väl se om man känner lika dant när säsongen e över ?

@Cowdriver misstänker att du varit riktigt nöjd om du haft den i 11 år ? Hur tycker du den funkar på gatan?

Jag ska faktisk iväg och provköra en Aprilia igen imorgon. Förhoppningsvis blir jag lite klarare efter det. Eller bara mer osäker ?
Jo men jag kör till jobbet, åker en runda med kompisar en söndag, till Linköping en dag för att kolla lite racing, hem igen på kvällen! Eller "tourar" ner till Assen och hem igen! Ja Sachsenring har jag också åkt till! Brukar unna mig ett hotell då och då, men har åkt de dryga 70 milen hem från Assen flera gånger på en dag. Bana har jag provat lite också med den, KUL! Men det var inte för det ändamålet jag köpte denna hojen. 193 cm lång är jag, så passar de flesta tycker jag.
 
@pimpelgas varför kommer du aldrig att köpa en Ducati?
Det är enbart personliga preferenser, många älskar ju ducati och du kanske blir en av dom, men provkör innan du köper.
Jag gillade inte motorn, tycker den gav ett väldigt primitivt intryck och att den skulle passa bättre i nåt jordbruksredskap. Tråkigt ljud, skrammel och hemska vibrationer. Detta kombinerat med växellåda med falska frilägen överallt. Usch.
Aprilias V4 är ju däremot en av motorcykelhistorens grymmaste motorer alla kategorier. Enligt mig. ;)
 
Det är enbart personliga preferenser, många älskar ju ducati och du kanske blir en av dom, men provkör innan du köper.
Jag gillade inte motorn, tycker den gav ett väldigt primitivt intryck och att den skulle passa bättre i nåt jordbruksredskap. Tråkigt ljud, skrammel och hemska vibrationer. Detta kombinerat med växellåda med falska frilägen överallt. Usch.
Aprilias V4 är ju däremot en av motorcykelhistorens grymmaste motorer alla kategorier. Enligt mig. ;)
Men det har faktiskt hänt en del sedan -79
 
Man måste ju ha haft en Ducati nån gång om man gillar motorcyklar. Ungefär som Alfa och bilar.
Skillnaden är att Ducati faktiskt är riktigt bra.
 
Ducati är idag något helt annat än förr. Både kvalitetsmässigt och kundrelaterat. Har aldrig upplevt att bli så bra bemött och omhändertagen vid garanti eller recall ärenden tidigare. Tycker faktiskt att de är nivån bättre än BMW nu, och det säger inte lite.
 
Mitt hjärta slår för Ducati och dom har ryckt upp sig riktigt ordentligt de senaste tio åren.
Tyvärr har jag aldrigt gillat Aprilia och det kanske har att göra med allt krångel med bl.a garantihanteringen när jag jobbade med märket.
Generalagenten låg i Danmark och det gick till ungefär så här.

- Cykeln trasig, kund lämnar in för felsökning.
- Fel konstateras, del behöver bytas.
- Mailar Generalagenten i Danmark för att FÅ göra en reklamation.
- Gör reklamation til GA.
- GA reklamerar till fabriken.
- Tiden går.........
- Reklamation godkänd, del kan beställas av GA.
- Beställer del av GA.
- GA beställer del från fabrik.
- Tiden går.......


- Plötsligt dyker del upp hos verkstan, ofta fel del, fel sida eller fel färg.
- Fick en sidokåpa till en hoj som skulle ha en strålkastare, på grund av att man bytt datasystem osv, osv.

Nä, dom må vara snygga och låta mysigt men nej tack.
 
Nu är väl det historia @sportbike , lika mycket som att det tog 4 månader att få fram en ventilkåpspackning till en Honda.

Har bara haft Aprilia i 15 år, men stillestånd har inte berott på delar utan mer egen oförmåga att hålla mig på hjulen :hihi
 
Nu är väl det historia @sportbike , lika mycket som att det tog 4 månader att få fram en ventilkåpspackning till en Honda.

Har bara haft Aprilia i 15 år, men stillestånd har inte berott på delar utan mer egen oförmåga att hålla mig på hjulen :hihi
Ja det var ju ett tag sen, men sånt sätter väl sina spår.
Hoppas det funkar bättre idag.
 
Personligen gillar jag inte hur Ducatis sporthojar känns att köra, gillar inte MV Agustas sporthojar heller. Däremot Aprilias RSV4 blev jag fan kär i när jag provkörde, mycket trevlig hoj. Ska man dock mest köra gata är ju syskonhojen tuono trevligare, den har inte den där extremt höga förstaväxeln som alla sporthojar har, så den funkar bättre till vardags.

Sedan, efter att ha provkört Ducati, Aprilia, BMW, Honda och Suzuki så blev det en GSXR för mig. :hihi Upplevde den som den rymligaste sporthojen, och för mig behövs det.
 
Mitt hjärta slår för Ducati och dom har ryckt upp sig riktigt ordentligt de senaste tio åren.
Tyvärr har jag aldrigt gillat Aprilia och det kanske har att göra med allt krångel med bl.a garantihanteringen när jag jobbade med märket.
Generalagenten låg i Danmark och det gick till ungefär så här.

- Cykeln trasig, kund lämnar in för felsökning.
- Fel konstateras, del behöver bytas.
- Mailar Generalagenten i Danmark för att FÅ göra en reklamation.
- Gör reklamation til GA.
- GA reklamerar till fabriken.
- Tiden går.........
- Reklamation godkänd, del kan beställas av GA.
- Beställer del av GA.
- GA beställer del från fabrik.
- Tiden går.......


- Plötsligt dyker del upp hos verkstan, ofta fel del, fel sida eller fel färg.
- Fick en sidokåpa till en hoj som skulle ha en strålkastare, på grund av att man bytt datasystem osv, osv.

Nä, dom må vara snygga och låta mysigt men nej tack.
Låter precis som min upplevelse av KTM, förutom att dom även gjorde flera modeller fula i modern tid.
 
Har kört 959 (innan den blev V2) och V4S för några år sedan. Tyckte 959 var en mer balanserad hoj, medans V4 var fokus på motorn, stor och klumpig (i jämförelse), mer otymplig att köra, lämpar sig mer för att leta upp en rakstrecka och mata på och jävlar vad den gick, nästan för bra, det roliga var över väldigt snabbt. 959 var mer kul att köra, kännde man hade mer kontroll över hojen. Ej kört RSV4, bara Tuono, kul hoj men 959 är bland de roligast jag kört; motorvolym, kraft, utväxling, vikt, chassi, gör den väldigt välbalanserad. Om jag minns rätt så är utväxlingen lite kortare (jämfört med +1000cc sportisar) och det kompenserar lite för den "lägre" effekten. Ljudet är inte helt fel heller.
 
Jag står i samma val som du _om, jag försöker välja mellan hjärta och hjärna. Jag körde V2 i helgen, en fantastisk hoj, men det blir för dyrt när jag räknar på det. En 959 är ett alternativ men den kostar ändå nästan 1000kr/månad i försäkring och det är på gränsen till för mycket. Jag har kikat på Aprilia Tuono factory v4 och den är med en jättefin hoj, men som någon skriver, kommer det funka med delar och service? Jag har ju inte ägt någon hoj själv så man lägger huvudet på rälsen och lyssnar och det surrar mycket....men vad är sanning och vad är bara snack? Nån med lite faktiskt erfarenhet av märket som kan säga något?
Har hjärtat inte veto så ska man väl köpa en Triumph Speed Triple rs 1050 eller en japs men då gör jag som jag alltid har gjort vilket slutar i att man inte är nöjd i slutändan ändå.
 
Jag står i samma val som du _om, jag försöker välja mellan hjärta och hjärna. Jag körde V2 i helgen, en fantastisk hoj, men det blir för dyrt när jag räknar på det. En 959 är ett alternativ men den kostar ändå nästan 1000kr/månad i försäkring och det är på gränsen till för mycket. Jag har kikat på Aprilia Tuono factory v4 och den är med en jättefin hoj, men som någon skriver, kommer det funka med delar och service? Jag har ju inte ägt någon hoj själv så man lägger huvudet på rälsen och lyssnar och det surrar mycket....men vad är sanning och vad är bara snack? Nån med lite faktiskt erfarenhet av märket som kan säga något?
Har hjärtat inte veto så ska man väl köpa en Triumph Speed Triple rs 1050 eller en japs men då gör jag som jag alltid har gjort vilket slutar i att man inte är nöjd i slutändan ändå.
Jag har en Aprilia shiver, och den enda delen jag behövt skaffa gick att få på en vecka.
 
Hade min Tuono factory -15 i 5 år från ny och hade inte ett enda problem under de 2000 milen som jag hann köra.
Att köpa en kompromiss när det gäller hojköp blir aldrig bra.
Köp den hojen som får dig på gott humör bara av åsynen, även om det är en kall och mörk kväll sent i november.
 
Efter en ny runda med provkörning, google och YouTube så har jag bestämt mej. Det blev en Panigale v2. Ska köra till Bromölla och hämta den imorgon så nu är det ändå för sent att ångra sej :)

Tack för all input från alla.

@Mingves bara säg till om du vill ha mer info om min upplevelse av V2an. Jag hoppas så klart på att den kommer att bli fantastisk :)
 
Panigale V2 är verkligen superfin men det blir för mycket pengar för mig med försäkring och lån :(
 
Jo försäkringen e ju inte helt gratis :cry: Hittade 3 bolag som försäkrade den och priset låg mellan 12.000-30.000 per år helförsäkring. Kollade försäkring i höstas när jag skulle köpa en och är rätt säker på att jag hittade pris på 700-800 per månad. Men antingen minns jag helt fel eller så har dom justerat priserna rätt ordentligt. Borde så klart kollat detta innan jag köpte den i går men va ju en liten miss :(
 
Ja, de verkar ha justerat priserna det senaste :(
 
Jag står i samma val som du _om, jag försöker välja mellan hjärta och hjärna. Jag körde V2 i helgen, en fantastisk hoj, men det blir för dyrt när jag räknar på det. En 959 är ett alternativ men den kostar ändå nästan 1000kr/månad i försäkring och det är på gränsen till för mycket. Jag har kikat på Aprilia Tuono factory v4 och den är med en jättefin hoj, men som någon skriver, kommer det funka med delar och service? Jag har ju inte ägt någon hoj själv så man lägger huvudet på rälsen och lyssnar och det surrar mycket....men vad är sanning och vad är bara snack? Nån med lite faktiskt erfarenhet av märket som kan säga något?
Har hjärtat inte veto så ska man väl köpa en Triumph Speed Triple rs 1050 eller en japs men då gör jag som jag alltid har gjort vilket slutar i att man inte är nöjd i slutändan ändå.
Jag tror att Aprilia är mer tillförlitliga än KTM (Om det nu säjer så mycket), men kanske inte riktigt som en Japps.
En Ny eller nyare välskött Tuono borde väl inte var något högrisk köp. Köp och få en hoj med själ :).
De Aprillia jag haft har fungerat problem fritt.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top