Köpa ny hoj! 20-30k. Mata på med tips åsikter och erfarenheter!

Vad ska jag säga? Lagom är bäst! Näe men det är väl lite så att jag vill samla på mig lite mer timmar på hoj innan jag ger mig på nåt större. Dels är jag ganska liten och lätt och dessutom så känner jag att hojarna kring 600cc erbjuder det jag önskar i effekt, drag och topp. När jag känner att det inte går tillräckligt snabbt eller när jag saknar vrid så får jag se mig om efter en liter-hoj.

Det finns ingen jätteskillnad på en 600:a och en 1000, förutom att literhojen har bättre botten och mellanregister. Båda går utmärkt att köra tokigt och hamna i spenaten på. Literhojarna är inte otämjbara monster som man kör ihjäl sig direkt på. Speciellt inte om man inte går på fullblodssporthojarna.
Vill du hellre köra en 600:a så är det ju inget fel alls med det, min racehoj var en R6, och min gathoj är en literhoj. :hihi

Suzuki TL1000S.
Jag köpte min -97a för 25k med ~4k mil på mätaren.
5k för hel/hel (jag 20 år gammal då) hos trygghansa, gick som touringhoj tydligen :D
En riktigt trevlig (och udda) hoj med helt underbart ljud.
Helt jävla livsfarlig när saker som bromsar och fjädring börjar sunka ner sig men då är det ju dags att byta hoj igen :fakta

Vilken typ av körning? Är väl ganska intressant att veta i sammanhanget.
Längre resor eller fokus på små kurviga vägar har ju en viss inverkan på hojvalet. :)

Det finns ingen jätteskillnad på en 600:a och en 1000, förutom att literhojen har bättre botten och mellanregister. Båda går utmärkt att köra tokigt och hamna i spenaten på. Literhojarna är inte otämjbara monster som man kör ihjäl sig direkt på. Speciellt inte om man inte går på fullblodssporthojarna.
Vill du hellre köra en 600:a så är det ju inget fel alls med det, min racehoj var en R6, och min gathoj är en literhoj. :hihi

Nja, går du på en vtr ligger den ju rätt nära en 600:a på top, men med mycket jämnare register.
Tittar man på R1 / Gixxer 1000 eller liknande så är det ju klart att det finns mycket mer pulver än i en 600, de sticker ju iväg riktigt utav helvete på top.
MEN, du har ju absolut rätt i att man bestämmer precis hur fort man vill åka med högerhanden på rullen, en bandit 600 är plenty att få sig i trubbel om man inte använder huvet, medans det går bra att köra en tolva helt som folk utan problem.

Gick själv från 125:a till trimmad zx nia. I min erfarenhet är det viktigare att chassie och bromsar pallar kraften än något annat, sen är resten upp till dig.

Last edited:
Köp en blackbird, billig i försäkring, och inget du lär växa ur i första taget

Kommer vara ganska blandad körning. Tar hojen till jobbet på fina dagar och då är det ~3 mil rak bred väg plus lite statskörning. Sen blir det ju dagsturer på lite roliga (läs kurviga) vägar när jag är ledig. Inga planer på Europa-resor ännu! Tyvärr inga bandagar i första hand heller. Men jag är väl ute efter något som är bra på mycket. Det lutar ganska mycket åt Viffern tbh. Den må vara lite tråkig i designen och på gränsen till en gubb-hoj men den verkar riktig solid, har ett vackert ljud och den kan köras en hel dag utan kramper eller träsmak på allt från motorväg till kurviga mindre vägar.

Har en hornet och måste därför rösta för den. Dock ej kört den "äldre" versionen får jag medge, meeen kör på för fan

Vtr är en gammal konstruktion med två jätte förgasare som är tröstiga på bränsle och : n har svårt att gå rent på alla vartal tyvärr (särskilt med slip on )

Ett par banddagar, gärna iform av smc sporthoj slutade är nyttiga. Dom kan hjälpa tiłl att undvika krafter.

Den senaste generationen Hornet är för jävlar fin faktiskt. Tyvärr kan jag inte lägga så mycket på försäkringen som det skulle kosta med en sådan. Därför får det bli en äldre gen. Hornet om jag fastnar för den :) Vad har du för erfarenhet av din hornet då? Plus/Minus? Det jag kan tänka på är ju ljudet då jag föredrar en vrålande V-twin :yoparty

Några egna erfarenheter att dela med dig av kring Viffern då? :) litar som sagt mycket åt den.

Nja, går du på en vtr ligger den ju rätt nära en 600:a på top, men med mycket jämnare register.
Tittar man på R1 / Gixxer 1000 eller liknande så är det ju klart att det finns mycket mer pulver än i en 600, de sticker ju iväg riktigt utav helvete på top.
MEN, du har ju absolut rätt i att man bestämmer precis hur fort man vill åka med högerhanden på rullen, en bandit 600 är plenty att få sig i trubbel om man inte använder huvet, medans det går bra att köra en tolva helt som folk utan problem.

Gick själv från 125:a till trimmad zx nia. I min erfarenhet är det viktigare att chassie och bromsar pallar kraften än något annat, sen är resten upp till dig.

Jag tycker väl att på gata gör mer hästar på topp ganska liten skillnad egentligen. Man kan köra fortare, och hojen blir lite argare när man vrider ur den, men litersportisarna är ju för den sakens skull inga okörbara monster. De är riktigt lättkörda och trevliga egentligen. Sexhundrorna drar iväg rätt bra de med när man ligger på toppen. På min gamla risiga R6a drog jag om literhojar ut på rakorna, mycket pga att de som körde de hojarna inte var så värst bra på att köra. :hihi

Jag har haft en VTR 1000F och det var en rätt trevlig maskin, men den är mer "sporttouring" än sporthoj. Det märks att den har rätt många år på nacken när det kommer till bromsar och väghållning. Dock mycket hoj för pengarna och försäkringspremien var riktigt trevlig.

Till denna säsong ville jag ha en billig sportig hoj med låg försäkringspremie då det inte kommer att bli så mycket åka. Valet föll då på en GSX-R 750 2001. Den är reggad på 72 kw vilket ger en förmånlig försäkring. Gixxern känns också betydligt modernare än t.ex. VTR och du kan hitta ett fint ex för ca 25'. Enligt mig är 750:n ett trevlig och numera underskattat alternativ till 600/1000. Det finns dock många sönderkörda lik där ute så det gäller att leta efter ett fint exemplar. Om den är välservad behöver du inte vara allt för rädd får många mil på mätaren. Kinakåpor, anodiserade skruvar, blåtonade kåpglas m.m. är tydliga varningstecken..

Den senaste generationen Hornet är för jävlar fin faktiskt. Tyvärr kan jag inte lägga så mycket på försäkringen som det skulle kosta med en sådan. Därför får det bli en äldre gen. Hornet om jag fastnar för den :) Vad har du för erfarenhet av din hornet då? Plus/Minus? Det jag kan tänka på är ju ljudet då jag föredrar en vrålande V-twin :yoparty
Helförsäkring ligger på strax över 5000kr för mig, mellanstor svensk stad, trafik under 3000kr, mao inte särskilt farligt tycker jag.

Plus: Horneten är lättkörd, jävligt rolig, bra tryck i motorn, man sitter skönt, snygg, ljudet med tex en akrapovic-slipon som jag har är helt underbart och rått mm mm..

Minus: Är kanske lite mjuk vid riktigt hård och aktiv körning, meen är ju ingen fullfjädrad sporthoj så..

Några egna erfarenheter att dela med dig av kring Viffern då? :) litar som sagt mycket åt den.

Haft tre av dem. En hoj som är nog en av de bästa om man vill lite av varje. Effektkurva som är otroligt snäll. Andrahandsvärdet är stabilt och det finns god marknad för dem. Om du vill nörda ner dig helt i VFR så rekommenderar jag www.vfr-forum.se finns mycket info där. Sen vilken årsmodell är lite av preferenser och budget som du har. Lycka till med köp:)

Du är liten och lätt och vill ha nått billigt och bra: Suzuki SV650S
Det är en del utveckling på modellen mellan årgångarna.
De senare hade tex justering av fjäderförspänning i gaffeln.
PS Jag själv liten (men rund och inte så lätt) köpte Triumph Sprint RS när jag inte längre var rädd för att gasa fullt med SV650S DS

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph