Köpa ny bärbar, finns för många!

Samuel

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
Gixxer 750 -98
Ska skaffa mig en ny bärbar dator till plugget men kan inte bestämma mellan Mac/PC ens. En kompis sa att mac:en saknar funktionen för att "dutta" på pekplattan för att simulera ett musklick och att man istället var tvungen att använda knappen under pekplattan. Är detta sant? Annars verkar ju macen ett bra och intressant val. Det är då den med 13 tums skärm jag tänker på.

På pc-sidan har jag kollat på HP pavillions 12" och 14" modeller med dual core. Finns det nåt att säga om dessa? Och är tablet-pc nåt att ha (12")?
Mina preferenser är:

- 12-14 tums skärm
- Hyffsat pris, ej över 10 000:-
- Lätt vikt (max 2,5 kg!)

Datorn är främst tänkt till plugget samt koppla till teven för att köra filmer men kommer inte användas till grafikkrävande spel e.d.
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag är klart nöjd med min DELL Vostro 1400. Tycker att jag fick mycket för 11700 kr, min konf är säkert billigare nu.

2 GB RAM, 1,8 GHz proc, Bluetooth, infraröf (till pulsklockan), inbyggd 2Mpix webcam + dubbla mickar, Vista Ultimate, lång driftstid jämfört med alla andra jag kollat på (har också extra fett batteri). Det viktigaste för mig var att slippa kass upplösning på 1280x nånting som verkar vara standard. Jag har nu 1440x900 och uppskattar extra plats på skärmen.

PS. Jag bytte just upp mig på jobbet. Gick från IBM T60 till T60p. Den burken är grym men för dyr för privatköp. Jag saknar styrpinnen från IBM:en rätt ordentligt när man ligger i soffan. Har aldrig varit ett fan av styrplatta bara.
 

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2007
Det här med att inte kunna dutta på musplattan vet jag inte. Däremot är det en funktion som jag hatar mest av allt då den tenderar att dutta till höger o vänster när man sitter och för muspekaren fram och tillbaka.

Köp en MacBook med nya OSX Leopard :tummenupp
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
haha, inga problem att vare sig klicka, dubbelklicka eller "högerklicka" med touchpaden på en MacBook.

om du har tid att vänta så tipsar jag helt klart om en MacBook med OSX Leopard. (finns förövrigt även rykten om att en ny macbook är påväg ut, även snack om att macbook kommer finnas i alu. chassi (som macbook pro)). nästa Apple Keynote är i börjar av november om jag inte minns fel.

GO MAC :tummenupp
 

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
Det här med att inte kunna dutta på musplattan vet jag inte. Däremot är det en funktion som jag hatar mest av allt då den tenderar att dutta till höger o vänster när man sitter och för muspekaren fram och tillbaka.

Köp en MacBook med nya OSX Leopard :tummenupp
På min gick "duttfunktionen" att slå av... tror att det ska gå på de flesta... Gjorde det DIREKT :D
 

Mackis

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Karlstad
Hoj
Tomt
haha, inga problem att vare sig klicka, dubbelklicka eller "högerklicka" med touchpaden på en MacBook.

om du har tid att vänta så tipsar jag helt klart om en MacBook med OSX Leopard. (finns förövrigt även rykten om att en ny macbook är påväg ut, även snack om att macbook kommer finnas i alu. chassi (som macbook pro)). nästa Apple Keynote är i börjar av november om jag inte minns fel.

GO MAC :tummenupp

NU får jag grym beslutsångest!!

Är inne på att inhandla mig en MacBook snarast, visste inte att det var en ny på gång. Så nu har man ju grym beslutångest :confused:
Skall man vänta? Är det värt att vänta? När kommer den nya isåf?
Vill ju ha en ny nu! :tungan


EDIT:

Kunde inte hålla mig, var tvungen och ha mig en Mac!
Så har vart och inhandlat mig en liten nice vit MacBook :yoparty

Måste erkänna att de känns väldigt ovant såhär i början, men får väl leta rätt på nån Mac:are som kan ge mig tips! :tummenupp

Rekomenderar den starkt iaf! Snygg, smidigt, bra funktioner, en höjdare!! :yoparty
 
Last edited:

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2007
EDIT:

Kunde inte hålla mig, var tvungen och ha mig en Mac!
Så har vart och inhandlat mig en liten nice vit MacBook :yoparty

Måste erkänna att de känns väldigt ovant såhär i början, men får väl leta rätt på nån Mac:are som kan ge mig tips! :tummenupp

Rekomenderar den starkt iaf! Snygg, smidigt, bra funktioner, en höjdare!! :yoparty


Grattis! :tummenupp


Du kunde inte ha väntat tills på fredag? Då släpps nya OSX Leopard. Eller finns den förinstallerad tidigare ändå?
 

Mackis

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Karlstad
Hoj
Tomt
Grattis! :tummenupp


Du kunde inte ha väntat tills på fredag? Då släpps nya OSX Leopard. Eller finns den förinstallerad tidigare ändå?

Tackar Tackar! :)

Kollade upp det där, och man kunde få Leopard hemskickat för den låga kostnaden av 75kr, och då har man båda OSX.
Så kunde inte hålla mig, var tvungen att ha den idag :)

Dock så känner jag mig som en riktig nybörjare :va

Ingen som har nån sida med lite tips för oss Newbies :tungan ?
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...

Är väl inte så tokig. Jag har själv beställt en maskin i den prisklassen, men det blev ASUS F8SA-4S001C. Den har ungefär samma specar som ovanstående, men vassare cpu och buss, kan hantera DVD-RAM (vilket jag behöver för DVD-kameran) och lite annat smågodis. Finns dock inte att handla ännu, utan väntas dyka upp om ett par veckor först.

Jag har tidigare varit insnöad på HP och deras modeller för proffs-bruk. De brukar ha bra maskiner med blåtand, fingeravläsare och annan lyx till bra priser. Men ASUS håller faktiskt ännu lägre pris på samma prestanda och de kan ju i alla fall tillverka jäkligt fina moderkort, så jag hoppas hela datorn håller samma klass.
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Är väl inte så tokig. Jag har själv beställt en maskin i den prisklassen, men det blev ASUS F8SA-4S001C. Den har ungefär samma specar som ovanstående, men vassare cpu och buss, kan hantera DVD-RAM (vilket jag behöver för DVD-kameran) och lite annat smågodis. Finns dock inte att handla ännu, utan väntas dyka upp om ett par veckor först.

Jag har tidigare varit insnöad på HP och deras modeller för proffs-bruk. De brukar ha bra maskiner med blåtand, fingeravläsare och annan lyx till bra priser. Men ASUS håller faktiskt ännu lägre pris på samma prestanda och de kan ju i alla fall tillverka jäkligt fina moderkort, så jag hoppas hela datorn håller samma klass.

De blev en sån.. men hittills har den mest stått o sett snygg ut, använder fortfarande mest denhär gamla asusen...
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Lånar tråden lite.... Ska inhandla en bärbar till mitt jobb, och har sneglat lite på Acer och Fujitsu Siemens, är det nån som kan rekommendera nån sån? prisklass 5-10 papp
krav: minst 1,8GHz bra batteri, bluetooth, bra upplösning

tack på förhand /p
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Lånar tråden lite.... Ska inhandla en bärbar till mitt jobb, och har sneglat lite på Acer och Fujitsu Siemens, är det nån som kan rekommendera nån sån? prisklass 5-10 papp
krav: minst 1,8GHz bra batteri, bluetooth, bra upplösning

tack på förhand /p

Jag kan bara tala för Fujitsu Siemens. Köp för all del ingen amilo. Eller gör det men prestanda kolla den först. Min fujitsu höll inte vad den lovade. Men det kanske bara var den serien, vad vet jag. Det lämnade en lite besk eftersmak i alla fall.
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Jag kan bara tala för Fujitsu Siemens. Köp för all del ingen amilo. Eller gör det men prestanda kolla den först. Min fujitsu höll inte vad den lovade. Men det kanske bara var den serien, vad vet jag. Det lämnade en lite besk eftersmak i alla fall.
ok, vad hade den för prestanda? Måste ha hyfsat tryck i burken, lurar lite på en 1,66 GHz med dubbla kärnor... har du nån erfarenhet av märket Acer? Asus?
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top